بریتیش پترولیوم توافق گازی 16 میلیارد دلاری با عمان منعقد کرد

به گزارش سافاری رو، خبرنگاران: شرکت نفتی بریتیش پترولیوم توافقی به ارزش 16 میلیارد دلار برای توسعه یک میدان عظیم گازی با عمان منعقد کرد.

بریتیش پترولیوم توافق گازی 16 میلیارد دلاری با عمان منعقد کرد

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی اویل پرایس، عمان و شرکت نفتی بریتیش پترولیوم در زمینه توسعه یک میدان گازی عظیم در منطقه مرکزی صحرای عمان به توافق رسیدند. مبلغ این قرارداد که زمان آن بیش از 30 سال خواهد بود، 16 میلیارد دلار برآورد شده است و انتظار می رود بتواند فراوری گاز طبیعی عمان را به میزان یک سوم افزایش دهد.

نزدیکی عمان به خلیج فارس و دریای عمان امکان دسترسی آسان شرکت های انرژی فعال در این کشور به بعضی از مهمترین کریدورهای ترانزیت انرژی بین المللی را فراهم می سازد. بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان درآمد عمان از فراوری گاز طبیعی تقریبا 40 درصد فراوری ناخالص داخلی این کشور در سال 2012 بوده است. احتمالا در طی یک دهه آینده، به دلیل توسعه پروژه های استخراج گاز، این رقم افزایش خواهد یافت.

در اقدامی کم سابقه در سطح کشورهای خاورمیانه، عمان اخیرا اعلام نموده است که قیمت گاز طبیعی را برای بعضی مصرف کنندگان صنعتی تا سال 2015 دو برابر خواهد نمود. قیمت پایین گاز در کشورهای خاورمیانه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را از حضور در پروژه های توسعه ای این بخش که برای توسعه مالی کشورهای حوزه خلیج فارس لازم است، دلسرد نموده است. افزایش قیمت گاز در عمان احتمالا موجب افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در پروژه های انرژی و زیرساختی این کشور خواهد شد و زمینه ساز رشد مالی و افزایش میزان فراوری گاز عمان خواهد شد.

این توافق نشان دهنده فاصله دریافت عمان از همکاری با دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و همکاری مالی بیشتر با ایران است.

سلطان قابوس، پادشاه عمان پیشتر با فراهم کردن زمینه نزدیکی روابط ایران و آمریکا و زمینه سازی برای توافق هسته ای، از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فاصله گرفته بود.

عمان به عنوان یک کشور دارای رقم بالای بیکاری که 57 درصد آن را جوانان زیر 25 سال تشکیل می دهند، باید توازنی محتاطانه بین توسعه مالی خویش و حفظ روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برقرار سازد. پیوستن به یک اتحاد و ایجاد اتحاد سیاسی نزدیک تر با دیگر کشورهای عضو این شورا، توانایی عمان برای حفظ بی طرفی و استقلال عمل در مناقشه سیاسی کشورهای عربی با ایران را کاهش خواهد داد.

عمان همچنین با خودداری کردن از پیوستن به اتحاد با دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می تواند فرصت های بیشتری را برای توسعه صنایع خود از رهگذر همکاری با ایران کسب کند، تا به وسیله همکاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس.

4

منبع: تسنیم
انتشار: 6 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 339

به "بریتیش پترولیوم توافق گازی 16 میلیارد دلاری با عمان منعقد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بریتیش پترولیوم توافق گازی 16 میلیارد دلاری با عمان منعقد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید