تور گرجستان: صومعه گلاتی در کوتایسی، دومین شهر گرجستان

به گزارش سافاری رو، صومعه گلاتی در کوتایسی | Gelati Monastery in Kutaisi

شهر کوتایسی دومین شهر پرجمعیتی است در کشور گرجستان که بعد از تفلیس واقع شده است و زمانی برای این شهر که در حال حاضر مرکز گرجستان محسوب می شده است، بطوریکه دیرزمانی به عنوان مرکز تمدن کولخیس شناخته می شد. حدود 200 هزار نفر در این شهر زندگی می نمایند و از نظر صنعتی و کشاورزی اهمیت زیادی دارد و به سبب وجود کارخانجات متعدد قطب صنعتی گرجستان بشمار می آید. جاذبه های تاریخی زیادی در این شهر وجود دارد که هر کدام برای خودشان دارای سرگذشت تاریخی منحصر به فردی می باشد. جاذبه ای که می خواهیم در این مطلب درباره آن خدمتتان توضیح دهیم، صومعه گلاتی است که در سال 1106 میلادی در غرب کشور گرجستان در شهر کوتایسی ساخته شده است. در ادامه مطلب با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر درباره صومعه گلاتی در کوتایسی خدمتتان توضیح دهیم.

تور گرجستان: صومعه گلاتی در کوتایسی، دومین شهر گرجستان

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

صومعه گلاتی یکی از گزینه های بسیار محبوبی است که سالانه تعداد زیادی از جهانگردان ایرانی و خارجی از سازه های باستانی آن تماشا می نمایند. این ساختمان تقریبا یکی از بناهای بسیار قدیمی شهر کوتایسی است که شواهد تاریخی بسیاری را در اختیار بازدیدنمایندگان خود قرار می دهد و میزبان تورهای جهانگردی بسیاری در سال می باشد. این صومعه در منطقه ای به نام کوتاسی واقع شده و به این علت در آن چندین صومعه دیگر هم وجود دارد به یک مجموعه تفریحی و جهانگردی تبدیل شده است. فضایی هم که این صومعه در آن قرار گرفته است فضایی بسیار دل نشین و سرسبز است که می توانید اوقات خوشی را در آن بگذرانید.

این صومعه در سال 1106 میلادی در غرب گرجستان ساخته شده است و از آن به عنوان یکی از شاهکارهای عصر طلایی گرجستان در قرون وسطی به یادگار مانده است. در این دوره کشور گرجستان از لحاظ قدرت سیاسی و رشد مالی بسیار قوی بوده و این صومعه نیز به عنوان گوشه ای از نماد قدرت آن کشور به وسیله پادشاه گرجستان ساخته شد. این صومعه از بزرگترین صومعه های ارتدوکس قرون وسطایی است و از آن به عنوان مرکز علم و آموزش در آن موقع بهره می بردند. آموزشگاه صومعه یکی از مهم ترین مراکز فرهنگی در باستان گرجستان بود که افراد بسیاری را از لحاظ علمی و فرهنگی آموزش داده است. صومعه گلاتی از لحاظ نگهداری اسناد تاریخی نیز اهمیت فراوانی دارد که می توان به کتاب مقدس انجیل مربوط به قرن 12 میلادی اشاره نمود که در مرکز ملی دست نوشته های گرجستانی نیز موجود می باشد.

بر روی دیوارهای این صومعه نقاشی هایی تزئینی از قرون 12 تا 17 میلادی قابل مشاهده است و در کنار آن ها طرح هایی زیبا با موزاییک و کاشی طراحی شده است. معماری این صومعه در سطح بالایی از سبک معماری دارد و دکوراسیون فوق العاده ای دارد. محیط اطراف آن که تقریباً کاملاً دست نخورده به جای مانده است، اجازه می دهد تا درک مناسبی از سازگاری بین معماری و چشم انداز ایجاد گردد. صومعه گلاتی به عنوان مدفن یکی از بزرگ ترین پادشاهان گرجستانی به نام دیوید شناخته می گردد که در کنار آن چندین گنج بزرگ نیز دفن شده است. این صومعه از سال 1994 به عنوان میراث دنیای یونسکو ثبت شده و از آن تاریخ به بعد شدیداً تحت حفاظت و مراقبت قرار گرفته است.

موزاییک های به کار رفته در ساختمان صومعه گلاتی هر کدام نشان دهنده پرستش مسیحی ها هستند که در آن موقع انجام می دادند و شما با قدم زدن داخل این صومعه این موضوع را شاهد خواهید بود. سبک طراحی و قرار گرفتن موزاییک ها داخل صومعه گلاتی پس از بازسازی هایی که بر روی آن انجام شد نشان دهنده سبک زندگی بیزانس ها در آن موقع به طور کامل می باشد. یک مجسمه از مریم مقدس از جنس طلا هم در این صومعه وجود دارد که شاهکار اصلی گلاتی به شمار می رود. درست در بالای محراب هم یک موزاییک بزرگ از مریم مقدس وجود دارد مردم در حال نگاه کردن به مریم و حضرت عیسی هستند و همین خود به عنوان یکی از مجذوب نماینده ترین بخش های این صومعه به شمار می رود.

کار حفاظت از صومعه گلاتی در کوتایسی به وسیله وزارت فرهنگ و حفاظت از اموال گرجستان انجام می گردد و هدف آن ها از این طرح حفاظت از سازه های ساختمان و بعلاوه زنده نگهداشتن مسیحیت بوده است که از سال 1990 در شهر کوتایسی شروع به کار نموده است.

اگر قصد بازدید از صومعه گلاتی در کوتایسی را دارید، باید ابتدا خود را به منطقه کوتاسی برسانید و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی خود را به صومعه برسانید. برای بازدید از صومعه نیازی به پرداخت هزینه ورودی نخواهید داشت و تنها هزینه شما مربوط به جابجایی و خرید سوغات خواهد بود. ضمناً فضای طبیعی اطراف صومعه گلاتی در کوتایسی این امکان را به شما می دهد که بقیه زمان خود را به طبیعت گردی و گردش در این شهر تماشای بپردازید.

صومعه گلاتی در حال حاضر

صومعه گلاتی در حال حاضر جهانگردان زیادی را سالانه به سمت خود جذب می نماید و جهانگردان از سراسر دنیا برای بازدید از آن به سمت شهر کوتایسی سفر نمایند. این صومعه در لیست آثار ملی گرجستان یونسکو قرار گرفته و تحت حفاظت سازمان دنیای یونسکو قرار گرفته است. بخش های اصلی آن همچنان دست نخورده به جای مانده است و به عنوان یک ساختمان پایدار در شهر کوتایسی جلوه گری می نماید.

یک طرح مدیریتی در سال های 2017 تا 2021 برای مشارکت بین صومعه گلاتی با نهادهای دولتی قرار است که اجرا گردد تا در جهت آن صومعه را توسعه دهند و با جذب بیشتر جهانگرد بتوانند در توسعه صنعت جهانگردی شهر کوتایسی نقش بسزایی داشته باشند.

منبع: whc.unesco.org

منبع: الی گشت
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2071

به "تور گرجستان: صومعه گلاتی در کوتایسی، دومین شهر گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان: صومعه گلاتی در کوتایسی، دومین شهر گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید