رایزنی برای حل مسائل تردد کامیون ها در مرز دوغارون

به گزارش سافاری رو، تهران (پانا) - رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در ملاقات با رؤسای گمرک، پایانه مرزی و منطقه ویژه مالی دوغارون به آنالیز و شناسایی مسائل این مرز و رفت و آمد کامیون ها و رایزنی برای حل آنها پرداخت.

رایزنی برای حل مسائل تردد کامیون ها در مرز دوغارون

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، محمدمهدی جوانمرد قصاب، با ارائه گزارشی از شرایط مرزی دوغارون گفت: مسائلی از قبیل کمبود نیروی کارآمد در مرزها و گمرکات کشور و عدم هماهنگی و نبود فرماندهی واحد باعث ایجاد مسائلی در رفت و آمد کامیون ها در مرزها شده است.

وی اضافه نمود: در صورتی که فرماندهی واحد در مرزهای کشور صورت گیرد، شاهد فرایند بهتری در مرزها خواهیم بود؛ از همین رو لازم است با هماهنگی کامل بین تمام دستگاه های مرزی نسبت به اجرای این مهم و رسیدن به اهداف تجاری تلاش کنیم.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: در حال حاضر کامیون های زیادی در مرزها معطل هستند که این زیبنده تجارت ایران و افغانستان نیست و لازم است سازمان های دخیل در زمینه توسعه زیرساخت های تجاری در نقاط صفر مرزی، هماهنگی بیشتری با نهادهایی که در زمینه صادرات و تجارت فعال هستند، داشته باشند.

جوانمرد قصاب ادامه داد: با وجود اینکه مسیرهای ترانزیتی ایران و افغانستان به هیچ عنوان بسته نشده است، اما متأسفانه زیرساخت های گمرکات و پایانه های ایران در مرزهای مشترک با افغانستان و همچنین زیرساخت های گمرکات و پایانه های کشور افغانستان، آماده حجم تجارت بین دو کشور نیست و برنامه ریزی مناسبی برای گسترش زیرساخت های تجاری بین دو کشور چه در بخش گمرک و مرزبانی و چه در بخش حمل و نقل لازم است.

وی محدودیت های ساعت کاری از سوی طرف افغانستانی را از دیگر مسائل در مرز ایران و افغانستان بیان کرد و اضافه نمود: از ساعت 5 بعد از ظهر به بعد به دلیل نبودن ارزیاب، کامیون ها نمی توانند برای ترخیص وارد گمرکات، پایانه ها و بازارچه های دوغارون شوند و این فرایند تجارت را با اختلال رو به رو می نماید.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: با افزایش ساعت کاری و هماهنگی نهادهای مربوطه ایران و افغانستان، ظرف یک هفته مرز از کامیون های موجود تخلیه و از خواب کامیون ها و افزایش قیمت تمام شده محصولات صادراتی کشور و ترانزیتی که وارد کشور افغانستان می گردد، جلوگیری می گردد.

جوانمرد قصاب گفت: مسائلی از جمله تعطیلی پنج شنبه بعد از ظهر و آدینه و نبود شیفت کاری بعد از ساعت 5 بعدازظهر که باعث دپوی کامیون ها می گردد مربوط به طرف افغان است که باید این هماهنگی از سوی کشور افغانستان در خصوص افزایش ساعت کاری صورت گیرد تا تخلیه بارها با سرعت بیشتری انجام گردد.

به گفته وی در روزهای گذشته کامیون ها در مرزها به ویژه در مرزهای دوغارون و میلک دپو شده بود که با هماهنگی هایی که در دوغارون صورت گرفت، ساعت کاری تا 10 شب ایران و 11 شب افغانستان افزایش پیدا کرد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در خصوص مسئله قاچاق سوخت نیز گفت: یکی از دلایل قاچاق سوخت در این بخش، باک های اضافه کامیون های افغانستانی است که لازم است با توجه به تفاهمات دو کشور و با هماهنگی مقامات افغانستانی باک های اضافه از روی کامیون ها برداشته گردد و از ورود کامیون هایی که باک اضافه دارند، جلوگیری گردد تا امکان قاچاق سوخت از بین برود.

جوانمرد قصاب در ادامه بیان داشت: از طرف دیگر کنترل های تکراری و موازی کاری هایی که در زمینه سوخت در گمرکات صورت می گیرد، باعث ایجاد صف های طویل موقع خروج شده و لازم است این کنترل ها قبل از ورود کامیون ها به منطقه اصلی مرزی یعنی پایانه و گمرک و بازارچه صورت گیرد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به مسائل منطقه ویژه مالی دوغارون گفت: مناطق ویژه مالی با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی و فراوری و صادرات ایجاد شده است، این در حالی است که به دلیل کمبودهایی که در منطقه ویژه مالی دوغارون وجود دارد و همچنین سود بالای حمل و نقل و نبود طرح جامع، کاربری این منطقه به سمت حمل و نقل کامیون ها سوق داده شده که در چارچوب اهداف این مناطق نیست.

وی اضافه نمود: به گفته رئیس منطقه ویژه مالی دوغارون با ابلاغ طرح تفصیلی جامع منطقه ویژه مالی، دوغارون به جای حمل و نقل به سمت جذب سرمایه خارجی و فراوری، تغییر رویه خواهد داد.

کد خبر 5065953

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1421

به "رایزنی برای حل مسائل تردد کامیون ها در مرز دوغارون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی برای حل مسائل تردد کامیون ها در مرز دوغارون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید