آینده هنر محوطه سازی در صنعت ساختمان با موزاییک پلیمریبرتری موزاییک پلیمری نسبت به موزاییک حیاطی و سنگ طبیعینحوه نصب موزاییک پلیمریتوجیه مالی موزاییک پلیمرینتیجه گیری

به گزارش سافاری رو، موزاییک پلیمری نتیجه بهره بردن مهندسان از علوم و تکنولوژی های جدید مهندسی شیمی در صنعت ساختمان است. یک نوع موزاییک مدرن که کم و کاستی موزاییک های سنتی را بهبود بخشید و حتی در حال حاضر جایگزینی مناسب برای بسیاری از دیگر کفپوش ها در هنر محوطه سازی معرفی می گردد.

آینده هنر محوطه سازی در صنعت ساختمان با موزاییک پلیمریبرتری موزاییک پلیمری نسبت به موزاییک حیاطی و سنگ طبیعینحوه نصب موزاییک پلیمریتوجیه مالی موزاییک پلیمرینتیجه گیری

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

چنانچه علاقه مند هستید از انواع موزاییک پلیمری، فرآیند فراوری آن و همچنین مزایا و معایب این نوع کفپوش مطلع شوید ما برای شما اطلاعات کاملی را گردآوری کردیم تا بتوانید شناخت بهتری از پرفروش ترین فرآورده بتنی این روزهای صنعت ساختمان برای تزیین محوطه تان داشته باشید.

هر آنچه باید درباره موزاییک های پلیمری بدانیم

بتن پلیمری باعث شد موزاییک امروزی رنگ و طرح بیشماری نسبت به گذشته داشته باشد، به راحتی ترک نخورد، سریع کثیف نگردد و حتی در سرما نیز عمر بیشتری داشته باشد. تمامی ویژگی های بتن پلیمری، آن را به یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین مواد فرآورده های بتنی تبدیل نموده تا از بتن پلیمری برای ساخت دیگر محصولات بتنی مانند جدول بتنی پلیمری، نرده بتنی پلیمری و گلدان و میز بتنی پلیمری نیز استفاده گردد.

نکته ای که در موزاییک های پلیمری حائز اهمیت است این است که موزاییک پلیمری را برعکس دیگر محصولات بتنی، دانش و تجربه تخصصی یک فراوری نماینده و ناظرش شکل می دهند و کیفیت می بخشند نه ابزار و دستگاه های عظیم و حجیم.

گروه فراوریی صنعتی کیان برنا به عنوان یکی از مجرب ترین شرکت های فعال در زمینه فراوری و توزیع قطعات بتنی پیش ساخته و مصالح ساختمانی از جمله موزاییک پلیمری، واش بتن، آجر نما، آجر کف، بتن اکسپوز، کفپوش بتنی، جدول بتنی، قلوه سنگ و موزاییک حیاطی با بیش از 15 سال سابقه کار، آماده ارائه کامل خدمات در مورد سفارش گذاری تمامی محصولات ذکر شده است.

نمونه موزاییک پلیمری گروه فراوریی صنعتی کیان برنا

فهرست مقاله موزاییک پلیمری

  • موزاییک چیست؟
  • پلیمر چیست؟
  • فوق روان نماینده بتن چیست؟
  • موزاییک پلیمری چیست؟
  • روش فراوری موزاییک پلیمری
  • ویژگی های موزاییک پلیمری
  • مزایای موزاییک پلیمری
  • رجحان های موزاییک پلیمری نسبت به موزاییک حیاطی و سنگ طبیعی
    • معایب موزاییک حیاطی
    • معایب سنگ طبیعی
  • معایب موزاییک پلیمری
  • انواع محصولات بتن پلیمری
  • استاندارد های موزاییک پلیمری
  • تشخیص موزاییک پلیمری درجه یک از بی کیفیت
  • موارد استفاده موزاییک پلیمری
  • روش نصب موزاییک پلیمری و سایر کفپوش ها
    • بهترین روش نصب موزاییک پلیمری و سایر کفپوش ها
    • مزایای روش نصب موزاییک پلیمری به روش دوغاب از زیر
  • قیمت موزاییک پلیمری
  • نتیجه گیری

برای درک هرچه بهتر از موزاییک پلیمری و پیش از تعریف آن بهتر است که ابتدا با واژه های موزاییک، پلیمر و روان نماینده ها آشنا شویم.

موزاییک چیست؟

موزاییک حیاطی، موزاییک پلیمری، موزاییک واش بتن

موزاییک یک واژه عمومی و برگرفته از عبارت انگلیسی Mosaic است. در گذشته به چینش منظم سنگ های کوچک طبیعی کنار یکدیگر و امروزه به چیدمان و دکوراسیون انواع کفپوش با بن مایه بتن، موزاییک گفته می گردد. موزاییک ها از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان به شمار می فرایند، انواع گوناگون دارند و به روش های متفاوت نیز فراوری می شوند.

در حالت کلی موزاییک چنین تعریف می گردد، کفپوشی متراکم است که با بتن و افزودنی های دیگر بتن شکل می گیرد و به عمل می آید. موزاییک از ترکیب سیمان، ماسه، پودر سنگ، مواد پلیمری (در موزاییک های پلیمری)، سنگ دانه (در موزاییک حیاطی و واش بتن) و آب تشکیل می گردد که به شیوه های ویبره ای (لرزشی) و پرسی نیز متراکم و فشرده می گردد.

موزاییک ها تک لایه و یا دو لایه هستند، موزاییک های دو لایه از لایه های زیرین (نارین) و لایه رویه (رنگ و طرح موزاییک) تشکیل می شوند. لایه زیرین ضخامت بیشتری دارند که از سیمان، ماسه و آب تهیه می شوند که این بخش تحمل فشار زیاد را هم دارد. لایه رویه بیشتر تزئینی است که طرح، رنگ و نقش موزاییک را شامل می گردد.

موزاییک به دلیل گوناگونی اش کاربرد بسیاری نیز دارد از کف حیاط و محوطه ساختمان خصوصی، مفروش کردن پیاده رو در فضاهای عمومی، کف باغ و ویلا تا حتی نمای داخلی و خارجی ساختمان و همچنین پشت بام و روف گاردن نیز می توان از انواع موزاییک بهره برد. استفاده از موزاییک در اروپا بویژه در کشورهای آلمان و ایتالیا خیلی رایج و پرطرفدار می باشد.

پلیمر چیست؟

پلیمر Polymer از ترکیب دو واژه پلی به معنی زیاد و مر به معنی واحد، ایجاد شده است. که در تعریفی ساده می توان گفت ساختارهای مولکولی هستند به صورت طبیعی و یا غیر طبیعی که انواع طبیعی پلیمر همواره در طبیعت وجود داشته و اگر بخواهیم تعریفی از نوع غیر طبیعی ماده پلیمر داشته باشیم می توانیم بگوییم، کلمه پلیمر به معنای تعداد زیادی واحد تکرار شونده است.

واحدهای تکرارشونده ای که عموماً از کربن و هیدروژن و گاهی از اکسیژن، نیتروژن، سولفور، کلر، فلور، فسفر و سیلیکون ساخته می شوند. برای ایجاد زنجیره ای از این واحد ها، مِرها به صورت شیمیایی به یکدیگر قلاب یا به اصطلاح پلیمریزه می شوند.

به هم متصل کردن تعداد بی شماری کاغذ رنگی برای ایجاد حلقه ای کاغذی، یا قلاب کردن صدها تکه کاغذ به یکدیگر به صورت یک زنجیر و یا مهره های به ریسمان کشیده شده همگی می توانند به درک بهتر پلیمرها یاری نمایند.

پلیمرها می توانند به صورت زنجیری تک بعدی با قابلیت ذوب مجدد ظاهر شوند. این زنجیرها به عنوان پلیمرهای ترموپلاستیک و نیز پلیمرهای خطی شناخته می شوند. بطری ، فیلم، لیوان و فیبرهای پلاستیکی همگی از جمله پلاستیک های ترموپلاستیک محسوب می گردند.

پلیمرها همچنین می توانند به صورت شبکه ای سه بعدی که پس از تشکیل از قابلیت ذوب مجدد برخوردار نیستند، ظاهر شوند. چنین شبکه هایی پلیمرهای ترموست نامیده می شوند. رزین های اپوکسی و رزین هایی که در ساخت موزاییک های پلیمری استفاده می شوند، از جمله پلاستیک های ترموست هستند. در صنعت موزاییک سازی این پلیمرها را با نام فوق روان نماینده می شناسند که در بخش بعدی به تعریف آنها پرداخته ایم.

فوق روان نماینده بتن چیست؟

فوق روان نماینده بتن، پلیمری است که با کاهش آب بتن باعث صرفه جویی در مصرف سیمان و سادگی عمل تراکم و اختلاط بتن می گردد. فوق روان نماینده ها در مقایسه با روان نماینده ها دارای اثر قوی تری هستند. این مواد ضمن حفظ انسجام بتن و بدون کاهش مقاومت آن باعث افزایش کارایی بتن می شوند.

علاوه بر این، این مواد قادرند آب مورد احتیاج بتن را به میزان 25 تا 35 درصد کاهش دهند و مانع آب انداختن آن شوند، پس باعث افزایش بسیار زیاد مقاومت بتن نیز می شوند. توسعه آینده بتن وابسته به افزودنی های آن مخصوصا فوق روان نماینده بتن است. در ساختمان عظیمراه ها برای کسب مقاومت اولیه بالا از فوق روان نماینده بتن استفاده می گردد.

ساختار فوق روان نماینده ها به چهار دسته تقسیم می شوند.

  • سولفات های لنین اصلاح شده در بتن
  • ملانین سولفونه غلیظ شده
  • نفتالین سولفونه غلیظ شده
  • موادی که از پلی کربوکسیلات به عنوان نمونه اتر پلی کربوکسیلات ها، رزینی که مخصوص فراوری سنگ مصنوعی گرفته شده است.

فوق روان نماینده ها بر اساس SNF و SMF در خمیر سیمان، جذب ذرات سیمان شده و با ایجاد بار منفی بین ذرات آن از چسبیدن آن ها جلوگیری می نماید. حالا که با تعاریف موزاییک، پلیمر و روان نماینده ها آشنا شدیم، نوبت به بحث اصلی مقاله یعنی موزاییک پلیمری می رسد.

موزاییک پلیمری چیست؟

موزاییک های پلیمری دسته ای از سنگ های مصنوعی هستند که از ترکیب کردن بتن با مواد پلیمری ایجاد می شوند و در زیرمجموعه انواع بتن های خود متراکم قرار می گیرند. برای اینکه تفاوت موزاییک پلیمری با دیگر کفپوش های بتنی را بدانیم ابتدا باید از مواد تشکیل دهنده آنها مطلع شویم.

ابتدا باید دانست بتن از آب، سیمان پرتلند و افزودنی های بتن و همچنین کفپوش های بتنی بدون پلیمر (بتن معمولی) از بتن و سنگدانه هایی که در اشکال و سایزهای مختلف هستند، تشکیل می شوند. وقتی آب و سیمان پرتلند با هم مخلوط می شوند واکنش شیمیایی داده، سخت شده و باعث بهم چسبیدن سنگدانه ها خواهد شد، که نتیجه اش ساخت کفپوش های بتنی است.

اما کفپوش های پلیمری (بتن پلیمری) یک تفاوت اساسی دارند و آن این است که در کنار بتن از مواد پلیمری استفاده می گردد که این مواد پلیمری طی فرآیندی به نام پلیمریزاسیون با ترکیب آب و سیمان واکنش نشان داده و باعث به هم چسبیدن سنگدانه ها می گردد.

علی رغم تمام تشابهاتی که بین بتن پلیمری با بتن معمولی وجود دارد، وقتی بتن پلیمری به طور کامل فرآیند کیورینگ خود را سپری کرد، شبکه ای سخت از پلیمر ها را ایجاد می نماید که این فرآیند به محصول نهایی ویژگی و مزایای مثبت بسیار زیادی نسبت به بتن معمولی خواهد داد.

مخلوط کردن پلیمرها با مواد اولیه باعث تبلور و کریستاله شدن سیمان (ساختار شیمیایی بسیار منظم) می گردد. این امر باعث ایجاد استحکام و مقاومت بسیار بالا در محصول نهایی خواهد شد به طوری که مقاومت موزاییک پلیمری دو برابر بتن و مانند سنگ طبیعی است.

موادی که بخش اصلی موزاییک پلیمری را تشکیل می دهند، عبارت اند از ماسه، سیمان، رزین که به آن فوق روان نماینده پلیمری نیز می گویند، و همین طور رنگدانه های شیمیایی و یا پیگمنت ها که دارای رنگ های مختلفی مانند قرمز، سفید، مشکی، قهوه ای، آبی، زرد و سبز است، این رنگدانه ها به غیر از مصرف در پلیمر در فراوری صنایع رنگ، پلاستیک و کاشی هم مورد استفاده قرار می گیرند. موزاییک پلیمری به دلیل ماهیت مواد اولیه و روش فراوری خاصی که دارد می تواند در طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی به بازار عرضه گردد.

روش فراوری موزاییک پلیمری

در ابتدا مواد اولیه مانند سیمان، ماسه، سنگ دانه، رنگدانه های شیمیایی، رزین سمنت پلاست و آب را درون یک مخلوط کن مخصوص با هم مخلوط می نمایند تا ماده ای خمیری ایجاد گردد. این ماده خمیری را در قالب هایی مختلف که از جنس های لاستیک، سیلیکون و پلیمر می باشند، ریخته و روی نقاله میز ویبره انتقال می دهند.

میز ویبره ماده خمیری درون قالب ها را می لرزاند تا حباب های هوا از داخل آن خارج و مواد به خوبی ترکیب و همگن شوند. در همین حین حرکت نقاله موزاییک های خام را برای کیورینگ به گرمخانه منتقل می نماید. تنها 24 ساعت کافیست تا موزاییک پلیمری آماده گردد. جالب است که بدانید طی این 24 ساعت موزاییک ها به قدری مستحکم می شوند که می توان بلافاصله از آنها استفاده کرد.

ویژگی های موزاییک پلیمری

گفتیم که این نوع موزاییک و یا سنگ مصنوعی از ترکیب پلیمر و سیمان به دست می آید و رنگ های بسیار جذاب مثل سنگ های طبیعی را به خودش می گیرد، این رنگ ها در برابر نور خورشید، اشعه فرابنفش و محیط های قلیایی بسیار مقاوم هستند و تا مدت ها شفافیت و براقیت خودشان را از دست نمی دهند.

آنها از اکسید فلزات به دست می آیند و تقریبا بیشترشان وارداتی هستند و از ترکیب آنها دنیایی از رنگ های جدید و متنوع ایجاد می گردد. از ویژگی های دیگر موزاییک پلیمری مقاومت آن در برابر سرمای خیلی شدید و یخبندان ها مثلا تا 50 درجه زیر صفر است.

همچنین کفپوش بتنی پلیمری حرارت های بسیار بالا تا 200 درجه سانتی گراد را هم بدون آسیب دیدگی تحمل می نماید. دلیل این امر، تراکم بالای بافت موزاییک و جذب آب بسیار بسیار پایین آن (چیزی کمتر از 3 درصد) است. همین ویژگی باعث می گردد موزاییک پلیمری در برابر انقباض و انبساط مقاومت بالایی پیدا کند و در مناطق مختلف آب و هوایی شنماینده نباشد.

یکی دیگر از ویژگی های موزاییک پلیمری این است که در هنگام نصب به دلیل موادی که در ساختارش وجود دارد با ملاتی که زیر آن زده می گردد واکنش نشان داده و به شدت به ملات می چسبد. حیرت انگیز نیست؟منبع: ساختمانچی

انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1274

به "آینده هنر محوطه سازی در صنعت ساختمان با موزاییک پلیمریبرتری موزاییک پلیمری نسبت به موزاییک حیاطی و سنگ طبیعینحوه نصب موزاییک پلیمریتوجیه مالی موزاییک پلیمرینتیجه گیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده هنر محوطه سازی در صنعت ساختمان با موزاییک پلیمریبرتری موزاییک پلیمری نسبت به موزاییک حیاطی و سنگ طبیعینحوه نصب موزاییک پلیمریتوجیه مالی موزاییک پلیمرینتیجه گیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید