یزد می تواند قطب بازسازی علمی کشور گردد

به گزارش سافاری رو، ایسنا/ براساس سخنان برگزیده اولین جایزه ملی بازسازی، یزد می تواند قطب بازسازی علمی کشور گردد.

یزد می تواند قطب بازسازی علمی کشور گردد

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

قضیه چیست؟

مهدی صادق احمدی با بیان اینکه یزد امروزه به صندلیی رسیده که تمام فنون و تکنیک های سنتی معماری گذشته در آن همچنان زنده است، می گوید: این مقوله حاصل و نتیجه سال ها تداوم معماری و بازسازی است.

وی پیرامون اینکه یزد می تواند قطب بازسازی علمی کشور گردد، می گوید: سعی شده در فرآیند اجرا از بهترین استادکاران یزد و همکاری با بازسازیگران تحصیل نموده استفاده گردد، لذا اگر کارفرمایان به متخصصان اعتماد نمایند و از اعمال سلیقه و اظهارنظر غیرعلمی در فرایند طرح دست بردارند، شهر تاریخی یزد، ظرفیت تبدیل شدن به قطب بازسازی علمی در کشور را دارد.

وی اضافه می نماید: در یزد علاوه بر آن که در دهه های گذشته اقدامات خوبی در حوزه حفظ بافت و بازسازی اجرا شده است، اما در سالهای اخیر پس از ثبت جهانی، دیدگاه های علمی بازسازیی کمتر رعایت شده و نگاه سودجویانه با بهانه گردشگری در اجرای طرح های بازسازی، بیشتر غالب بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که نظارت میراث در مرحله تهیه طرح های بازسازی بسیار خوب بوده اما در مرحله اجرا متاسفانه ضعف های زیادی وجود دارد، می گوید: بعضا خانه هایی به نام بومگردی مطرح شده که بازسازی آن در سطح جهانی نبوده و شایسته یزد در این صندلی جهانی نیستند، چرا که اصالت بنا در فرآیند بازسازی رعایت نشده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در راستای حفظ میراث فرهنگی یزد، ضروری است از سکونت در بافت تاریخی حمایت گردد، می گوید: باید گردشگری بگونه ای برنامه ریزی گردد که سبب رونق و تقویت سکونت در بافت تاریخی و در جهت حفظ میراث باشد.

وی اضافه می نماید: در عین حال نباید تمام کاربری ها شامل رستوران، هتل و اقامتگاه باشد بلکه باید تنوع کاربری باید در بافت تاریخی یزد حفظ گردد.

وی با تاکید بر اینکه کاربری های فرهنگی و هنری نیز باید در بافت تاریخی ایجاد گردد، می گوید: مردم باید به ارزش هویتی خانه هایشان توجه داشته باشند و صرفا نگاه مالی به آن نباشد لذا حواسمان باشد که با بازسازی غلط و بازاری ممکن است معماری بدلی، جایگزین معماری اصیل یزد گردد و به جای حفظ میراث به آن آسیب جدی وارد کنیم.

استادیار معماری دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه در سالهای اخیر بعد از ثبت جهانی مسائل مدیریتی بافت تاریخی کمتر شده، می گوید: بافت تاریخی یزد بحران های زیادی را پشت سر گذاشته تا به دست ما رسیده و ما هم باید کوشش کنیم، با بازسازی اصولی چهره یزد اصیل تداوم پیدا کند و در حین حال کلاس بالاتری را برای بازسازی بناهای یزد و در نگاه گردشگران ببینیم.

صادق احمدی خواهان توجه ویژه به بازسازی علمی در یزد می گردد و عنوان می نماید: مردم باید برای بازسازی به متخصصان این حوزه مراجعه نمایند و با رویکردی علمی به حفظ و بازسازی ابنیه بپردازند و از عواید گردشگری آن بهره مند شوند.

این استاد دانشگاه در پاسخ در مورد تخریب هایی که بعضا در بعضی از شهرستان ها با نگاهی غالباً اشتباه برای ایجاد اماکنی مانند حسینیه انجام می گردد، گفت: بطور عام، حیاط محل مهمانی بوده و در یزد خانه های زیادی قدمت برگزاری این مراسم ها را دارند بطوریکه همین مسئله منجر به اهمیت صندلی سنتی مراسم امام حسین (ع) شده است.

وی اضافه می نماید: ساختار شهر تاریخی یزد در هماهنگی میراث ملموس و ناملموس بوجود آمده و نوع و شکل عزاداری به عنوان میراث ناملموس با ساختار بنای سنتی به عنوان میراث ملموس، تناسب و هماهنگی دارد.

وی تاکید می نماید: اساساً عزاداری های حسینی باید فارغ از رقابت و فخرفروشی باشد بطوریکه نگذاریم حسینیه های قدیمی را تخریب نمایند یا حسینیه های جدیدی را با تخریب خانه های تاریخی ایجاد نمایند.

صادق احمدی با بیان اینکه برگزاری نماز آدینه یزد در بافت تاریخی از ارزشمندترین اقداماتی است که نباید صندلی آن تغییر کند، خاطرنشان می نماید: باید بین گردشگری و زندگی روزمره مردم تعامل پایداری برقرار شده که سبک زندگی و ارزش های سنتی را به تصویر بکشد.

وی البته با اشاره به کوتاهی صدا و سیمای استان در قبال معرفی شهر تاریخی یزد اظهار می نماید: انتظار ما توجه ویژه تری به بافت تاریخی یزد و ترویج و تداوم فرهنگ اصیل یزدی از این طریق است.

کشف کتیبه هایی در بازسازی خانه شهید صدوقی

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد در مورد جایزه بازسازی تصریح می نماید: اولین جایزه ملی بازسازی توسط موسسه هنر و معماری و با همکاری وزارت میراث فرهنگی برگزار شده و وجود اساتید برجسته معماری و بازسازی در داوری، به اعتبار آن افزوده است.

وی از برگزیده شدن طرح بازسازی و احیای خانه شهید صدوقی به عنوان تنها اثر منتخب از یزد در این رویداد یاد می نماید و می گوید: بازسازی در جهان اصول تعیین، مشخص و مشترکی دارد که نهادهای بین المللی و ایکوموس به وسیله اسناد بین المللی در کل جهان آن را مطرح نموده و با رویکردی علمی به آن توجه دارند.

صادق احمدی با بیان این موضوع که فارغ از ثبت جهانی، یزد از سال 1972 میلادی مورد توجه جهانی بود، یادآور می گردد: داشته های امروز ما برآیند کوشش یکی دوسال نیست و افراد زیادی برای بدست آوردن این صندلی کوشش نموده اند.

وی ادامه می دهد: ضروری است امروز هم به این موضوع توجه داشته باشیم که چه امانت سنگینی در دستان ماست و باید مواظب باشیم که در بازسازی هایمان ارزش های تاریخی و اصالت معماری یزد را نمایان کنیم.

وی با تذکر به اهمیت رعایت اصول بازسازی، انجام مطالعات تاریخی و مطالعه دقیق شواهد و لایه های تاریخی بنا توسط متخصصین امر در بازسازی را ضروری می داند و می گوید: خانه صدوقی، خانه ای ثبت شده در فهرست آثار ملی بوده که صندلی سیاسی و اجتماعی آن در دوره معاصر به ارزش تاریخی آن افزوده است.

وی تصریح می نماید: این خانه تاریخی در زمره خانه های فاخر تجار یزد قرار گرفته است. در فرآیند بازسازی و احیای این بنا در حین رعایت اصول علمی و احترام به ارزش های تاریخی بنا، میراث زنده شهید صدوقی را متناسب با نیازهای جدید تداوم بخشیدیم.

وی آشکار کردن ارزش های تاریخی در حین حفظ اصالت را یکی از مهمترین دستاوردهای بازسازی خانه شهید صدوقی می داند و می گوید: در بازسازی بخش های تاریخی خانه شهید صدوقی، اسلوب تاریخی بنا را کشف کردیم و تا حدی که علم بازسازی اجازه داده ارزش تاریخی بنا را به تصویر کشیدیم بطوریکه بعضی تزئینات پوشانده شده بنا در فرآیند بازسازی حفظ و به همان شکل اصیل بازنمایی شد.

صادق احمدی به نمایان شدن نقش کبوترهایی با کتیبه واشهیدا و واحسینا در لایه برداری های بازسازی این بنا اشاره می نماید و می گوید: در تعمیرات اوایل قرن حاضر، این آثار ارزشمند مخفی شده بود که در بازسازی اصولی بنا توانستیم آنها را باز یافته و نمایان کنیم، این آثار در کنار دیگر کتیبه های مذهبی بنا نشان می داد این خانه از بدو ایجاد با هدف روضه خوانی امام حسین(ع) ساخته شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1576

به "یزد می تواند قطب بازسازی علمی کشور گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یزد می تواند قطب بازسازی علمی کشور گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید