آموزش و پرورش: فروش مدارس خیرساز شرعاً و قانوناً مشکل دارد

به گزارش سافاری رو، معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که ما حق نداریم زمین یا ملکی که از سوی خیّری هدیه شده را در لیست فروش قرار دهیم، گفت: این موضوع هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانونی ایراد دارد.

آموزش و پرورش: فروش مدارس خیرساز شرعاً و قانوناً مشکل دارد

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان این که هیچ مدرسه خیرسازی در مولدسازی به فروش نمی رسد، اظهار کرد: تمام عایدی حاصل از فروش املاک مازاد فقط صرف مدرسه سازی می گردد.

به گزارش ایسنا، قاسم احمدی لاشکی درباره اجرای طرح مولدسازی گفت: آموزش و پرورش 122 هزار مدرسه و 102 هزار ملک دارد و در این آمار تعداد مدارس به این علت بیشتر است که ممکن است بعضی مدارس دو شیفته باشند یا ملک کاربری مدرسه نداشته باشد. بر اساس قانون مولدسازی که به تصویب سران قوا رسید، دستگاه ها باید املاک مازاد خود را معرفی نمایند که آموزش و پرورش نیز بر همین اساس عمل کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس ادامه داد: این قانون به دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان توجه ویژه ای دارد چراکه بر اساس این قانون، 100 درصد عایدی حاصل از واگذاری اموال مازاد فقط باید در آموزش و پرورش و صرف مدرسه سازی گردد و حق نداریم این رقم را صرف پرداخت حقوق و مزایا و هزینه های جاری کنیم.

وی ادامه داد: با آنالیز های انجام شده، 600 ملک برای واگذاری در لیست معرفی شده، قرار دادیم که اگر استانی به اشتباه مدرسه خیرسازی را هم در لیست گذاشته باشد، اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، حتما جلوی آن را خواهیم گرفت ولی چنین مسئله ای بعید به نظر می رسد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که ما حق نداریم زمین یا ملکی که از سوی خیّری هدیه شده را در لیست فروش قرار دهیم، گفت: این موضوع هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانونی ایراد دارد.

وی توضیح داد: وقتی خیّری سال ها پیش هدیه ای را تقدیم نموده، اگر امروز بچه ها و نوادگان او ببینند که هدیه او به فروش گذاشته شده، ما فرهنگ بزرگ وقف را از بین خواهیم برد و نباید این سنت را لکه دار کنیم.

احمدی لاشکی اضافه نمود: موضوع تهاتر و تبدیل به احسن در لایحه بودجه 1402 نیز آورده شده و این موضوع می تواند یاری حال آموزش و پرورش باشد، چراکه در بعضی استان ها زمین و مدارس فرسوده ای واقع شده است که می تواند با واگذاری یا تهاتر آن چندین مدرسه نوساز تحویل گرفت.

توجه به مدارس محروم، مرزی، کم برخوردار و عشایری در طرح مولدسازی دارایی ها

لاشکی گفت: برای استفاده از عایدی مولدسازی دارایی ها، ابتدا مدارس محروم، مرزی، کم برخوردار و عشایری مورد توجه قرار می گیرند.

وی درباره رسیدگی به مدارس تهران با استفاده از اجرای طرح مولدسازی دارایی ها اظهار کرد: تهران از نظر فضای آموزشی در 2 ردیف آخر واقع شده است و باید در لیست توجه قرار گیرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه نمود: اگر ملکی در تهران به فروش برسد، ممکن است به مقدار 20 ملک در استان های دیگر باشد اما تهران را مد نظر داریم. هرچند که سیستان و بلوچستان ضرورت به حمایت در نوسازی و مقاوم سازی دارد اما تهران از نظر فضای آموزشی جزو استان های نابرخوردار است که آن را احیاء خواهیم کرد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2333

به "آموزش و پرورش: فروش مدارس خیرساز شرعاً و قانوناً مشکل دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش و پرورش: فروش مدارس خیرساز شرعاً و قانوناً مشکل دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید