پرسش های متداول در مورد سافاری

به گزارش سافاری رو، اگر از آنهایی باشید که دلتان میخواهد وقتتان را در طبیعت بگذرانید، واژه سافاری را به خوبی میشناسید، اما ممکن است باز هم سوالاتی ذهنتان را مشغول نموده باشد که در ادامه به برخی از سوالات رایج در مورد سافاری خواهیم پرداخت.

پرسش های متداول در مورد سافاری

سافاری از جمله بخش های جذاب دنیای گردشگری است. اما یک سفر حساب شده و دارای برنامه ریزی از پیش مشخص شده و مشخص، جذابیتی دو چندان خواهد داشت.

دوست دارید سافاری را تجربه کنید؟ لذت سفری خاص در میان مناظر و چشم اندازهای بکر طبیعت به همراه حیوانات دورنمایی جذاب برای شما دارد؟ مسلما تجربه سافاری، فرصتی ناب و خاطره انگیز است که رویاهای شما را مبدل به واقعیت می نماید و هیچ نکته منفی در این رابطه وجود ندارد. اما بهتر است قبل از پرداختن به این مقوله، اندکی بیشتر در مورد سافاری بدانید تا دست کم این دورنمای جذاب و وسوسه انگیز شفافیت بیشتری برای تان داشته و به نوعی از آمادگی لازم برای انجام آن برخوردار باشید. در ادامه با مرور 9 پرسش اساسی همراه شما هستیم که پاسخ دادن به آن ها دقیقا همان چیزی است که برای این نوع از گردشگری به آن نیاز دارید، پس با ما همراه باشید.

سافاری به چی معنایی است؟

سافاری لغتی سواحیلی به معنای سفر است. همچنین این کلمه توسط شماری از کلنی نشینان سابق انگلیس نیز استفاده می شده، که در آن زمان تداعی نماینده سفری کوتاه به دل حیات وحش، مشاهده حیوانات در زیستگاه طبیعی و اتراقی کوتاه برای نوشیدن چای بوده است. اطلاعاتی که در بدو امر شما را برای آن چه که در انتظارتان است، آماده می نماید. ضمن آن که سافاری در عصر مدرن دارای سایه روشن های بسیاری است که جذابیت آن را دو چندان نموده است.

مقصد شما کجاست؟

خب این واقعا پرسشی اساسی است، چون باید بدانید مقصد مطلوبی که در راستای خواست شما از این سفر واقع شده است، در کجای این دنیا واقع شده است. در میان کشورهای موجود، آفریقا را باید بهترین مقصد گردشگری برای عاشقان سافاری دانست.

دومین قاره بزرگ جهان که از 54 کشور تشکیل شده و دارای اکوسیستم، حیات وحش و طبیعتی اغواگر و تماشایی است. در حالت کلی بخش قابل توجهی از صنعت گردشگری حیات وحش در کلنی نشینان سابق انگلستان در این قاره متمرکز شده، کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، نامیبیا، بوتسوانا، زامبیا و زیمباوه و نیز در مناطق شرقی قاره سیاه همچون دو کشور کنیا و تانزانیا.

هر کدام از این کشورها چیزی متفاوت برای عرضه در این حوزه در اختیار دارند، به عنوان مثال بوتسوانا دلتای سرسبز و زیبای اکاوانگو (Okavango) را دارد، جایی که افراد می توانند در میان قورباغه، اسب آبی و کروکودیل ها کانو سواری نمایند. همچنین صحرای کالاهاری نیز در این بخش واقع شده که تلماسه های زیبای ساخته شده از شن های سرخ رنگ آن در پارک ملی Chobe در تضادی دلپذیر با تجمع فیل ها جلوه می نماید.

بعضی از این کشورها از منظر اقتصادی ارزان تر از بقیه هستند و این وابسته به جریان عادی زندگی در این مناطق و نیز رویدادهای روزمره آنجا است، در عین حال بعضی از آن ها از امنیت بیشتری برخوردار هستند. در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید بودجه لازم برای سفر به کدام کشور را در اختیار دارید، یا امنیت و ثبات کدام کشور از اهمیت بیشتری برای تان برخوردار است. امری که در نهایت این گشت و گذار را مبدل به رویدادی خاطره انگیز خواهد نمود و لذا تصمیم گیری درست در این مورد حائز اهمیت بسیاری است.

در جستجوی تماشای چه چیزهایی هستید؟

انتخاب مقصد سفر اصلی ترین رکنی است که خواه ناخواه دیگر مسائل را تحت الشعاع خود قرار می دهد. دوست دارید به تماشای گوریل ها بروید؟ پس حتما دو کشور رواندا و اوگاندا را در فهرست مقاصد احتمالی خود قرار دهید. به دنبال نمایش پرتب و تاب و مهیج مهاجرت های عظیم گروهی هستید؟ نواحی شمال و شرقی تانزانیا مقصد اید ه آلی در این زمینه است که البته با تعداد بالای شامپانزه ها نیز شناخته می گردد. این در حالی است که جنوب شرقی این کشور به دلیل حضور پرتعداد فیل ها اسم و رسمی به هم زده است. پلنگ در جنوب لاندولزی (londolozi)، شیر در پارک ملی Ruaha، لمورها در ماداگاسکار و کرگدن ها در بوتسوانا پرتعداد هستند.

این مسائل شاید در نگاه اول پیش پا افتاده به نظر برسد، اما از قلم نیاندازید یک برنامه ریزی اصولی با مشخص کردن المان و نیازهای اصلی، بهترین راه حل برای تجربه ای به این بی نظیری است.

در بیشتر مکان های که به عنوان پارک های ملی و نیز زمین های خصوصی و حفاظت شده شناخته می گردد، 5 جانور اصلی قابل مشاهده اند؛ یعنی فیل، شیر، پلنگ، بوفالو و کرگدن که بنام Big 5 معرفی می شوند. اما با این حال از قلم نیاندازید اینجا باغ وحش نیست، اینجا هیچ چیز ضمانت شده ای وجود ندارد و لذت سافاری هم دقیقا در همین نکته نهفته است. دنیایی از شگفتی و غافلگیری های مهیج در انتظار شما است که حتی ممکن است برای تجربه و درک آن ها آمادگی کافی نداشته باشید. مثل روبروه ناگهانی با یک مامبای سیاه رنگ بزرگ که ناگهان از هیچ کجا جلوی روی تان ظاهر می گردد، پس با آمادگی به استقبال این سفر بروید.

تا چه میزان حاضر به هزینه کردن برای این سفر هستید؟

بعضی از سفرهای این چنینی روزی 40 دلار هزینه دارند و بعضی دیگر تا 1500 دلار در روز هزینه روی دست گردشگران می گذارند. در این میان برخی نیز به صورت اختصاصی برای قشری خاص تهیه و تدارک دیده شده و سرشار از تجملات منحصربه فرد به همراه پذیرایی به سبکی اشرافی هستند که در نهایت هزینه ها را به شکلی سرسام آور بالا می برد، مثلا یک سفر خاص حتی تا 81.550 دلار برای هر نفر هزینه در بردارد.

به همین خاطر در همان بدو امر بهتر است بدانید که سقف بودجه شما تا کجا است؟ در این صورت اقامت در کمپ های عمومی و حتی کلبه های محلی فاقد تجملات لوکس گزینه های بهتری هستند که هم لذت اقامت در حیات وحش را نصیب شما نموده و هم بار اقتصادی زیادی به افراد تحمیل نمی نمایند. وگرنه اقامتگاه های خصوصی همراه با پیشخدمت مخصوص و استخر اختصاصی قیمتی گزاف دارد که از عهده هر کسی برنمیاید.

محل اقامت مد نظر شما کجاست؟

می خواهید شب را کجا سپری کنید، در یک چادر در محوطه کمپ یا در یک اتاق بی نظیر با امکانات فراموش نشدنی؟ تحمل اقامت در فضایی تنگ و به همراه تعداد زیادی سوسک را دارید یا ترجیح می دهید تمام طول سفر را در فضای باز بگذرانید؟ با دوش های فضای باز مشکلی ندارید یا بیشتر تمایل دارید خستگی سفر را در یک وان راحت و غوطه ور در کف و آب گرم بگذرانید؟ چه سطحی از رفاه در طول سفر شما را اقناع می نماید؟ دوست دارید در دل طبیعت اتراق کنید، جایی که نعره و خرناسه های گاه و بیگاه شیرهای صحرایی هم مهیج است و هم لرزه به جان تان می اندازد؟ یا ترجیح می دهید در کمپ های متحرکی اقامت کنید که اغلب تا حد ممکن شما را به حیات وحش نزدیک می نمایند؟

چه نوع پوششی را دوست دارید؟

معمولا هواپیماهای کوچک سقف باری 20 کیلویی برای هم مسافر در نظر می گیرند. اگر هدف شما از این سفر عکاسی است که قطعا با دوربین مجهز به انواع لنزهای خاص سفر می کنید که باعث می گردد از این نظر محدودیت زیادی را تجربه کنید.

به همین خاطر سافاری را مثل دیگر سفرهای معمول در نظر نگیرید، اینجا هر چیز نیازمند آنالیز و دقت است. به همین دلیل باید اندوخته پوشاکی را که در ذهن تصور نموده اید، کناری گذاشته و به بسته بندی اقلام مورد نیاز اکتفا کنید. لباس سبک، کفش مناسب، اسپری دفع حشرات، چراغ قوه، وسایل شست و شو و... می توانند به خوبی از پس رفع کردن احتیاحات سفری یک هفته ای برآیند.

دیگر مایجتاج مورد نظر چیست؟

دوربین دو چشمی فراموش نگردد. از آنجایی که مادر طبیعت بسیار هنرمند و خلاق است، صدها و صدها گونه پستاندار و پرنده در این مناطق زندگی می نمایند که بهتر است قبل از سفر با اندکی مطالعه از مشخصات و نام آن ها آگاه شده باشید. نورافکن های LED کوچک نیز می توانند در پیاده روی های شبانه و روشن کردن مسیر پیش روی تان کمکی مؤثر باشند.

نکات کلیدی؟

خب وقتی به دل طبیت می زنید، باید از عهده مهار احساسات و هیجانات ناگهانی برآیید. فکر کنید در ماشین نشسته اید که ناگهان با گله ای گورخر روبرو می شوید. کافی است اینجا یک گردشگر ذوقزده با صدای بلند فریاد بزند:

اینجا رو، یه گورخر

همین جمله کافی است تا کل زحمت به باید رفته و گله را فراری دهد و بدین صورت سایر بازدیدنمایندگانی که ترجیح می دهند در سکوت نظاره گر جانوران باشند را دلزده کند. به همین خاطر بهتر است از قبل گشتی در کمپ محل اقامت خود زده و با دیگر مسافران مصاحبه کنید و در خلال این آشنایی، کسانی که همفکری و تفاهم بیشتری با شما و خواسته های تان دارند را مشخص نموده و ترجیحا این تجربه را با آن ها سهیم شوید. از کنار این مسئله بی تفاوت عبور نکنید، چون اگرچه در نگاه اول امری ساده است، اما می تواند به قیت نابودی رویاهای تان تمام گردد.

قوانین دیگر؟

هیچ قانونی وجود ندارد، تنها قانون موجود این است که در تمام مدت گشت و گذار در حیات وحش در جیپ بمانید. البته این به معنای آن نیست که خود را محصور کنید، نه ابدا. گاهی خلاق باشید و این سافاری را به بهترین تجربه عمرتان بدل نموده و از شکستن سنت ها نهراسید.

چندین روز گشت و گذار ممکن است باعث خستگی شده و یکنوختی حاصل از آن، لذت ماجراجویی را از شما بگیرد. به همین خاطر گاهی از دیگران فاصله گرفته و در اطراف کمپ به صورت ایمن به گشت و گذار بپردازید. در میانه سفر سری به زنگبار یا کیپ تاون بزنید، به تماشای جاذبه های دیدنی رفته یا با کشتی کروز گشتی روی رودخانه بزنید. مالاوی مکان زیبایی است مملو از دریاچه های دلفریب و ماهی های گرمسیری یا موزامبیک خوش نقش و نگار.

سافاری چیزی جز تجربه کردن نیست و چه بهتر که این تجربه از راه ماجراجویی هایی رقم بخورد که خود شما خالق انجامش بودید.

انتشار: 8 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 99

به "پرسش های متداول در مورد سافاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسش های متداول در مورد سافاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید