آتش به جان بیماران کرونایی بغداد

به گزارش سافاری رو، گروه دنیا، آتش سوزی در بخش مراقبت های ویژه کرونایی در یکی از بیمارستان های بغداد، حداقل 82 بیمار را به کام مرگ کشاند و بیش از 100 نفر را زخمی کرد. این آتش سوزی و خشم عمومی ناشی از آن باعث شد، نخست وزیر، وزیر بهداشت را تعلیق نموده و دستور بازداشت عوامل این بیمارستان را صادر کند.

آتش به جان بیماران کرونایی بغداد

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، به گفته منابع پزشکی و همچنین آتش نشانی بغداد، آتش سوزی در بیمارستان ابن خطیب، به دلیل انفجار کپسول های اکسیژن رخ داد و سپس شعله های آتش به دلیل وجود سقف کاذب، به سرعت بیمارستان را که فاقد سیستم های مقابله با آتش سوزی بود، فراگرفت. کمیته حقوق بشر عراق اعلام نموده است که مرگ 28 نفر از قربانیان به خاطر این بوده است که برای فرار از آتش مجبور به خاموش کردن دستگاه های تهویه هوا شده یا مجبور شدند دستگاه های اکسیژن خود را قطع نمایند که در نهایت این اقدامات باعث خفگی آنان شد.

این آتش سوزی در همان ساعات اولیه با واکنش مردم عراق روبه رو شد. آنها در پیغام هایی که خشم و عصبانیت از آنها معین بود، خواستار برکناری حسن التمیمی، وزیر بهداشت شدند. درخواستی که ساعتی بعد، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر اجابت کرد و ضمن اعلام سه روز عزای عمومی، نه تنها حسن التمیمی که استاندار بغداد را نیز از کار معلق کرد. مجلس عراق نیز در پی این رویداد از جلسه اضطراری روز دوشنبه (امروز) خبرداد. این در حالی است که به دلیل سوختگی شدید شماری از مجروحان محتمل است، شمار کشته شدگان این حادثه افزایش یابد.

سیستم درمانی و بهداشتی نابسامان

سیستم درمانی عراق که سال ها با جنگ و تحریم دست و پنجه نرم نموده و فاقد استانداردهای ضروری است، با شیوع ویروس کرونا، شرایطی وخیم تر نیز یافته است. در این بین به دلیل اینکه بیمارستان های عراق فاقد دستگاه های اکسیژن رسانی مرکزی هستند، به بیماران کپسول اکسیژن داده می گردد که در کنار تخت آنها قرار می گیرد. به گفته پزشکان عراقی، از آنجا که در شرایط کرونایی تعداد پرستاران متناسب با بیماران کرونایی نیست، گاهی بستگان بیماران مجبور به تعویض کپسول های اکسیژن می شوند. همین مسأله می تواند باعث بروز آتش سوزی و انفجار شده باشد.

از شروع شیوع ویروس کرونا تا به امروز، بیش از یک میلیون عراقی به این ویروس مبتلا شدند که بالاترین آمار بین کشورهای عربی محسوب می گردد. همچنین آخرین آمارها نشان می دهد، تا به امروز بیش از 15 هزار و 200 نفر در این کشور به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. با این حال عراق از مسائل فرهنگی نیز رنج می برد و مردم این کشور از ماسک استفاده نمی نمایند. ضمن آنکه در حالی که از ماه گذشته واکسیناسیون کرونا در این کشور شروع شده و نزدیک به 650 هزار دوز واکسن وارد این کشور شده است، بسیاری از مردم هنوز حاضر به زدن واکسن نشده اند و تنها 274 هزار نفر دوز نخست واکسن را دریافت کردند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1734

به "آتش به جان بیماران کرونایی بغداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش به جان بیماران کرونایی بغداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید