با انجام این تمرین ها راحت نفس بکشید

به گزارش سافاری رو، کم تحرکی باعث می گردد حجم اکسیژن کمتری وارد بدن شده و در نتیجه به میزانی کمتر از ظرفیت ریه استفاده گردد؛ در این خبر به شما می آموزیم با چند تمرین ساده ظرفیت ریه های خود را افزایش دهید.

با انجام این تمرین ها راحت نفس بکشید

به گزارش خبرنگار ، تنگی نفس یکی از شایع ترین سوغاتی های سبک زندگی امروز است؛ در این بین داشتن ریه های بزرگتر منجر به جذب بهتر اکسیژن و در پی آن افزایش آن در سطح بدن می گردد؛ برخی تمرینات تایید شده توسط متخصصان به تقویت بافت های تشکیل دهنده اطراف ریه و جلوگیری از تنگی یا گرفتگی نفس در شما منجر گردد.

تمرین های پیشنهادی برای درمان تنگی نفس

در زمان استراحت به طور میانگین شما در هر یک دقیقه 12 الی 15 بار نفس می کشید. با توجه به این موضوع شما می توانید با انجام تمرینات تنفس عمیق به تقویت ریه های خود یاری کنید؛ آرام نشسته و عضلات خود را رها کنید، کمر خود را صاف نموده و سرتان را بالا نگه دارید، چشمهایتان را ببندید ، حالا آغاز به نفس کشیدن کنید و تا جایی که می توانید هوا را داخل شش هایتان وارد کنید.

در واقع تنفس عمیق باعث می گردد حفره های موجود در قفسه سینه شما باز شده و در نتیجه ریه ها اکسیژن را به میزان مساوی در سراسر بدن پخش نمایند، با این کار زباله های دی اکسید کربن به خوبی از بدن شما خارج خواهد شد. زباله های دی اکسید کربن گاز هایی بسیار خطرناک هستند که اگر به شکلی درست از ریه خارج نشوند، صدمات جدی را بر بدن وارد می نمایند.

اغلب پزشکان پیاده روی منظم را برای بیماران تحت درمان توانبخشی ریه تجویز می نمایند؛ انجام حداقل 20 دقیقه پیاده روی در روز تمرینی ساده است که باعث افزایش ضربان قلب و همچنین باعث تقویت عضلات پا می گردد. اگر شما تمام بافت های پیرامون بخش های آسیب دیده از ریه را تقویت کنید فشار از روی ارگان های آسیب دیده برداشته می گردد.

پس پیش از آسیب دیدن ریه هایتان پیاده روی را آغاز کنید، شما می توانید به همراه دوستان یا همسر و فرزندان به پیاده روی بروید، یادتان باشد در هنگام پیاده روی، کمر خود را صاف و، شانه ها را عقب نگه دارید، شکم را صفت کنید، توجه داشته باشید که همین نکته های کوچک باعث می گردد سطح اکسیژن بیشتری وارد ریه های شما گردد. برای تاثیر بیشتر می توانید مکان پیاده روی را کوه یا تپه انتخاب کنید چرا که این کار تمرینی مناسب برای تنفس عمیق است.

تمرینات پیلاتس از آن دسته حرکات ورزشی هستند که اکثرا همراه با تمرکز بر روی تنفس، دم و باز دم انجام می شوند. با انجام این تمرینات شش های شما تقویت شده و میزان اکسیژن دریافتی بدنتان افزایش پیدا خواهد نمود.

تمرین بعدی همان حرکت شناست اما بدون صاف کردن دست ها؛ این حرکت باعث تقویت عضلات ریزی می گردد که در نگه داشتن بدن در فرم مناسب نقش اساسی ایفا می نمایند. قرار دریافت در این وضعیت باعث می گردد بدن بتواند اکسیژن بیشتری را جذب کند.

کلید دریافت بالاترین سطح اکسیژن در این حالت این است که بدنتان را با سطح زمین به صورت موازی نگه دارید؛ شکم، کمر و عضلات باسن خود را سفت نموده، به زمین نگاه کنید تا سرتان با ستون فقرات در یک خط قرار گیرند. حالا به آرامی به سمت پایین رفته و همزمان تا جایی که می توانید نفس بکشید، در هنگام بالا آمدن، نفس خود را بیرون دهید.

یکی از بهترین تمرینات برای خالی کردن شش ها خم شدن در حالت ایستاده است. برای این کار ابتدا بایستید و سعی کنید به سمت پاهایتان خم شوید؛ اگر بدنتان از پاها فاصله دارد، به این معنی است که بدنی خشک دارید و باید حرکات کششی انجام دهید. پس به بدنتان فشار نیاورید اما سعی کنید تا جایی که می توانید خم شوید.

در هنگام خم شدن سعی کنید تا جایی که می توانید نفستان را خارج کنید، سپس تا جایی که می توانید هوا را وارد شش هایتان کنید، برای 20 ثانیه نفستان را نگه داشته و سپس به آرامی به حالت ایستاده برگردید و نفس را خارج کنید، این تمرین باعث تقویت بافت های ریه همچنین باعث کشش عضلات شما نیز می گردد، این حرکت را 4 بار تکرار کنید.

تقویت عضلات شکم باعث تقویت تنفس شما می گردد چرا که دیافراگم شما درست در بالای عضلات شکم قرار گرفته است و نحوه عملکرد آنها بر روی تنفستان تاثیر می گذارد. برای این کار روی کمر بخوابید، زانوها را خم کنید، کف پاها را بر روی زمین گذاشته سپس یک دست را روی شکم و دست دیگر را بر روی سینه قرار دهید. حالا آغاز به نفس کشیدن کنید تا جایی که بالا آمدن شکم خود را حس کنید، 7 ثانیه نفستان را نگه دارید سپس به آرامی آن را خارج کنید.

مطالعات نشان داده اند که بد نشستن، باعث می گردد ریه های شما فشرده شده و یک فضای تنفس کم عمق ایجاد گردد در نتیجه بدن با کمبود انرژی روبرو شده و شما احساس خستگی و بی حالی خواهید کرد.

حرکات هوازی و دویدن های کوتاه برای آب شدن چربی های شما مناسب هستند اما اگر می خواهید ریه هایتان را تقویت کنید فوتبال یا دویدن مسافت های طولانی بهترین گزینه است. مردم عادی مقصر اصلی تنگی نفس را ریه می دانند، اما در واقع مشکل از عضلات شماست. تقویت عضلات بازوها و پاها باعث بهبود کارایی ریه ها می شوند.

زمانی که در تمرینات ورزشی فشار زیادی را به عضلاتتان وارد می کنید، بر اثر کمبود اکسیژن در بدن و ناتوانایی آن در شکستن گلوکوز و تبدیل آن به انرژی، بدن آغاز به فراوری اسید لاکتیک می نماید. این اسید لاکتیک، هشدارهایی را به بدن شما می فرستد که شما هوا احتیاج دارید، این حالت همان نفس نفس زدن است. هنگام انجام تمرینات روتین بدن شما کم کم قوی می گردد در نتیجه تحمل عضلات شما برای این سطح از اسید لاکتیک مقاوم تر می گردد و باعث می گردد شش های شما بیشتر فعالیت بنمایند.

پلانک حرکتی بسیار مفید است که می تواند همزمان باعث تقویت عضلات میان تنه و اصلاح فرم بدن گردد. 2 حرکت کلیدی باعث می گردد در این حرکت شش های شما نیز درگیر شوند. تا زمانی که شما فرم صحیح را رعایت نموده باشید.

ابتدا در حالت شنا قرار بگیرید، سپس آرنج های خود را بر روی زمین قرار دهید، سعی کنید بدن را بصورت موازی با زمین نگه دارید، شکم، باسن خود را سفت نگه دارید و سعی کنید کمرتان صاف باشد طوری که به سمت داخل یا بیرون خمیدگی نداشته باشد سپس سر خود را بالا بیاورید و به مدت 30 ثانیه این حالت را نگه دارید. قرار دادن ستون فقرات در یک خط مستقیم باعث می گردد تا حفره های داخل ستون فقرات باز شوند و ریه کارایی بهتری داشته باشد.

چند دور شنا کردن در استخر می تواند یاری بسیار زیادی به ریه های شما بکند. زمانی که شما شنا می کنید از دماغ نفس می گیرید و آن را از دهان خارج می کنید این کار باعث می گردد، شما به درستی گازهای دی اکسید کربن را دفع کنید و مانع خستگی بدنتان شوید.

بد نیست بدانید هر حرکتی در راستای تقویت ریه ها منجر به تقویت قلب هم می گردد پس انجام این تمرینات یک برد دوطرفه است.

انجام این حرکت همانند پارو زدن در یک قایق خیالی است؛ برای انجام این حرکت جذاب و مفید به تنها چیزی که احتیاج دارید یک کش است. به روی زمین بنشینید و پاهایتان را دراز کنید سپس کش را به دور پاهایتان بیندازید و با دو دست کش را به سمت عقب بکشید؛ این کار را به آهستگی انجام دهید، کمرتان را صاف نگه دارید و شکمتان را داخل بدهید؛کش را تا زمانی که دست هایتان به سینه تان رسید بکشید و سپس به آهستگی آن را رها کنید.

این تمرین باعث افزایش ظرفیت سینه و تقویت عضلات بالایی پشت می گردد که در نگه داشتن شانه ها بصورت درست نقش حیاتی ایفا می نمایند شما با تقویت این عضلات همزمان تمرین تنفس عمیق نیز می کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 179

به "با انجام این تمرین ها راحت نفس بکشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انجام این تمرین ها راحت نفس بکشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید