قطاری که دی اکسید کربن هوا را از بین می برد!

به گزارش سافاری رو، محققان اخیرا پیشنهاد جدیدی برای کاهش دی اکسید کربن هوا مطرح کرده اند. آن ها واگن های قطار را به عنوان جایگزینی ارزان تر و کم انرژی تر برای تاسیسات جذب کربن عنوان کردند و امیدوارند که با استفاده از این روش بتوانند به کاهش انتشار گاز های گلخانه ای در جهان کمک کنند.

قطاری که دی اکسید کربن هوا را از بین می برد!

به گزارش خبرنگاران، جزئیات این پژوهش که در مقاله ای در مجله Joule منتشر شده است، واگن های قطاری را معرفی می کند که برای جذب دی اکسید کربن تولید شده از سوزاندن سوخت های فسیلی پیش از ورود به جو طراحی شده اند.

این واگن ها دارای دریچه های بزرگ رو به جلویی هستند که هنگام حرکت به سمت جلو، دی اکسید کربن را جذب می کنند. دی اکسید کربن تا زمان توقف قطار در یک مخزن مایع ذخیره می گردد و سپس هوای عاری از دی اکسید کربن از پشت یا زیر واگن ریلی به اتمسفر باز می گردد. محققان این واگن ها را به عنوان راه حلی برای برخی از مسائل روش های سنتی جذب کربن می دانند. روش های سنتی اغلب نیاز به فن های پرانرژی، مجوز و صرف هزینه زیادی دارند. یکی از مسائل اصلی این روش ها، بالا رفتن دمای زمین است.

بر اساس برآورد محققان هزینه جذب دی اکسید کربن از طریق واگن های ریلی، حدود 50 دلار در هر تن خواهد بود. این مقدار به طور قابل توجهی مقرون به صرفه تر از سایر سیستم های جذب کربن پیشنهادی است. برخی از این سیستم ها ممکن است تا 600 دلار در هر تن هزینه داشته باشند. به گفته محققان، یک قطار جذب کربن می تواند به طور میانه حدود 6000 تن دی اکسید کربن را در سال از اتمسفر خارج کند. این مقدار بخش کوچکی از 5.2 میلیارد متریک تن دی اکسید کربن موجود در ایالات متحده در سال 2020 است.

در حال حاضر، 21 مرکز جذب، استفاده و ذخیره سازی کربن در سراسر جهان وجود دارد. ده ها مرکز دیگر نیز در حال توسعه هستند. به گفته محققین استفاده از قطار های جذب کربن دی اکسید علاوه بر مقرون به صرفه بودن، با محیط زیست نیز سازگارتر خواهد بود.

منبع: forbes

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2222

به "قطاری که دی اکسید کربن هوا را از بین می برد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطاری که دی اکسید کربن هوا را از بین می برد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید