معرفی 6 قلعه عجیب و خاص در ایران

به گزارش سافاری رو، امروزه قلعه ها اماکن توریستی محسوب می شوند که مهمان گردشگران و دوربین هایشان اند. اما در روزگاری، دور قلعه ها سازه های چند منظوره ای بودند که برای اهدافی چون ذخیره سازی غذا، ایجاد لایه دفاعی هنگام هجوم دشمنان، محل سکونت اشرافیان و سایر موارد امنیتی به کار گرفته می شدند. بنابراین انواع مختلفی از قلعه ها را می توانیم در سراسر دنیا مشاهده کنیم که در ابعاد و موقعیت های گوناگون ساخته شده اند. کمی پیشتر در لست سکند از قدیمی ترین دژ یا قلعه های ایرانی صحبت کردیم، اما اکنون به معرفی 6 قلعه ای می پردازیم که روایت و کاربرد آن ها متفاوت تر از سایر قلعه های ایران است.

معرفی 6 قلعه عجیب و خاص در ایران

قلعه جنی، جزیره کیش

در جنوب غربی کیش نرسیده به کشتی یونانی مکان پر رمز و رازی به نام قلعه جنی وجود دارد. می گویند در این قلعه اجنه زندگی می نمایند و بسیاری از بومیان کیش حاضر به نزدیک یا داخل شدن به آن نیستند. روایت هایی که از این قلعه کوچک و متروکه گفته می شود، بسیار زیاد است. از پیدا شدن جسد سربازهای پاسبان گرفته تا سرو صداهایی که گاه و بیگاه از این مکان شنیده می شود. در کل جوی که از قلعه جنی وجود دارد به حدی سنگین شده است که حتی گردشگرانی هم که به این موضوعات اعتقاد ندارند حاضر به بازدید از آن نمی شوند. در کل چه این قلعه دارای اجنه باشد و چه نباشد به دلیل متروکه بودن و نبود هرگونه تجهیزات خاصی در اطراف آن، هنگام تاریکی شب فضای مخوفی دارد!

قلعه کنگلو، شهرستان سوادکوه

در شهرستان سرسبز سوادکوه، میان رشته کوه های البرز، قلعه تاریخی کنگلو دیده می شود. کنگلو در گویش مازندرانی به معنای زنبور است اما عقاب مازندران، لقب دیگر قلعه کنگلو است که به خاطر شکل خاص و موقعیتش به آن نسبت داده شده است. این قلعه به دلیل دسترسی نه چندان آسانی که دارد، مورد توجه گردشگران زیادی قرار نمی گیرد؛ چرا که این بنا بیش از 1800 متر از سطح زمین ارتفاع دارد و برای رسیدن به آن احتیاج است تا مسافتی را بدون ماشین و پیاده طی کرد. قلعه کنگلو در زمان امپراطوری ساسانیان ساخته شده است و دارای دو کاربرد اصلی داشت. یکی اینکه محلی برای پرستش میترا یا آناهیتا قرار می گرفت (شواهدی برای هر دو وجود دارد) و دیگر اینکه به دلیل معماری خاص آن، از قلعه کنگلو به عنوان دژی مستحکم مقابل یورش های مهاجمان استفاده می شد.

قلعه آدم خوار، استان اردبیل

قلعه بوینی یوغون که بیشتر با لقب ترسناک خود یعنی قلعه آدم خوار شناخته می شود، دژی کهن سال و بزرگ است که قدمت ساخت آن به پیش از اسلام و به اوایل حکومت هخامنشی بازمی شود. این قلعه خاص در استان اردبیل، شهرستان نیر، روستای کورعباسلو واقع شده است.

در گذشته این قلعه کاربردی دوگانه داشته و برای منظورهای نظامی و مسکونی استفاده میشده است. طبعا در عصر کنونی، احتیاج به این دست کاربردها منسوخ شده، اما امروزه حتی قلعه بوینی یوغون به عنوان یک جاذبه توریستی نیز صندلی بالایی میان گردشگران ندارد. زیرا گفته می شود قلعه بوینی یوغون آدمخوار بوده و هر کسی که به بازدید آن رفته، زنده بازنگشته است. البته منابع فارسی زیادی این موضوع را خرافات می دانند و صحت آن را با دلایل مختلفی نقض می نمایند. اما به هر حال اگر کمی ماجراجویی جسورانه را می پسنیدید، بازدید از این قلعه را در لیست سفرهایتان بگذارید، زیرا علاوه بر اینکه می توانید از یک بنای چند هزار ساله دیدن کنید، معماری متفاوتی را شاهد خواهید بود که متحیّرتان می نماید. یکی از این موارد، پله های دست سازی است که در آن دوران جهت سهولت رفت و آمد به قلعه، ساخته شده بود .

قلعه سریزد، روستای سریزد

کاربرد قلعه سریزد به نوبه خود بسیار منحصر بفرد بوده و چیزی فراتر از یک دژ یا مکان استراتژیک جهت دفاع از مهاجمان است. قلعه سر یزد همانند صندق امانتی به کار گرفته می شد که روزگاری یزدی ها اموال با ارزش و غلات خود را به آنجا می سپردند. با توجه به قدمت قلعه سریزد که ساخت آن به زمان ساسانیان باز می شود، می توان آن را قدیمی ترین صندق امانت دنیا معرفی کرد. قلعه سریزد کاربرد نظامی نداشته اما با این حال مکانسیم دفاعی آن تامل پذیر است. دور تا دور این قلعه 2 لایه، دیوار مستحکم با دو دروازه مجزا محاصره شده است که در کنار خندق های 5 الی 6 متری ورود بیگانگان را بسیار سخت می کرد. در قلعه سریزد 468 اتاق یا انبار وجود دارد که در سه طبقه ساخته شده و هر کدام در گذشته متعلق به یک خانواده یزدی می شده است.

قلعه ایرج، شهرستان پیشوا

قلعه ایرج را به عنوان بزرگ ترین قلعه خشت خام در دنیا می شناسند که در قرن 5 یا 6 میلادی توسط ساسانیان بنا شد (شواهدی مبنی بر بازسازی نیز وجود دارد). این بنای بزرگ که در شهرستان پیشوا واقع شده، دارای دیوارهایی به طول 15 تا 22 متر و عرضی تا حداکثر 25 متر است. البته یکی از ویژگی های جالب این قلعه، فضای 175 هکتاریی است که قلعه در داخل آن ساخته شده و در گذشته به عنوان مکانی برای آموزش رزمندگان محسوب می شده است. روزگاری فضای داخلی این قلعه با احتساب اتاقک های دیوار آن ظرفیت 50000 نفری را داشت. امروزه به دلیل فرسایش و عوامل انسانی، بخش های عمده آن تخریب شده و مورد کم لطفی قرار گرفته است.

قلعه پرتغالی ها، مناطق حوزه خلیج فارس

قلعه پرتغالی ها واقع در مناطق حوزه خلیج فارس، یادگاری از استعمارگری پرتغال در قرن 16 بوده که امروزه به عنوان یک میراث ایرانی باقی مانده است. اشغال هرمزگان به دست پرتغالی ها در سال 1507 میلادی داستان درازی دارد. در آن موقع پرتغال، یکی از بزرگ ترین امپراطوری های دنیا را در اختیار داشت و علاوه بر مناطق جنوب غربی ایران، بخش هایی از چین و هند را نیز تحت مالکیت خود قرار داده بود. پرتغالی ها به دلیل موقعیت عالی مناطق حوزه خلیج فارس به ویژه دسترسی به شمال قاره آفریقا در ایران مشغول به تجارت بودند و برای حفظ شرایط خود، در امان ماندن از شورش های احتمالی و ... دست به ساخت قلعه هایی زدند که تا سال 1622 مالکیتش را برعهده داشتند. استعمارگری پرتغالی ها در ایران 115 سال طول کشید و خاتمه با حکم شاه عباس صفوی و به فرماندهی امام قلی خان خاتمه یافت.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1620

به "معرفی 6 قلعه عجیب و خاص در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 6 قلعه عجیب و خاص در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید