آشنایی با خواص فلفل سیاه

به گزارش سافاری رو، مصرف فلفل سیاه خواص و فواید بسیاری را به همراه دارد، فلفل سیاه برای زنان و مردان بسیار مفید است و به درمان بعضی از بیماری ها یاری شایانی می نماید.در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با خواص فلفل سیاه
فلفل سیاه با نام علمی Piper nigrum ادویه ای با طبع گرم و طعمی تند است. خواص فلفل سیاه برای سلامتی بسیار زیاد است. به همین علت به طور گسترده ای از آن در طب آیورودیک استفاده می شود. (آیورودا نوعی طب کهن است که در آن از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می شود.) جزء فعال فلفل سیاه پیپرین نام دارد که مسئول طعم و عطر خاص فلفل است. پیپرین محتوی آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، زینک (روی)، کروم، ویتامین A، ویتامین C و سایر مواد مغذی است. برترین زمان برای افزودن فلفل سیاه به غذا، در اواخر زمان پخت است. زیرا افزودن زودهنگام فلفل سیاه موجب تبخیر شدن روغن های فرار می شود و عطر و طعم آن را کاهش می دهد. استفاده از دانه های فلفل سیاه در سوپ ها، خورش ها و غذاهایی که به آرامی پخته می شوند، باعث خوش طعم شدن غذا می شود. در این مقاله با خواص فلفل سیاه بیشتر آشنا می شویم.

افزایش جذب مواد مغذیپیپرین موجود در فلفل سیاه قابلیت جذب مواد مغذی مختلف مانند ویتامین های A و C، سلنیم، بتاکاروتن و … را افزایش می دهد و به حفظ سلامتی فرد یاری می نماید.

به عنوان مثال محققان دریافته اند پیپرین میزان جذب کورکومین موجود در زردچوبه را تا 20 برابر افزایش می دهد. کورکومین در مبارزه با سرطان، عفونت ها و درمان التهاب مؤثر است.

پیپرین با تحریک اسیدهای آمینه انتقال دهنده در لایه پوششی روده، موجب مهار آنزیم هایی می شود که مسئول متابولیسم ترکیبات مغذی اند. بعلاوه پیپرین از خروج مواد موجود در سلول ها جلوگیری می نماید و از فعالیت های روده ای می کاهد. نتیجه این امر، افزایش شکل فعال و قابل استفاده مواد مغذی در بدن است.

بهبود گوارشفلفل سیاه با تحریک جوانه های چشایی به افزایش ترشح اسید هیدروکلریک از معده یاری می نماید. جالب است بدانید کمبود اسید هیدروکلریک در معده به مراتب مسائل گوارشی بیشتری نسبت به میزان اضافی آن، به بار می آورد.

فلفل سیاه با تسهیل گوارش موجب تسکین مسائلی مانند کولیک، نفخ، سوء هاضمه و یبوست می شود. بعلاوه فلفل سیاه به واسطه خواص ضدباکتری اش در درمان بیماری های روده ای ناشی از باکتری ها نیز مؤثر است.

افزایش اشتهافلفل سیاه علاوه بر تأثیری که در عطر و طعم غذاها و یاری به گوارش دارد، می تواند موجب افزایش اشتها نیز بشود. تحقیقات نشان داده اند فلفل سیاه با تحریک حس بویایی، به افزایش اشتها یاری می نماید. این ویژگی فلفل سیاه را به یک درمان عالی برای بی اشتهایی تبدیل نموده است.

در طب آیورودیک، برای درمان بی اشتهایی توصیه می شود نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه را با 1 قاشق غذاخوری شکر زرد مخلوط کنید. این درمان را به طور منظم مورد استفاده قرار بدهید تا تأثیرات مثبت آن را در افزایش اشتها مشاهده کنید.1

فلفل سیاه برای جلوگیری از سرطانمطالعات نشان دادند که از پیپرین موجود در فلفل سیاه، فعالیت های محافظتی را علیه انواع مختلف سرطان انجام می دهد. بعلاوه جذب مواد مغذی دیگر مانند سلنیوم، کورکومین، بتاکاروتن و ویتامین های B را در روده های شما را افزایش می دهند، که تمام این مواد مغذی برای سلامت روده و پیشگیری از سرطان موثر می باشند.

یکی دیگر از مطالعات نشان می دهد که استرس بر روی رکتوم را کاهش می دهد و به جلوگیری از سرطان کولون یاری می نماید. بعلاوه خواص مشابهی در موارد سرطان پروستات نیز دارد و یک، داروی شیمی درمانی در درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد.

فلفل سیاه برای کاهش فشار خونفلفل سیاه می تواند فشار خون را در حیوانات کاهش دهد، و اثرات مشابهی نیز در انسان وجود دارد. مصرف پیپرین در کنترل فشار خون به اثبات رسیده است.

فلفل سیاه برای یاری به کاهش وزنمطالعات نشان دادند که ترکیبات پیپرین که در فلفل سیاه وجود دارد که با تشکیل و انباشت سلول های چربی مبارزه می نماید. بعلاوه می تواند به اهداف کاهش وزن شما یاری کند و یک جایگزین مناسبی در درمان مسائل مربوط به چاقی و چربی بیش از حد می باشد.

فلفل سیاه را بر رژیم غذایی روزانه خود برای کاهش وزن اضافه کنید، زیرا یک قاشق چای خوری از آن فقط 8 کالری دارد. می توانید از این ادویه بر روی سینه مرغ و یا سبزیجات کبابی بهره ببرید.

درمان سرماخوردگی و سرفه با فلفل سیاهفلفل سیاه برای این منظور درعلم پزشکی باستانی چینی سالها مورد استفاده قرار می گرفته است. زیرا گردش خون و جریان مخاطی را تحریک می نماید و هنگامی که با عسل ترکیب کنید، اثربخشی آن افزایش می یابد و به عنوان یک عامل سرکوب نماینده طبیعی سرفه به کار می رود.

به سادگی یک قاشق چای خوری فلفل سیاه را با دو قاشق غذاخوری عسل، در یک فنجان مخلوط کنید، میزانی آب جوش را به آن بیفزایید و اجازه دهید تا حدود 15 دقیقه بماند. سپس نوشیدنی را میل کنید. آن را سه بار در روز تکرار کنید تا از گرفتگی و احتقان سینوس ها رها شوید.

یاری به کاهش علائم آسم با فلفل سیاهیک مطالعه اجرا شده بر روی بیماران مبتلا به آسم نشان داد، که گنجاندن فلفل در رژیم غذایی آنها یاری کرد تا شرایط شان بهبود بخشد. فلفل سیاه دستگاه تنفسی را پاک می نماید و سایر علائم مربوط به آسم را کاهش می دهد.

فلفل سیاه برای مبارزه با عفونتخواص ضد باکتری فلفل سیاه در اینجا نقش ایفا می نماید و به جلوگیری از عفونت و توسعه بیماری ها یاری می نماید.

فلفل سیاه دارای مزایای آنتی اکسیدانیفلفل سیاه اثرات آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارد، که به روش های مختلف بر روی سلامتی تاثیر میگذارد. آنتی اکسیدان ها از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می نمایند و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهند. در مطالعه دیگری در هند، موش هایی با استرس اکسیداتیو القا شده زمانی که فلفل سیاه مصرف کردند بهبود قابل توجهی در شرایط آنها مشاهده شد.

فلفل سیاه بالاترین میزان اکسیدان ها را در تمام مواد غذایی مورد آنالیز قرار داده شده، دارد. بعلاوه دارای بالاترین میزان فنین است که مزایای سلامتی مختلفی را برای بدن به وجود میاورد. بعلاوه باعث پیشگیری از بیماری های جدی مانند سرطان میشود.2

سلامت پوستفلفل سیاه به درمان ویتیلیگو یا پیسی، یک بیماری پوستی که موجب می شود بعضی نواحی پوست رنگ عادی خود را از دست داده و سفید رنگ شوند، یاری می نماید. محتوای پیپرین فلفل سیاه می تواند پوست را برای فراوری رنگدانه تحریک کند. درمان موضعی پیپرین در ترکیب با درمان نور فرابنفش بهتر از درمان های شدیدتر و مبتنی بر مواد شیمیایی برای ویتیلیگو است. این روش بعلاوه احتمال ابتلا به سرطان پوست به واسطه تابش بیش از میزان نور فرابنفش را کاهش می دهد.

ویژگی ضد باکتریویژگی ضد باکتری فلفل سیاه به مبارزه علیه عفونت ها و گزش حشرات یاری می نماید. استفاده از فلفل سیاه در رژیم غذایی به پاکسازی شریان ها به روشی مشابه با فیبر و از بین بردن کلسترول اضافی از دیواره رگ ها یاری می نماید و از این رو به کاهش گرفتگی رگ ها، از عوامل اصلی بروز حملات قلبی و سکته مغزی، یاری می نماید.

ارتقا فراهمی زیستیفلفل سیاه به انتقال مزایای گیاهان دارویی دیگر به بخش های مختلف بدن یاری می نماید و بهره وری مواد غذایی سالم دیگر که مصرف می کنیم را به حداکثر می رساند. بر همین اساس است که افزودن فلفل سیاه به غذاها نه تنها طعم بهتری به آنها می بخشد، بلکه به مواد مغذی دیگر یاری می نماید تا هر چه بیشتر در دسترس بدن ما قرار بگیرند.

اختلال شناختی و سلامت عصبیدر مطالعات مختلف معین شده است پیپرین، یکی از اجزای کلیدی فلفل سیاه، به کاهش اختلال حافظه و نقش شناختی یاری می نماید. مسیرهای شیمیایی در مغز به نظر می رسد با این ترکیب طبیعی تحریک می شوند و از این رو پژوهش های اولیه به منافع مصرف فلفل به وسیله بیماران مبتلا به آلزایمر و افرادی که از زوال عقل و دیگر نقص های شناختی مرتبط با افزایش سن یا انتشار رادیکال های آزاد رنج می برند، اشاره داشته اند.3

مضرات فلفل سیاهیادتان باشد که تندی ادویه هایی مثل فلفل به بهبود سلامت یاری می نماید اما برای همه افراد مناسب نیست؛ مثلا در غذای بچه ها، مادران شیرده یا باردار و … نباید از فلفل استفاده کرد.

ضمناً، اگر فردی به مصرف غذاهای تند عادت نداشته باشد و یک وعده غذای تند مصرف کند نیز احتمال بروز واکنش های آلرژیک در او زیاد است.

زیاده روی در خوردن فلفل باعث ایجاد افزایش ترشحات معده می شود.

اسراف در خوردن فلفل باعث تاریکی چشم می شود.

کسانی که ناراحتی معده دارند در خوردن آن افراط ننمایند.

فلفل سیاه روی سلولهای عصبی بخصوص عصب گوش (شنوائی و تعادل) اثر مخرب دارد. برای همین مصرف مداوم و افراطی آن توصیه نمیشود.مخصوصا افرادی که دچار ناراحتی های گوش مثل کم شنوائی و … هستند در مصرف آن احتیاط نمایند.

مصرف زیاد فلفل برای بیماری های دستگاه گوارش، مجاری ادرار، سل، بواسیر، سودا، کلیه، جگر و کسانی که کم خونی دارند مفید نمی باشد.

کسانی که ورم پروستات دارند در خوردن فلفل زیاده روی ننمایند.

کسانی که تصلب شرائین دارند و سکته مغزی نموده اند نباید فلفل زیاد استفاده نمایند.

بیماران سوزاک و سیفیلیس و کسانی که ناراحتی مجاری ادرار دارند از خوردن فلفل سیاه خودداری نمایند.

زنان حامله ای که عفونت مجاری ادرار دارند از خوردن فلفل سیاه خودداری نمایند.4

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.namnak.com

3.www.asriran.com

4.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1985

به "آشنایی با خواص فلفل سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص فلفل سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید