آب گرم و روستای لاویج؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

به گزارش سافاری رو، طبیعت روستای لاویج به همراه جاذبه های گردشگری اطراف آن همانند آب گرم لاویج، آبشار حرام او و جنگل های هیرکانی، این روستا را به یکی از برترین مقاصد طبیعت گردی کشور بدل نموده است.

آب گرم و روستای لاویج؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

لاویج یکی از دهستان های شهر چمستان نور در استان مازندران است که در دامنه سلسله جبال البرز واقع شده است و دارای موقعیت پای کوهی است. دورتادور دهستان لاویج را حصار بلندی از کوه های البرز فرا گرفته است که در بهار و تابستان پوشیده از درختان انبوه و سرسبز می گردد که منظره ها بدیع و دل انگیزی خلق می نماید . این منطقه از آب و هوای بسیار مطبوع و خنکی در بهار و تابستان برخوردار است که به همراه طبیعت و سرسبزی بی نظیر مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جذب می نماید .

در حال حاضر این روستا دارای سه مسافر خانه در کنار آب گرم لاویچ و دو سوئیت و صدها خانه و ویلاهای اجاره ای است که با توجه به خیل بزرگ مسافر در بهار و تابستان ظرفیت پذیرایی از همه مهمانان را ندارد. یکی از جلوه های مجذوب نماینده طبیعت لاویج ، جنگل های انبوه و متراکم آن تا ارتفاع 2500 متری از سطح دریا است و به خصوص آنکه درختان راش یادگاری از دوره های گذشته جنگل های هیرکانی در میلیون ها سال قبل است .

مسافران از این موهبت کمتر استفاده نموده و به جنگل های حاشیه جاده ها ، بیشه زارها و آبگرم معدنی لاویج اکتفا می نمایند و این منظره بی نظیر طبیعی را که از با شکوه ترین صحنه های طبیعت لاویج را به نمایش گذاشته بهره چندانی نمی برند و این در حالی است که خاطره سفر به این جنگل ها هرگز فراموش نخواهد شد و مسافرت به وسیله این جنگل های طولانی برای هر نوع گردشگری تجربه ای جالب و به یاد ماندنی دارد.

جنگل های لاویج از تنوع زیاد گونه های گیاهی و دختان گوناگون برخوردار است و در هر ناحیه آن چشمه سارانی از دل زمین به بیرون می جوشد و در هر فصلی از سال از میوه های وحشی و جنگلی خاصی برخوردار است. بهار با شکوفه های سفید، تابستان یکسره سبز و پاییز هزار رنگ آن از جاذبه های جالب و طبیعی آن به شمار می رود .

آب گرم لاویج در دامنه های کوه های قسمت شرقی لاویج از دل زمین به بیرون می جوشد . این آب گرم دارای املاح معدنی و گوگردهای فراوانی است که برای امراض پوستی و دردهای مفاصل کمردرد، پادرد و مهم تر از همه برای تمدد اعصاب بسیار مفید است . از آبگرم های معروف آن آبگرم لاویج بیبنو ، شفل و… را نام برد که هر کدام از آن ها دارای خواص مخصوص به خود است . آبگرم ها دارای امکانات قابل قبول و بهداشتی مثل دوش، استخر و وان است .

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی لاویج و جاهای دیدنی نور آبشار حرام او است با میزان بسیار آب که از دل زمین به بیرون می ریزد در جهت جاده چمستان به لاویج واقع شده است و دارای آب خنک و گوارایی است و همواره پذیرای جهانگردان زیادی در جهت جاده است و دارای عناصر فضایی کوه و جنگل است . این آبشار دارای امکانات پذیرایی و تفرجگاهی بسیار زیبایی برای مهمانان عزیز است .

در خصوص وجه تسمیه آن ( به طور شفاهی) چنین نقل می گردد که این آب به حرم او معروف است چون این آب از ارتفاعات سوردار و از پایین دست حرم امام زاده ای که درآنجا دفن است به پایین سرازیر می گردد و (او) در زبان طبری به معنی آب است و با ترکیب این دو معنی آبی که از حرم می آید را می دهد . این لفظ به مرور زمان به حرام او تغییر یافته است. ناحیه کوچک و کم وسعت لاویج ، دارای نواحی اکوتوریستی بی نظیری است . از نواحی تفریحی و توریستی آن می توان از: پارک جنگلی کشپل ، آبشار حرام او، جاده های جنگلی، آبگرم معدنی لاویج ، سوردار ، جنگل اسیونگ ، مراتع و چمنزارهای نومه ، چشمه ها و رودخانه های پرآب و خروشان، ییلاق زیبای ایزوا، منطقه ییلاقی میرخمند و کوه های پوشیده از انبوه درختان و جنگل های وسیع و بکر را نام برد.

یکی از جلوه های مجذوب نماینده طبیعت لاویج ، جنگل های انبوه و متراکم آن تا ارتفاع 2500 متری از سطح دریا و به خصوص درختان راش آن که یادگاری از دوره های گذشته جنگل های هیرکانی در میلیون ها سال قبل است، است . رویش گیاهان و شکوفه های درختان در فصل بهار و تابستان همراه با عطر گل های وحشی و گیاهان معطر و خوشبو و چمنزارهای انبوه از گل های بهاری این منطقه را برای پرورش زنبور عسل و زنبورداری مساعد ساخته به طوری که عسل لاویج با عطر و طعم طبیعی از سوغات اصلی لاویج است و بعلاوه صنایع دستی که با چوب کار شده اند . از آنجایی که این منطقه از پوشش گیاهی کافی و آب فراوان برخوردار است دامداری نیز به عنوان شغل ها ی جنبی مردمان لاویج است و ماست، شیر، پنیر، دوغ و کره محلی لاویج هم از معروفیت و اعتبار خاصی در میان مسافران و گردشگران برخوردار است.

جهت دسترسی به روستای لاویج

روستای ییلاقی لاویج در 18 کیلومتری جنوب چمستان در میان دره های جنگلی و زیبای البرز واقع شده است. در بدو ورودی چمستان از غرب یک جهت زیبای آسفالته به طرف جنوب از جاده اصلی منشعب می گردد و با عبور از پارک جنگلی کشپل به لاویج ختم می گردد . فاصله لاویج تا شهرستان نور، 35 کیلومتر است.

منبع: کجارو / villasell.ir / tebyan.net / yjc.ir
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2091

به "آب گرم و روستای لاویج؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب گرم و روستای لاویج؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید