روزنامه انگلیسی متن مکالمه اردوغان و ترامپ را افشا کرد

به گزارش سافاری رو، ایسنا نوشت: روزنامه انگلیسی میدل ایست آی فحوای مکالمه تلفنی رؤسای جمهوری ترکیه و آمریکا قبل از اینکه آنکارا انجام عملیات نظامی در شمال سوریه در چارچوب کوشش ها برای ایجاد منطقه امن را اعلام کند، فاش کرد.

روزنامه انگلیسی متن مکالمه اردوغان و ترامپ را افشا کرد

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس ارزان همراه باشید.

روزنامه انگلیسی میدل ایست آی به نقل از یک منبع ترکیه ای آگاه از مکالمه تلفنی میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او نوشت: اردوغان در جریان این گفت وگوی تلفنی خطاب به ترامپ گفت: یا با ترکیه در عملیاتش همکاری کنید یا راه را باز کنید.

این منبع همچنین خاطرنشان کرد: این بلند کردن صدا توسط اردوغان و این لحن صحبت کردن در شرایطی عنوان شده که آنکارا به دلیل جدی نگرفتن نگرانی هایش ازبابت سوریه شاهد تنش رو به رجحان است.

بر اساس این گزارش، بعد از این تماس تلفنی واشنگتن در اقدامی غیرمنتظره خاطرنشان کرد از عملیات ترکیه بدون اینکه در آن مشارکتی داشته باشد، حمایت می نماید.

رؤسای جمهوری ترکیه و آمریکا عصر یکشنبه در جریان تماسی تلفنی توافق کردند که در ماه نوامبر در واشنگتن با یکدیگر دیدار نمایند.

بر اساس بیانیه رسمی ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان تاکید نموده ایجاد منطقه امن شرط نابودی تهدیدات تروریستی ناشی از شبه نظامیان کرد و بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان است.

وی همچنین تاکید نمود که ترکیه مصمم به نبرد با اعضای گروه تروریستی داعش در سوریه است و تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز مشکل مشابه در منطقه اتخاذ می نماید.

پس از این تماس تلفنی، اردوغان در جریان نشست مشورتی حزب عدالت و توسعه تاکید نمود که همتای آمریکایی اش تصمیم گرفته نیروهایش را از منطقه شرق فرات خارج کند اما اطرافیان او تاکنون به توصیه های وی عمل ننموده اند.

این منبع ترکیه ای همچنین خاطرنشان کرد که اردوغان چندین دلیل را طی این تماس برای ترامپ مطرح نمود از جمله آنها اقدامات آمریکاست که با دستورالعمل های کاخ سفید تناقض دارد و دلیل دیگر تداوم تجهیز یگان های مدافع خلق کرد به محموله های تسلیحاتی است.

همچنین منبع مذکور که خواسته نامش فاش نگردد، تاکید نموده است، کشورش توانسته 6000 شبه نظامی خارجی را طی سال های گذشته به کشورشان بازگرداند و دو رهبر می توانند با هم در این باره کار نمایند.

به گفته این منبع، ترامپ آنقدر که به پرونده بازداشتی های داعش در نزد نمودها در شمال و شمال شرق سوریه توجه داشته به نگرانی ها و شکایت های همتای ترکیه ای خود توجه نداشته است.

این منبع می افزاید: رئیس جمهوری ترکیه در این تماس تلفنی هیچ تعهدی را مطرح نکرد، ترامپ نیز بلافاصله قولی درباره منطقه امن نداد.

بعد از آن موضع واشنگتن درباره عملیات ترکیه منتشر شد.

رجب طیب اردوغان پیشتر در روز دوشنبه تاکید نموده بود، کشورش عزم خود را برای عملیات نظامی در شمال شرق سوریه جهت پاکسازی منطقه از وجود یگان های مدافع خلق کرد که آنکارا آنها را شاخه تروریستی از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می داند، جزم نموده است.

همزمان با این موضع گیری و صحبت های نهایی اردوغان با دونالد ترامپ، آمریکا آغاز به خارج کردن نیروهایش از منطقه شمال شرق سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه کرد تا زمینه برای عملیات نظامی ترکیه آماده گردد.

در این راستا ترامپ خط و نشان هایی نیز برای اردوغان کشیده از جمله اینکه اگر اردوغان در سوریه پا را از حد خود فراتر بگذارد اقتصاد ترکیه را نیست و نابود می نماید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 498

به "روزنامه انگلیسی متن مکالمه اردوغان و ترامپ را افشا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه انگلیسی متن مکالمه اردوغان و ترامپ را افشا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید