تداوم درگیری نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نزدیکی مرز ایران

به گزارش سافاری رو، تهران (پانا) - درگیری نظامی و آتشباری بین نیروهای ارتش آذربایجان و ارمنستان در نزدیکی مرز ایران در آن سوی رود ارس از ساعات صبح تا شامگاه امروز/پنجشنبه/ ادامه یافت.

تداوم درگیری نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نزدیکی مرز ایران

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش ایرنا و به نقل از منابع محلی ساکن در روستاهای مرزی ایران، درگیری نظامی بین نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خطوط تماس دو طرف در مناطق مقابل روستاهای شهرستان اصلاندوز و خداآفرین امروز با شدت زیادی جریان داشت.

به گفته منابع محلی، شلیک گلوله سلاح های سنگین در چند روز گذشته متوقف نشده و نبرد نیروهای دو طرف در امتداد مرز ایران با پیشروی نیروهای جمهوری آذربایجان به حوالی روستاهای اسکانلو، قلی بیگلو و کدخدالوی ایران در ساحل رودخانه مرزی ارس رسیده است.

بر اساس این گزارش، شواهد و آثار برخورد شلیک گلوله و انفجار تجهیزات جنگی در مواضع دو طرف در آنسوی رودخانه مرزی ارس قابل مشاهده است و در 24 ساعت گذشته صدای انفجار گلوله های جنگی در منطقه قطع نشده است.

بنا به گزارش منابع ساکن در روستاهای مرزی منطقه، درگیری بین دو طرف در عمق خاک آذربایجان جریان دارد و صدای شلیک سلاح های سنگین به طور مستمر شنیده شده و دود ناشی از اصابت این سلاح ها از روستاهای مرزی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

به گزارش ایرنا، بنا به اعلام علی امیری راد فرماندار شهرستان خداآفرین، امروز در جریان درگیری نیروهای ارمنستان و آذربایجان 10 راکت جنگی به روستاهای قلی بیگلو و کدخدالو در این شهرستان اصابت نموده است.

بنا به گفته منابع محلی، یک پیرزن در اثر شلیک گلوله جنگی در روستای قلی بیگلوی خداآفرین زخمی و تعدادی از دام اهالی نیز تلف شده است.

به علت تصرف مناطق نزدیک به مرز توسط نیروهای جمهوری آذربایجان، درگیری به مناطقی دورتر از مرز شهرستان اصلاندوز مغان در شمال استان اردبیل در آنسوی ارس کشیده شده و مناطق مرزی این شهرستان در شرایط امنیت، ثبات و آرامش قرار گرفته است.

تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی شروع و در سال 1992 میلادی به درگیری های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این درگیری نظامی هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال 1994 میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش بس میان طرفین برقرار شد، ولی کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشت.

درگیری نظامی بین دو طرف آذری و ارمنی از 18 روز پیش شروع شده و بر اساس اعلام مقام های جمهوری آذربایجان این کشور توانسته است 49 روستا و سه منطقه شهری از مناطق اشغالی خود را از تصرف ارامنه آزاد سازد.

وزرای امور خارجه آذربایجان و ارمنستان اوایل این هفته پیش با میانجیگری روسیه درباره برقراری آتش بس به توافق رسیدند ولی ادامه درگیری نشان می دهد که این توافق چندان پایدار و جدی نبوده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1331

به "تداوم درگیری نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نزدیکی مرز ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم درگیری نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نزدیکی مرز ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید