بهینه سازی مصرف انرژی در منزل

به گزارش سافاری رو، در حال حاضر صرفه جویی در مصرف انرژی یک امر بسیار لازم است که باید تدابیر کاربردی برای آن اندیشید. منابع انرژی رو به کاهش هستند و فراوری آنها در چرخه طبیعت به گذشت مدت زمان بسیار طولانی نیازمند است. بیشترین سهم مصرف انرژی مربوط به خانه های مسکونی است زیرا امور مختلفی نظیر روشنایی ساختمان، امور پخت و پز، نظافت و … همه با استفاده از انرژی برق، آب و گاز صورت می گیرد. کمبود منابع انرژی به یک بحران تبدیل شده و همیشه راهکارهای متعددی به منظور بهینه سازی و کاهش مصرف آن به ساکنین ارائه می گردد. در این نوشته از ما قصد داریم روش های مفید صرفه جویی در مصرف انرژی را به شما معرفی کنیم، روش هایی که نقش موثری در کاهش هزینه های قبوض نیز ایفا می نمایند. با ما همراه باشید.

بهینه سازی مصرف انرژی در منزل

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

استفاده از درزگیر درب و پنجره

بیشتر درب و پنجره هایی که در ساختمان نصب می شوند از استاندارهای لازم برخوردار نیستند و به راحتی گرما و سرمای فضای داخل را به وسیله درزهای خود به بیرون راهنمایی می کنند. با استفاده از درزگیر می توان درزها و شیارهایی که منجر به خروج هوا و یا ورود آن می شوند را مسدود نمود. در صورت امکان می توان پنجره ها و درب های معمولی را با نوع دوجداره تعویض کرد. درب و پنجره های دوجداره نه تنها سرما و گرمای داخل خانه را حفظ می کنند بلکه از ورود سر و صدای مزاحم که آرامش ساکنین را بر هم می زند نیز جلوگیری می کنند.

قطع اتصال دو شاخ لوازم برقی از پریز

بیشتر لوازم برقی که به پریز برق متصل هستند بدون استفاده می باشند. در صورتی که به این وسایل احتیاج ندارید آنها را از برق جدا کنید. انجام اینکار مانع از هدررفت انرژی الکتریکی می گردد. بسیار دیده شده که گوشی های موبایل پس از تکمیل شارژ همچنان به شارژر خود متصل هستند، اینکار باعث مصرف انرژی برق و گرم شدن گوشی می گردد. از این رو جدا نمودن دو شاخ لوازم از پریز برق امری ضروری می باشد.

توجه به برچسب انرژی لوازم برقی

بیشتر لوازم الکتریکی که به بازار عرضه می شوند دارای برچسب انرژی هستند که اینکار به منظور کاهش مصرف انرژی اجرا شده است. مزیت این برچسب ها آگاهی مشتریان از میزان مصرف انرژی و داشتن انتخابی درست به منظور بهینه سازی مصرف آن می باشد. برچسب های انرژی از A تا G رتبه بندی شده اند. بهترین کیفیت مصرف را رتبه A به خود اختصاص داده که با رنگ سبز و پایین ترین کیفیت مختص رتبه G است که با رنگ قرمز مشخص شده است. برچسب های جدید انرژی از +++A آغاز و تا D ادامه دارند. این رتبه بندی ها نشان می دهند که انرژی A برخلاف مصرف انرژی کمتر بازدهی بالاتری دارد. برچسب های انرژی امکان مقایسه وسایل را بر اساس مقدار انرژی مصرفی فراهم می کنند.

آنالیز کارایی لوازم خانگی

آنالیز لوازم خانگی نیز می تواند یکی دیگر از روش های کاهش مصرف انرژی در نظر گرفته گردد. بعضی از وسایل ممکن است دارای عیب و ایراد باشند، بنابراین هر سال باید توسط متخصص کارایی آنها چک گردد. لوازم خانگی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و حتی کوچکترین ایراد در آنها می تواند انرژی مصرفی آنها را افزایش دهد.

استفاده از ظرفیت کامل وسایل برقی

هنگام استفاده از وسایلی مانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی از ظرفیت کامل آنها بهره ببرید. اگر مقدار ظروف و یا لباس ها کم است بهتر است از این وسایل استفاده نکنید. زیرا استفاده از ظرفیت کامل نه تنها منجر به صرفه جویی در مصرف آب می گردد بلکه هزینه های انرژی برق مصرفی را نیز کاهش می دهد.

خاموش کردن تلویزیون

تلویزیون یکی از وسایلی است که همیشه در منزل روشن می باشد. استفاده از این وسیله به اندازه ای رایج است که گاهی بدون استفاده روشن باقی می ماند، خصوصاً در خانه هایی که صاحب خانه به کار دیگری مشغول است و از آن استفاده نمی کند. هر چند تلویزیون هایی که اخیراً ساخته شده اند مصرف انرژی پایینی دارند اما در صورت عدم استفاده باید خاموش شوند تا انرژی کمتری هدر برود. آنها از سیستم هوشمند برخوردار هستند و پس از دو ساعت استفاده مداوم به ساکنین هشدار می دهند.

تنظیم درجه آبگرمکن

درجه آبگرمکن را بعد از حمام کم کنید زیرا برای انجام امور دیگر نظیر شستشوی لباس ها و ظروف احتیاجی به درجه بالا نمی باشد. علاوه بر آن در فصول گرم سال احتیاجی به افزایش بیش از حد درجه آبگرمکن نیست. درجه 60 برای حمام ایده آل است و پس از آن باید آن را کاهش داد تا مصرف انرژی بهینه باشد.

آنالیز درجه حرارت خانه

ببیشتر انرژی مصرفی در منازل مربوط به گرمایش و سرمایش آنها است. برای متعادل نگه داشتن هوای خانه باید همیشه با دماسنج دمای آن را چک کرد. مناسب ترین درجه حرارت برای منزل 20 درجه است که نه خیلی سرد و نه خیلی گرم می باشد. اگر دمای استاندارد را در ساختمان رعایت کنید می توانید در زمستان از لباس گرم و در تابستان از لباس های خنک استفاده نمائید. رعایت دمای استاندارد محیطی متعادل و راحت برای ساکنین فراهم کرده و در بهینه سازی مصرف انرژی هم بسیار مؤثر است.

هماهنگی ظروف خوراک پزی با شعله

هنگام استفاده از اجاق گاز باید تناسب بین ظرف و شعله رعایت گردد. انجام اینکار نه تنها کیفیت غذا را بهتر خواهد نمود بلکه بر کاهش مصرف انرژی نیز اثرگذار است. شعله های بزرگ مصرف گاز بیشتری دارند و فضای آشپزخانه را گرم می کنند، بنابراین برای طبخ غذا در ظروف کوچک، حتماً آنها را روی شعله های کوچک قرار دهید.

حداقل استفاده از آب گرم در شستن ظروف و لباس

با گرم کردن آب، میزان انرژی مصرفی افزایش می یابد. بنابراین بهتر است تا جای ممکن از آب سرد برای شستن ظروف و لباس استفاده گردد مگر آن که آنها خیلی کثیف بوده و احتیاج به آب گرم برای شستشو داشته باشند. در لوازم خانگی های جدید این امکان برای مصرف کننده وجود دارد که آب گرم یا آب سرد را برای شستشو انتخاب نماید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 772

به "بهینه سازی مصرف انرژی در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهینه سازی مصرف انرژی در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید