ظرفیت خوبی برای همکاری با قرقیزستان در بخش کشاورزی وجود دارد

به گزارش سافاری رو، تورداکون سیدیکوف، سفیر قرقیزستان در ایران با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ملاقات کرد. موضوع این نشست آنالیز فرصت های همکاری مالی میان دو کشور بود.

ظرفیت خوبی برای همکاری با قرقیزستان در بخش کشاورزی وجود دارد

در ابتدای نشست، سفیر قرقیزستان در ایران از ارتباط خوب فرهنگی میان دو کشور گفت. کشور قرقیزستان برای همکاری مالی با ایران در حوزه های متعدد به خصوص سرمایه گذاری مشترک اهمیت زیادی قائل است. در حال حاضر هم شرایط برای حضور سرمایه گذار خارجی مناسب است.

او به حوزه گردشگری اشاره نمود: شرایط برای حضور جهانگرد و گردشگران در قرقیزستان فراهم شده است. ما برای جهانگرد ها و گردشگران ایرانی ویزای تسهیل شده ارائه می کنیم که در سفارت، فرودگاه یا به صورت آنلاین می توانند این ویزا را دریافت نمایند.

سیدیکوف، سفیر قرقیزستان در تهران مسائلی در چارچوب علاقه مندی به توسعه سرمایه گذاری میان دو کشور گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تجربه خوبی در حوزه روابط مالی با کشورهای مختلف دارد و ما هم روابط حسنه ای با اتاق بازرگانی ایران داشتیم. رئیس جمهوری قرقیزستان اهمیت بالایی به توسعه همکاری مالی و سرمایه گذاری در بخش انرژی قائل است. ما از همکاران و شرکای ایرانی برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی و نیروگاه برق آبی دعوت می کنیم. ایران هم تجربه خوبی در حوزه ساخت نیروگاه برق آبی دارد.

او ادامه داد: ما تجربه همکاری با ایران هم داشته ایم؛ دو قرارداد با هلدینگ ملی انرژی قرقیزستان و وزارت انرژی قرقیزستان امضاشده، البته هنوز کاری انجام نشده و ما روی این محورها کار می کنیم.

سیدیکوف، سفیر قرقیزستان به موضوع پرواز بین تهران -بیشکک هم اشاره می نماید: قبلاً پرواز مستقیم بین مرکز ها و پرواز به مشهد برقرار بود. الآن هم این پرواز ماهی یک بار است و باید تعداد آن بیشتر گردد تا به اهداف تجاری و گردشگری یاری کند. مهم ترین مسئله راه اندازی پرواز بین مرکز هاست.

او ادامه داد: وزرای خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس نیویورک باهم ملاقات کردند، در این ملاقاتها به همکاری در حوزه حمل ونقل و ترانزیت تاکید شده که به افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور یاری می نماید. بین دو کشور مذاکره اتی اجرا شده؛ تفاهم نامه برای ساخت راه آهن میان دو کشور امضاشده است.

سیدیکوف تاکید نمود: پروژه راه آهن یک توافق چهارجانبه است که میان کشورهای ایران، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان است که اگر این راستا احداث گردد، یاری زیادی به همکاری مالی این کشورها خواهد نمود. باید از پتانسیل بنادر جمهوری اسلامی ایران در این راستا استفاده گردد. ما سعی کردیم این پتانسیل را به شرکت های خصوصی قرقیزستان معرفی کنیم.

او به ظرفیت دیگر در کشور قرقیزستان اشاره نمود: ما در حوزه کشاورزی فرصت های خوبی برای همکاری داریم و این همکاری ها بسیار آینده خوبی خواهد داشت. ما آمادگی صادرات گوشت و حبوبات به ایران را داریم.

او گفت: کمیسیون مشترک روابط تجاری، اجتماعی و فرهنگی بین دو کشور ایران و قرقیزستان فعال است که نشست قبلی آن در ایران برگزارشده و قرار است که نشست بعدی در بیشکک برگزار گردد. این ظرفیت ها یاری خوبی به شناخت فرصت های مالی دو کشور می نماید. بسیاری از توافق های به دست آمده، عملی نشده است و باید این تفاهم نامه ها آنالیز گردد و جلسه بعدی براساس آن برگزار گردد. ایران هم تفاهم نامه ای با کشورهای اوراسیا امضا نموده است و این به توسعه روابط بین دو کشور یاری می نماید.

او تاکید نمود: من اطلاعاتی از 50 شرکت قرقیزستانی که علاقه مند به همکاری مشترک هستند را در اختیار شما قرار می دهم. می توانیم این شرکت ها را در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به تجار معرفی کنیم. من هم به مشهد سفر خواهد نمودم؛ دو شهر خراسان و اوش شهرهای خواهرخوانده هم هستند و باید فرصتی برای همکاری بیشتر پیش بیاید.

بعد از آن غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران گفت: ارتباط سیاسی، تجاری و فرهنگی ایران و قرقیزستان قدمت بالایی دارد و ایران جز اولین کشورهایی است که استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت. از طرفی قرقیزستان قوی ترین قوانین اقتصاد آزاد را دارد و این برای فعالان مالی ایرانی جالب است. ما با قرقیزستان کمترین اختلاف را نسبت به سایر کشورها داریم. کشور قرقیزستان ازنظر منابع طبیعی ثروتمند است و در حوزه کشاورزی و معدن جذابیت های بالایی دارد. بعلاوه ازنظر منابع آبی از غنی ترین کشورهاست. این ظرفیت برای کشورهای کم آبی مثل ایران اهمیت دارد و آنجا مکان مناسبی برای کشت فراسرزمینی است.

شافعی گفت: در حوزه معدن ایران توسعه خوبی دارد و قرقیزستان هم معادن طلای خوبی در اختیار دارد و این می تواند زمینه خوبی برای همکاری باشد.

او ادامه داد: از طرفی در سال 2016 قرقیزستان به اتحادیه اروپا پیوست و حق برخورداری GSP را دریافت کرد و این اتفاق مهمی برای کشورهای اطراف و البته ایران است. GSP، اتحادیه اوراسیا و پیمان همکاری های شانگهای می تواند زمینه همکاری بالایی برای دو کشور فراهم کند.

به گفته شافعی نگاه ایران به قرقیزستان، صرفاً نگاه به بازار 5-6 میلیون نفری نیست بلکه نگاه ما به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به وسیله بازار قرقیزستان است و این کشور به عنوان بارانداز برای تأمین کالای بازارهای اطراف است.

رئیس اتاق ایران به ظرفیت خدمات فنی و مهندسی در ایران اشاره نمود: قبلاً با قرقیزستان همکاری مناسبی در این زمینه داشتیم و هنوز هم فرصت های همکاری مناسبی در زمینه عمرانی، راه سازی و ساختمان سازی وجود دارد.

شافعی به حوزه همکاری انرژی اشاره نمود: اگرچه شما به حوزه نیروگاه برق آبی اشاره نمودید ولی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر هم این ظرفیت همکاری وجود دارد. اگرچه قرقیزستان از صادرنماینده های برق است ولی همچنان ظرفیت و زمینه همکاری و توسعه انرژی وجود دارد.

شافعی توضیح داد: از زمان استقلال قرقیزستان فعالان مالی ایران وارد کار در این کشور شدند؛ یادم هست که در منطقه آزاد مناس بعضی از ایرانی ها آغاز با سرمایه گذاری کردند. ایرانی ها در بیشکک و مناس واحدهای تولیدی دارند که در حوزه چای، شوینده و موکت بافی مشغول کار هستند. از طرفی در طول این سال های قرقیزستان با سه استان مشهد، قزوین و همدان همکاری نزدیکی داشته است و باید به تقویت این همکاری یاری کنیم.

شافعی درباره گردشگری در قرقیزستان گفت: در حوزه حذب جهانگرد ظرفیت بالایی در قرقیزستان وجود دارد، اما متاسفانه به درستی و دقیق معرفی نشده است. دریاچه ایزیکو یکی از زیباترین جاذبه گردشگری دنیاست.

رئیس اتاق ایران به مسئله حمل ونقل اشاره نمود: مشکلاتی در این حوزه وجود دارد و البته بیشتر مواقع کشورهای واسط مشکلاتی ایجاد می نمایند. کمبود واگن باری داریم و سرعت حمل ونقل باری بسیار پایین است. پرواز مستقیم عامل مهم تجار است. قبلاً هم افرادی درباره راه اندازی خط هوایی دو کشور حرف زده اند ولی پیگیری نشده است. بعلاوه تسهیلات ویزایی برای تجار و گردشگران خیلی مهم است.

شافعی تاکید نمود: از برگزاری نشست های مشترک در اتاق بازرگانی حمایت می کنیم. بعلاوه از برگزاری فروم مالی در ماه ژانویه در قرقیزستان هم استقبال می کنیم. این رفت وآمدها زمینه مناسبی برای آشنایی تجار از ظرفیت های طرفین است تا راحت تر باهم کار نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 آذر 1400 بروزرسانی: 9 آذر 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1991

به "ظرفیت خوبی برای همکاری با قرقیزستان در بخش کشاورزی وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت خوبی برای همکاری با قرقیزستان در بخش کشاورزی وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید