14 تکنیک برای کنترل خشم در آقایان

به گزارش سافاری رو، هر ساله از 15 تا 21 ژوئن به بهانه هفته جهانی سلامت مردان، به شیوه های گوناگون بر مقوله مهم سلامت مردان تاکید شده و نکات مرتبط با آن یادآوری می گردد. در این میان سلامت روان در مردان شاید از مقوله هایی باشد که بیش از سایر موضوعات مورد غفلت سازمان های ذیربط و حمایتگر و به خصوص خود مردان واقع شده است، مساله ای که عدم توجه به آن تبعات جبران ناپذیری در سطح خانواده ها و جوامع به جای می گذارد.

14 تکنیک برای کنترل خشم در آقایان

به گزارش سافاری رو از ایسنا، در همین رابطه مساله خشم به عنوان حالت برانگیختگی و هیجان شدید در هنگام رویارویی با محرک های نامناسب محیطی یکی از موضوعات مهم مرتبط با سلامت افراد است که همه و در هر سنی آن را تجربه می نمایند، ولی طبق آمار، مردان بیش از زنان خشم خود را بروز می دهند.

حمیدرضا شهبازپور روانشناس و مشاور به بهانه هفته دنیای سلامت مردان با اشاره به تبعات منفی ناشی از ابراز خشم کنترل نشده در سلامت روان و ارتباطات افراد، مدیریت خشم را کنترل آن پیش از ابراز خشم عنوان نمود و گفت: بعد از بروز خشم اکثرأ افراد دچار شرمندگی، پشیمانی، خجالت و گاه احساس گناه می شوند. بنابراین فرد باید بتواند به صورت خودآگاهانه به خشم خود فکر نموده و قبل از رسیدن به مرحله پرخاشگری از تصمیم خود منصرف گردد.

سه رویکرد مهم مواجهه با خشم

وی با اشاره به سه رویکرد مهم مواجهه با خشم یعنی بیان نمودن، سرکوب کردن و آرام کردن، توضیح داد: بیان احساس خشم به صورت تأکیدی و نه تهاجمی سالم ترین راه است، خشم سرکوب شده می تواند مسائل دیگری ایجاد کند و منجر به رفتار انفعالی- تهاجمی گردد؛ کسانی که دائماً دیگران را تحقیر می نمایند، از همه چیز ایراد می گیرند و تفسیرهای عیب جویانه می نمایند، هنوز نیاموخته اند که چطور خشم خود را به طور سازنده بیان نمایند و تعجبی نیست که روابط موفقیت آمیز کمتری دارند.

وی با بیان اینکه اغلب درگیری های خیابانی به علت اختلاف جزئی بین افرادی است که همدیگر را از قبل نمی شناسند، گفت: مرجع رسیدگی به اختلافات قانون است و خود ما نباید رأسا اقدام کنیم، زیرا نزاع خیابانی منجر به مجروح شدن افراد و حتی گاهی وقوع قتل می گردد که بالاترین مجازات ها را در پی دارد؛ بنابراین برای کنترل پرخاشگری باید از مدیریت خشم استفاده کنیم که هدف آن کاهش احساسات عاطفی و برانگیختگی های جسمی ناشی از عصبانیت است؛ چراکه نمی توانید از شر چیزها یا آدم هایی که باعث عصبانیت شما می شوند، خلاص شده و یا آنها را تغییر دهید، بلکه فقط می توانید یاد بگیرید که چگونه واکنش های خود را کنترل کنید.

راهکارهایی برای مدیریت و کنترل خشم

وی مدیریت خشم را یکی از مهمترین راه های مقابله با آن بیان نمود و گفت: با به کار بردن چند تکنیک ساده می توانید به راحتی بر عصبانیت خود کنترل کنید:

- تنفس عمیق؛ یک نفس عمیق بکشید و تا 10 بشمارید و اجازه دهید تا بازدم تان بیرون بیاید، یعنی به صورت آهسته نفستان را بیرون دهید؛ این توصیه دلیل فیزیکی دارد، زیرا دیافراگم به بدن دستور می دهد که آرام بگیرد.

- اجازه دهید زمان کمی بگذرد؛ از موقعیتی که شما را عصبانی نموده دور شوید و برای چند دقیقه کاری کنید که حواستان را پرت کند و مشغولتان کند.

- مراقب کلام خود باشید؛ تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید و دقت کنید اگر صدایتان بلندتر شده، به تندی و با پرخاشگری صحبت می کنید، کمی مکث کنید تا آرام شوید.

- خود را آرام کنید؛ روش هایی مانند تنفس عمیق، شست وشوی دست و صورت، نوشیدن آب و پیاده روی در کاهش خشم و عصبانیت مؤثر است.

- گذشت کنید؛ گذشت به معنای فراموش کردن مسئله نیست، بلکه گذشت به معنای رها کردن خود از خشم است؛ گذشت نشانه کنترل انسان بر احساساتش است، نه نشانه ضعف.

- از عذرخواهی نترسید؛ اگر متوجه شدید رفتار شما باعث ناراحتی و عصبانیت طرف مقابل شده است، عذرخواهی کنید؛ این امر برای ترمیم رابطه و کاهش آثار زیانبار پرخاشگری لازم است.

- آیا واقعاً اهمیت دارد!؟ قبل از این که بحثی را آغاز کنید، با خود فکر کنید آیا موضوع مورد اختلاف واقعاً ارزش دارد که شما را عصبانی کند؟ یا می توانید به سادگی از آن بگذرید؟

- به نشانه های بروز خشم دقت کنید؛ در هنگام خشم ابتدا نشانه های آغازین و هشداردهنده خشم بروز می نماید و با شناخت این نشانه ها و کنترل آن ها می توان از شدت یافتن خشم جلوگیری کرد؛ تغییرات بدنی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، منقبض شدن عضلات و تغییر تنفس از نشانه های فیزیولوژیک خشم است.

- به دنبال شرح دیگری بگردید؛ وقتی که کسی از ما انتقاد می نماید یا به گونه ای عمل می نماید که به هنجارها یا انتظارات ما بی حرمتی می گردد، این امکان وجود دارد که حواسش پرت باشد یا دچار فشار عصبی روحی باشد؛ مثلاً راننده ای که به سرعت رانندگی می نماید ممکن است بیماری بد حال در بیمارستان داشته باشد.

- شوخی و مزاح کنید؛ شوخی کردن خشم را کاهش می دهد، زیرا شوخی با خشم مغایرت دارد.

- با خودتان گفت وگو کنید؛ بسیاری از مردم با خودشان گفت وگو می نمایند؛ گفت وگو با خود موجب کاهش خشم می گردد.

- بپذیرید که زندگی همیشه منصفانه نیستغ تا وقتی که نپذیریم دنیا بی عیب و نقص نیست، نسبت به همه چیز و همه کس خشمگین می شویم.

- سازش کنید؛ بیشتر ما علاقه به سازش نداریم، اما وقتی یاد بگیریم که سازش بهتر از خشم طولانی مدت است، می توانیم برای هنر ظریف سازش، در مقام وسیله ای برای داشتن زندگی ساده تر، ارزش قایل شویم.

- وسایل خطرناک را همراه خود نداشته باشید! اشیاء برنده مانند چاقو می تواند وسوسه استفاده از آن را ایجاد کند.

چه افرادی مستعد خشمگین شدن هستند؟

شهبازپور همچنین با اشاره به افرادی که بیش از دیگران مستعد خشمگین شدن هستند گفت:

- افرادی که احتیاج مبرم و سیری ناپذیری برای کامل بودن دارند.

- افرادی که ترس شدیدی از خطا کار بودن و در اشتباه بودن دارند.

- افرادی که احتیاج شدیدی به کنترل کردن دیگران دارند.

- افرادی که از شنیدن عقاید نو و یا متفاوت با عقایدشان هراس دارند.

- افرادی که از رها کردن موضوع به حال خود بیم دارند.

- افرادی که احتیاج شدید و مفرطی به مورد پذیرش قرار دریافت و تأیید دیگران دارند.

- افرادی که تصور می نمایند همیشه باید با صلابت، شجاع، قدرتمند و قوی به نظر برسند.

- افرادی که از تجربه کردن احساسات ناخوشایند هراس دارند.

- افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند.

- افرادی که تحملشان نسبت به ناکامی ها اندک است.

- افرادی که از مورد انتقاد واقع شدن هراس دارند.

آثار زیان بار خشمگین شدن و از دست دادن کنترل در دراز مدت

شهبازپور با بیان اینکه خشمگین شدن سریع افراد و عدم مهار و مدیریت آن در دراز مدت تبعات مختلفی به دنبال دارد، اظهار کرد: سر دردها، نارسایی سیستم عصبی، ناراحتی گوارشی، مسائل قلبی - عروقی، تشدید علائم بیماری موجود در بدن، آرتروز، سکته های قلبی، فشار خون بالا، اعتیاد و غیره از مهمترین تبعات ناشی از خشم و از دست دادن کنترل در درازمدت است.

این روانشناس و مشاور همچنین با بیان اینکه همه افراد بطور یکسان خشم خود را بروز نمی نمایند، گفت: راه های بسیاری برای ابراز خشم وجود دارد. اینکه فرد خشم خود را به چه شکل بروز دهد به عوامل متعددی از جمله تجارب قبلی، شخصیتی و تقویت یا تنبیه های بیرونی و درونی بستگی دارد که سرکوب کردن، انتقال خشم به فرد یا شئ دیگر، کنترل، فرونشانی، گریستن، واکنش افراطی، رویارویی مثبت و قاطعانه و پاسخ انفعالی بعضی از راه های رویارویی با خشم از سوی افراد است.

شهبازپور در سرانجام ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت افزایش آگاهی نسبت به دلایل بروز خشم و کسب مهارت برای مدیریت آن، یادآور شد: با کسب مهارت های کنترل خشم می توانیم زندگی بهتر و سالم تری برای خود و خانواده هایمان بسازیم و زمین را جای بهتری برای زیستن کنیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1186

به "14 تکنیک برای کنترل خشم در آقایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 تکنیک برای کنترل خشم در آقایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید