ماجرای قناتی که بوی نفت می دهد

به گزارش سافاری رو، قدیمی ترین قنات غرب تهران حال خوشی ندارد. قناتی که بخش مهمی از آب توتستان ها و باغ های محدوده کن را تأمین می نماید بوی نفت می دهد.

ماجرای قناتی که بوی نفت می دهد

به گزارش همشهری آنلاین، بخش عظیمی از باغ های غرب تهران با 5 قنات محدوده روستای کن آبیاری می شد. قنات وسک، قنات فرمانفرما، قنات لورکان و قنات باغ میر. در این میان قنات باغ میر و قنات لورکان آب چندانی ندارند و در فصول گرم سال خشک می شوند و قنات فرمانفرما و قنات وسک همچنان منبع مهمی برای آبیاری باغات و توتستان ها محسوب می شوند.

امین نورقربانی از اهالی محله کن می گوید: پدر پدربزرگم قنات بزرگ وسک را ساخت. قناتی که هنوز پر آب است و بخش زیادی از باغ های کن را سیراب می نماید. آب قنات هر 13 روز در باغات می چرخد و دوباره نوبت های آبی تکرار می گردد. این نوبت هم برای امروز، دیروز یا یک سال و ده سال گذشته نیست. شاید برای 200-300 سال قبل است.

قنات وسک که این روز ها در دل باغ های توت و میوه در شمال محله کن و در محدوده محله شهران شمالی واقع شده، درست کنار منبع های بزرگ نفتی است که سال هاست در جوار کوه های شهران جا خوش نموده اند.

خشکیدن درختان

مجید ثابتی از باغدار های قدیمی که بخش مهمی از قنات وسک از باغ او می گذرد، می گوید: متأسفانه قنات وسک از زیر انبار نفت و مخزن های نفت شمال شهران می گذرد. آب قنات آلوده شده است و این آلودگی بسیار جدی است. اگرچه بار ها ارگان های مربوطه برای آنالیز مراجعه نموده اند و تذکرات لازم به مدیران انبار نفت داده شده است، اما با همه مراقبت هایی که مدیران این مجموعه مدعی به رعایت آن هستند بازهم آب طعم خوبی ندارد و رنگ آب شفاف نیست.

او که مسئولیت هیات امنای شورای آبیاری باغات محدوده کن را بر عهده دارد، می گوید: شرکت نفت وجود نشتی از خطوط لوله و مخازن را رد می نماید درحالی که واقعیت چیز دیگری است و باید در پی یافتن منشأ و راه برطرف این چالش اساسی بود. متأسفانه به ویژه در فصول بارندگی، جریان یافتن آب های سطحی از مجموعه انبار نفت و نفوذ آن به آب های زیرزمینی در پایین دست انبار و بعلاوه آلوده شدن آب انهار به مواد کربنی، باعث خشک شدن درختان و کاهش بعضی گونه های گیاهی شده است.

بسیاری از پیرمرد های قدیمی محله که آب قنات را چشیده اند اذعان داشته اند که این آب اصلاً با آب قنات وسک در سال های قبل از وجود انبار نفت قابل مقایسه نیست. فقط کافی است در روز روشن اینجا بیایید و لایه چرب بدبو را روی آب قنات ببینید که اصلاً طبیعی نیست.

منبع: فرارو
انتشار: 21 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2307

به "ماجرای قناتی که بوی نفت می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای قناتی که بوی نفت می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید