استقلال- السد، شاید با 3 هافبک دفاعی

به گزارش سافاری رو، اگر دیدید شفر تیمش را در قطر با 3 هافبک دفاعی متمرکز به میدان فرستاد تعجب نکنید. سرمربی استقلال می خواهد ابتدا تیمش را از گل خوردن زود هنگام دور کند.

استقلال- السد، شاید با 3 هافبک دفاعی

به گزارش خبرنگاران ، شکست تراژیک استقلال در بازی رفت شاید هیچ امیدی را باقی نگذاشت باشد اما یک برد پرگل در قطر می تواند اسباب صعود آبی ها به مرحله نیمه نهایی را فراهم کند. استقلال برای عبور از السد کمی هم شانس و اقبال می خواهد اما مهم تر از آن استراتژی بازی است که باید درست و حساب گردیده تعریف شود. کاری که در نیمه اول بازی رفت انجام شد وبرتری یک نیمه ای استقلال را در پی داشت اما در نیمه دوم هیچ گاه انجام نشد و استقلال را به سمت وسوی شکستی تلخ و جانکاه پیش برد. حالا شفر می خواهد اشتباه های بازی رفت را به نوعی جبران کند. او حتی به بازی با 3 هافبک دفاعی تر و با تمرکز ذهنی روی عملیات دفاعی نیز فکر نموده است. شفر دارد معادلاتی با این هدف را در ذهنش می پروراند. آیا او موفق خواهد شد؟

از وقتی استقلال پایش را به قطر گذاشته خبرهایی با این مضمون که شفردر بازی برگشت با روشی کاملا هجومی به میدان می رود، توجه همه را به سمت و سوی خود جلب نموده است. این خبر در ظاهر جذاب و گیرا است و هر بیننده ای را به سوی خود می کشد و خیلی ها را تحریک می نماید تا پی به افکار شفر ببرند و بدانند که سرمربی استقلال با چه روشی می خواهد تیمش را راهی این بازی کند. حتی صحبت از حضور تومان روح الله باقری، مرتضی تبریزی و الحاجی گروه در ترکیب اصلی گردیده است. این خبر اما هیچ سنخیتی با برنامه های تاکتیکی وینفرد شفر ندارد و حقیقت این است که سرمربی استقلال تاکتیک دیگری را در این بازی به کار خواهد گرفت. شفر مربی سرد وگرم چشیده ای است. آن قدر با تجربه که حتی پیش از بازی با السد در نطقی شاید نقد بر انگیز به آماده نبودن تیمش برای این بازی اعتراف کرد وحتی یک بار دیگر پای بازیکنان جدا گردیده را وسط کشید.

شفر گرچه اشتباه هایی در آن بازی داشت و برای مثال نباید چشمی را از قلب خط دفاع که عملکرد خوبی داشت به خط میانی انتقال می داد اما به طور کلی او روی مدار منطق حرکت می نماید و حتی آن اظهارنظری که به مذاق خیلی ها خوش نیامد، ناشی از حقیقت پنداری اش بود. شفر می داند که در قطر ممکن است شکستی بزرگ تر از آنچه در تهران عایدش شد، به حسابش نوشته شود.

شفر قدرت السد کنونی را حتی از الدحیل که در مراحل مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا وضعیت بهتری داشت، بیشتر می داند وبر این باور است که السد حتی شانس بیشتری برای عبور از این مرحله و رسیدن به فینال دارد. با این حال شفر حتی اگر بخواهد شانسی برای خود وتیمش در این بازی ایجاد کند، قطعا از راه بازی هجومی نخواهد بود واو می داند که ابتدا باید دروازه تیمش را مقابل حملات پر تعداد تیم السد بسته نگه دارد.

این فرضیه که شفر تیمش را از همان ابتدای بازی با شیوه هجومی وارد میدان کند از اساس غلط است وسرمربی استقلال در صحبت هایی که با بازیکنانش داشته نیز، هرگز چنین درخواستی مطرح ننموده است. شفر در گفت وگو های فنی با همکارانش صراحتا به این موضوع اشاره داشته که تیمش را باید با استحکام دفاعی بیشتری راهی این میدان کند و حتی بعید نیست که با 3 هافبک دفاعی متمرکز یعنی چشمی، فرشید باقری و علی کریمی به مصاف السدی ها برود. بدون شک اگر قرار به بازی با 3 هافبک با خاصیت های دفاعی باشد، آنگاه از تعداد عناصر هجومی استقلال هم کاسته خواهد شد اما چون شفر نیم نگاهی به ضد حملات دارد وقلب خط دفاع السد را برای آسیب رساندن بسیار ایده ال می داند ممکن است از بازیکنان سریع تر وبا ضریب دوندگی بالا تر در ترکیب اصلی خود بهره بگیرد. زوج وریا غفوری و فرشید اسماعیلی و یک خط جلو تر از آن ها مرتضی تبریز می تواند 3 ضلعی هجومی استقلال را در این بازی تشکیل دهند. در واقع شفر هرگز نمی خواهد با استفاده بی رویه از بازیکنان هجومی شانس برتری در این بازی را از همان دقایق آغازین از تیمش بگیرد و استقلال را با استحکام دفاعی کم راهی این بازی کند.

استقلال در نیمه اول بازی رفت مقابل السد نمایش امیدوارکننده ای داشت و حتی با یک گل از السد پیش افتاد. بدون شک اگر استقلال بازی را با همان سبک در نیمه دوم مدیریت می کرد دست پر از میدان بازی با السد بیرون می رفت اما اشتباه های فردی و اشتباه های شفر در برخی تعویض ها انتها موجب شد، استقلال با شکستی تلخ استادیوم آزادی را ترک کند و در مقابل تماشاگرانش سرافکنده و شرمسار باشد.

تردیدی نیست که اگر آن اشتباه ها در بازی برگشت هم تکرار شود، استقلال شکست بزرگ تری را تجربه می نماید و نمی تواند دست پر از قطر به ایران باز شود. استقلال با تکرار بازی نیمه اول بازی رفت لااقل می تواند شانس های خود را برای پیروزی در این بازی حفظ کند وچه بسا به مانند آن بازی خط دفاع السد را دچار اشتباه کند.

10-1

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 8 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 70

به "استقلال- السد، شاید با 3 هافبک دفاعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقلال- السد، شاید با 3 هافبک دفاعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید