هنوز خطر رطوبت داخلی و فرونشست برج تاریخی طغرل را تهدید می نماید

به گزارش سافاری رو، خبرگزاری مهر/ براساس گزارشات واصله، هنوز خطر رطوبت داخلی و فرونشست برج تاریخی طغرل را تهدید می نماید.

هنوز خطر رطوبت داخلی و فرونشست برج تاریخی طغرل را تهدید می نماید

داربست ها به بدنه بیرونی برج طغرل متصل شده است تا این بنا به وسیله اداره کل میراث فرهنگی استان تهران بازسازی گردد آن هم پس از دو دهه.

اما هنوز نم کشیده شده از زمین به دیوار برج دست نخورده است. زهکش ها آنالیز نشده اند و قرار نیست فکری به حال فرونشستهای اطراف برج کرد.

شاید خیلی ها ندانند که این برج یک سردابی داشته که سالها درش به روی مردم بسته است و یک چاه آب قدیمی که برای همواره بلااستفاده ماند. هر چه هست این بنا سالیان درازی توانسته از آسیبهای ری در امان بماند از زلزله ها و از بی توجهی ها به آن.

احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران درباره بازسازی برج تاریخی طغرل در شهر ری اعلام کرد: از آنجا که برج طغرل فعلی زمانی به برج یزید معروف بود؛ ناصرالدین شاه در سفرش به عتبات از اعتماد السلطنه پرسید چرا در مملکت شیعه برجی به نام یزید داریم. آنالیز های اعتماد السلطنه به این نتیجه رسید که این برج متعلق به طغرل سلجوقی بوده است و بر همین اساس هم آن را بازسازی کردند.

وی ادامه داد: بازسازی این برج منجر به حذف بخشهای به جامانده از گنبد شد ولی این بازسازی اولین بازسازی آثار تاریخی در ایران است که ثبت شده، چون تصاویر قبل و بعد از بازسازی آن در روزنامه شرف به چاپ رسید و ما از آنالیز این تصاویر متوجه می شویم که این برج یک گنبد هم داشته است. در دورانی این مکان پایگاه و پشتیبان سایر فضاهای شهر ری بود. از سال 80 به بعد هیچ بازسازیی در اینجا نشد. تنها بخشهایی از این بنا بازسازی شد.

وی ادامه داد: از نظر من نفایس کشور باید به شکل امانی به وسیله پژوهشگاه میراث فرهنگی بازسازی گردد تا بتواند از اعتباری حداقلی بیشترین استفاده را کند. اگر این کار به پژوهشگاه داده گردد از آنجا که بودجه دانشگاهی دارد بهتر می تواند کار کند.

این کارشناس میراث فرهنگی گفت: برج طغرل تنها بنایی است که از 900 سال پیش به جای مانده و چه مقبره ابراهیم خواص باشد چه طغرل سلجوقی؛ باید بدانیم که تنها بنای به جای مانده از تاریخ ری و تهران است. بنابراین از اهمیت زیادی برخوردار است اما هر بار با مخاطراتی روبرو می گردد از جمله ساخت مجتمع فرهنگی در حریم این بنا که قرار بود موزه باشد یا گذراندن مترو از زیر آن که بعدها از بنا فاصله گرفت.

بازسازی برج قبل از پرداختن به محیط پیرامونی در اولویت واقع شده است باید بازسازی آجرها و تثبیت بنا انجام گردد. این بنا چند باری از زلزله های تهران و ری جان سالم به در برده است باید دید این بار هم می تواند از بازسازیهای انجام گرفته به وسیله اداره کل میراث فرهنگی جان سالم بدر ببرد یا نه.

چون پیش از این زمانی که بازسازیهای جزئی در بخش شیرمانند آن انجام گرفت؛ ناترازی در بازسازی آن هنوز قابل مشاهده است. بعلاوه بازسازی مسجد جامع ورامین نیز که چندی پیش خبرساز شد باز هم از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران انجام گرفته بود. بازسازیی که مورد نقد بسیاری از کارشناسان بازسازی واقع شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2390

به "هنوز خطر رطوبت داخلی و فرونشست برج تاریخی طغرل را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنوز خطر رطوبت داخلی و فرونشست برج تاریخی طغرل را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید