الگوی ژاپن برای تحریک اقتصاد و گردشگری داخلی

به گزارش سافاری رو، ایسنا/ این خبر پیرامون الگوی ژاپن برای تحریک اقتصاد و گردشگری داخلی برای شما نگارش شده است.

الگوی ژاپن برای تحریک اقتصاد و گردشگری داخلی

4 روز کار و 3 روز تعطیلی در هفته

بسته شدن مرزها و کاهش پروازها و سفرهای بین المللی با شیوع ویروس کرونا، اقتصاد کشورها را به ویژه در بخش توریستی کوچک نموده است. هنوز پیش بینی دقیقی برای بازگشت سفرهای بین المللی به حالت عادی وجود ندارد. از همین رو، کشورهای زیادی روی توریستی داخلی متمرکز شده اند و ترجیح می دهند با دادن امتیازهایی مثل کاهش نرخ خدمات هتل و هواپیما یا افزایش روزهای مرخصی برای کارمندان، با استفاده از تجربه های دورکاری اقتصاد خود را تا حدی روی پا نگه دارند.

مهدی عباسی، کارشناس توریستی در ادامه آنالیز راه حل کشورها برای جذب توریست در دوران کرونا، به الگوی ژاپن که بتازگی مطرح شده است، پرداخت و گفت: ژاپنی ها برای کاهش روزهای کاری به چهار روز و افزایش روزهای تعطیل به سه روز در هفته، درحال بحث هستند. مقامات دولت این کشور اعلام نموده اند مدل تعطیلات سه روز در هفته می تواند برای تقویت اقتصاد و توریستی داخلی مفید باشد.

او ادامه داد: در بیانیه ای که به تازگی جناح حامی دولت ژاپن منتشر کرد، آمده است پیش نویس پیشنهادی این طرح ظرف یک ماه آینده به مجلس ارائه می گردد. همچنین در بیانیه عنوان شده که وقتی این طرح اجرایی گردد به کارمندان حق انتخاب برای استفاده از این سه روز تعطیلی داده خواهد شد. دولت ژاپن امیدوار است مدل جدید، بهره وری کارمندان را افزایش دهد.

این کارشناس توریستی اضافه نمود: این بیانیه تاکید می نماید صنعت توریستی ژاپن که با همه گیر شدن بیماری کووید 19 زمین گیر شده است، می تواند با افزایش روزهای مرخصی دوباره احیا گردد.

عباسی اظهار کرد: پیش از این، مایکروسافت در ژاپن حق تعطیلی سه روزه را به کارکنان خود که چهار روز در هفته در محدوده پروژه کار می نمایند، داده بود. در این طرح، کارمندان همانند پنج روز کاری قبلی و دو روز تعطیلی در هفته حقوق دریافت نموده اند. در نتیجه، این طرح بهره وری کارمندان مایکروسافت را تا 40 درصد افزایش داد و در هزینه های اداری نیز صرفه جویی شد.

طرح و ایده افزایش تعطیلات انتها هفته به دو روز، در ایران نیز چند سالی است مطرح شده و حتی به دست نمایندگان مجلس در دوره های قبل رسیده، اما برخی مخالفت ها و متقاعد نشدن برخی دستگاه ها، مانع از به نتیجه رسیدن آن شده است.

طرح دیگری با عنوان تعطیلات زمستانی برای افزایش تعطیلات مدارس و خانواده ها به منظور توزیع سفر، حدود هشت سال پیش از سوی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مطرح شد که از همان ابتدا با مخالفت های وزارت آموزش و پرورش روبرو شد و هرچند در ادامه اختلافات بر سر این طرح کم شد، اما هنوز به سرانجامی نرسیده است.

علاوه بر این ها، وزارت میراث فرهنگی و توریستی در اواخر سال 98، همزمان با شیوع ویروس کرونا با این پیش بینی که فرصت سفر در نوروز 99 از بین خواهد رفت، طرح تعطیلات یا فرصت مرخصی برای سفر کارمندان دولت و مردم را پیشنهاد کرد تا پس از فروکش کردن تب این ویروس در کشور اجرا گردد؛ فرصتی که هنوز فراهم نشده و آن طرح نیز در حد پیشنهاد محفوظ مانده است.

منبع: همگردی
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1789

به "الگوی ژاپن برای تحریک اقتصاد و گردشگری داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوی ژاپن برای تحریک اقتصاد و گردشگری داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید