عمارت کازرونی یکی از جاذبه های دیدنی بوشهر

به گزارش سافاری رو، با عمارت کازرونی در شهر بوشهر بیشتر آشنا شویم

سراسر ایران سرشار از جاذبه های تاریخی و طبیعی است، که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. بندر بوشهر هم از این قافله عقب نمایده است. این بندر با داشتن بافت قدیمی شامل چهار محله می گردد، معماری شهر بوشهر بسیار منحصر به فرد و بعلاوه دارای عمارت های دیدنی و جذابی است. می خواهیم در این پست درباره یکی از جاذبه های دیدنی این شهر به نام عمارت کازرونی صحبت کنیم خبرنگاران را همراهی نمایید.

عمارت کازرونی یکی از جاذبه های دیدنی بوشهر

بافت قدیمی شهر بوشهر هر گردشگری را مجاب به سفر به این شهر تاریخی و زیبا می نماید. اگر قصد سفر به شهر بوشهر را دارید ما عمارت کارزونی را به شما پیشنهاد می نماییم. این عمارت مربوطه به دوران قاجار می گردد، و مالک آن سید محمدرضا کازرونی یکی از تاجران سرشناس بوشهر بوده است. اما پس او وارثان این ملک را به سازمان میراث فرهنگی هدیه کردند. این عمارت در محله قدیمی بهبان قرار گرفته است. قابل ذکر است که این بنا در سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و بعلاوه عمارت کازرونی جزء اولین بناهایی بوده که از شهر به ثبت جهانی رسید.

یکی از خصوصیت های این بنا ارتفاع زیاد آن می باشد. معماری این بنای تاریخی، همچون ساختمان های دو بندر کراچی و بمبئی به صورت چندطبقه و با ارتفاع زیاد ساخته شده است. بعلاوه دارای سیستم طبیعی خنک نماینده هوا هم است. در زمان های قدیم در بوشهر که ساختن، ساختمان های چند طبقه یک امر عادی بشمار می رفته است و مردم این شهر در پی فرار از گرمای طاقت فرسای بوشهر به طبقات بالایی ساختمان می رفتند. بدین صورت که وجود درها و پنجره های متعددی در عمارت ها موجب ورود باد و کاهش دمای آن می شد. در بوشهر ساخت خانه ها در فواصل بسیار کم از یکدیگر مرسوم بوده است، و گاها با فاصله کمتر از یک متر هر خانه در کنار یکدیگر قرار ساخته شده است.

زمان مناسب برای سفر به این شهر

با توجه به شرایط جوی این منطقه بهار و تابستان برترین زمان برای سفر به این شهر می باشد. بعلاوه مدت زمانی که احتیاج است تا این عمارت تاریخی را ببینید یک الی دو ساعت می باشد. اما ممکن است این بنا شما را بیشتر جذب کند و مدت زمان بیشتری را بخواهید در آنجا بمانید.

جهت دستیابی به عمارت کازرونی

برای دستیابی به این عمارت دیدنی شما می توانید به محله قدیمی بهبهان در بوشهر بروید و در انتهای خیابان کمرگ شاهد بنای تاریخی کازرونی باشید.

جهت اقامت در زمان سفر به عمارت کازرونی

هتل های زیادی در شهر بوشهر برای اقامت وجود دارند، از جمله هتل هایی که می توانیم به شما معرفی کنیم که در زمان سفر به شهر بوشهر در آنجا اقامت داشته باشید هتل دلوار، سیراف و هتل آپارتمان آسمان بوشهر است.

دیگر جاذبه های شهر بوشهر که نباید فراموش شوند:

ساحل ریشهر

جنوب شهر بوشهر ساحلی به نام ریشهر قرار داده شده است که به معنای ریوارد اردشیر میباشد. این ساحل به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی شهر بوشهر محسوب میگردد. قدمت شهر ریشهر به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح بر میگردد. و به عنوان یکی از حلقه های ارتباطی تمدن شرق و غرب در دنیای قدیم محسوب می گردد این روز ها ساحل ریشهر میزبان گردشگران زیادی میباشد که برای تماشای غروب های بی نظیر خلیج فارس به آنجا سفر می نمایند. اگرچه غروب های دل نشین برای جنوبی ها حال و هوای خاصی دارد اما بی گمان قدم زدن در زیر باران ملایم زمستانی در کنار ساحل این شهر می تواند یکی از تجربه های منحصربه فرد و فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند.

خانه رئیس علی

یکی از آثار تاریخی در دوره قاجاریه که بسیار ساده و زیبا می باشد خانه رئیس علی است، این بنای تاریخی را بازماندگان ایشان هدیه به میراث فرهنگی نموده اند. پس از تعمیر و نوسازی به یک مجموعه فرهنگی و موزه مردم شناسی تبدیل شد. رئیس علی دلواری خود نماد مبارزه با استعمار انگلیس است. مبارزات رئیس علی دلواری، خاطره ای فراموش نشدنی در فکر مردم منطقه برجای گذاشته است.

پارک ملی دریایی نایبند

ساحلی پر تنوع که از سمت شمال به رشته کوه های زاگرس می رسد و از سمت جنوب به ساحل خلیج فارس ادامه دارد نامش پارک ملی دریایی نایبند است. این پارک دارای پوشش خاک های رنگانگی بوده که از جمله آنها خاک های رسوبی، چمنزارهای دریایی، درختان کهن سال، بعلاوه وجود گونه ها مختلف کم یاب جانوری است. ساحل این پارک ملی گاهی حفره ای، ماسه ای، مرجانی و گاهی هم جنگلی می گردد و به این ترتیب توانسته به عنوان ساحلی پر تنوع به حساب بیاید.

در پارک ملی دریایی نایبند شما می توانید شاهد پوشش های گیاهی متفاوتی باشید در این منطقه جنگل های حرا وجود دارند و مناسب برای زندگی بیشتر جانواران آبزی خلیج فارس هستند. ساحل علت شور بودن آب دریای این منطقه بسیاری از گونه های آبزی دریایی در ساحل آن دوره تخم ریزی خود را میگذرانند.

یکی از نکته های مهم این منطقه وجود تنوع در جانوران وحشی این منطقه می باشد، از جمله آنها می توان به میش و قوچ، بز وحشی، آهو جبیر اشاره نمود. بعلاوه وجود پستانداران دریایی مثل دلفین و بعلاوه پرندگانی مثل تیهو، کبک، بازهای شکاری و انواع پرندگان آبزی از دیگر جانوارانی هستند که در این منطقه سکونت دارند.

گنبد نمک

ناحیه گسترده و با ارتفاع زیادی میباشد که در سمت کوه های جاشک در انتهای رشته کوه های زاگرس جاذبه ای به نام گنبد نمکی وجود دارد علاوه بر گنبد نمکی به ناحیه کوه نمک هم گفته میگردد. این منطقه که جزء جاذبه های گردشگری طبیعی قرار گرفته است به عنوان یکی از بزرگترین و زیباترین گندهای نمکی آسیا به شمار میرود.

کاروانسرای مشیرالملک دشتستان:

کاروانسرای مشیرالملک در سال 1250 شمسی به فرمان حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شد و تا سال 1300 شمسی به عنوان کاروانسرا استفاده می شد که به علت واقع شدن شهر برازجان بر سر راه تجارتی شیراز به بوشهر مکانی مناسب جهت استراحت کاروانیان بوده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2097

به "عمارت کازرونی یکی از جاذبه های دیدنی بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت کازرونی یکی از جاذبه های دیدنی بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید