انتقاد وزیر برگزیت انگلیس از عدم آمادگی اتحادیه اروپا برای توافق با لندن

به گزارش سافاری رو، وزیر برگزیت انگلیس ضمن متهم کردن اتحادیه اروپا به عدم آمادگی برای توافق با لندن بر سر مسئله برگزیت تاکید نمود که کشورش در 31 اکتبر (9 آبان) با توافق و یا بدون آن این اتحادیه را ترک خواهد نمود.

انتقاد وزیر برگزیت انگلیس از عدم آمادگی اتحادیه اروپا برای توافق با لندن

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، استفن بارکلی، وزیر برگزیت انگلیس در مصاحبهیی با روزنامه دی ولت آلمان اتحادیه اروپا را به عدم آمادگی برای توافق با لندن بر سر مسئله برگزیت متهم نموده و در این باره هشدار داد که پایبندی اتحادیه اروپا به طرح مربوط به مرزهای ایرلند در توافق برگزیت موسوم به Backstop بتواند به یک هدف معین برای بروکسل تبدیل گردد.

وی توضیح داد که بنابراین در صورت یک برگزیت نامنظم در 31 اکتبر این طرح بحث برانگیز و مورد اختلاف که اتحادیه اروپا می خواهد با یاری آن از مرز سخت بین ایرلند و ایرلند شمالی جلوگیری کند دیگر اجرایی نخواهد شد.

وزیر برگزیت انگلیس ضمن هشدار درباره خطرات برگزیت نامنظم از اتحادیه اروپا خواست تا رویکرد مطلق گرایانه و استبدادی خود را کنار بگذارد. به گفته وی بنابراین ما برای یک راه چاره آماده ایم.

البته میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت اخیرا هر گونه مذاکرات مجدد درباره برگزیت و طرح مربوط به مرزهای ایرلند را رد نموده است.

یکی از مهم ترین نقدها به توافق برگزیت مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، معین نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

طرحی موسوم به Backstop یا پشتیبان یکی از راه های پیشنهاد شده برای حل این معضل است که با اجرای آن از بازگشت مرز سخت یا همان مرز فیزیکی بین دو ایرلند جلوگیری شده و بریتانیا موظف می گردد برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.

طرح پشتیبان می تواند از وقوع آتش درگیری دوباره میان دو ایرلند جلوگیری کند. اما این طرح تنها یک راه چاره موقت برای مرز تجاری میان بریتانیا و ایرلند شمالی است. اتحادیه اروپا همیشه تاکید نموده که هیچ تغییری را در توافق منعقدشده با بریتانیا نمی پذیرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم اخیرا در نامه ای به دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی بار دیگر خواهان تغییراتی در توافق برگزیت شده و یک راه چاره موقتی برای حل مسئله مرزهای بین ایرلند و ایرلند شمالی بعد از برگزیت را پیشنهاد داد.

وی در این نامه تاکید نموده که هدف باید حذف طرح بحث برانگیز Backstop از این توافق برگزیت باشد. به اعتقاد جانسون این تغییرات در توافق برگزیت باید از یک برگزیت نامنظم در آخر اکتبر جلوگیری کند.

از دید اتحادیه اروپا این طرح باید از این مسئله جلوگیری کند که بین ایرلند شمالی و ایرلند به عنوان عضو اتحادیه اروپا مجددا کنترل های مرزی ایجاد گردد.

بارکلی در بخش دیگری از مصاحبه با روزنامه دی ولت انتقاد شدیدی به موضع اخیر مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در رد مذاکرات مجدد درباره برگزیت وارد نموده و گفت: این موضع گیری در تضاد با مواضعی است که من در بسیاری پایتخت های اروپایی شنیده ام. در آنجا برای راه چاره های خلاقانه و قابل انعطاف موضع بازتری وجود دارد.

وی در عین حال تاکید نمود ما در 31 اکتبر(9 آبان ماه) با توافق و یا بدون آن اتحادیه اروپا را ترک خواهیم کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم روز گذشته در سخنانی تعویق مجدد تاریخ برگزیت را رد کرد. امروز (سه شنبه) مجلس لندن درباره استراتژی برگزیت رای گیری می نماید. به گفته یک نماینده دولتی در انگلیس اگر مجلس به استراتژی برگزیت جانسون رای منفی دهد وی برای برگزاری انتخابات مجدد در اواسط اکتبر کوشش خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 413

به "انتقاد وزیر برگزیت انگلیس از عدم آمادگی اتحادیه اروپا برای توافق با لندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد وزیر برگزیت انگلیس از عدم آمادگی اتحادیه اروپا برای توافق با لندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید