جنگ افغانستان بزرگترین شکست انگلیس، رهبران نظامی لندن در محاسبات اشتباه کردند

به گزارش سافاری رو، خبرنگاران: جان سر پیتر وال رئیس سابق ارتش انگلیس اعتراف کرد که لندن در محاسبات خود برای اعزام نیرو به جنگ افغانستان برای دستیابی به اهداف خود در این کشور اشتباه کرد و این امر منجر به یکی از بزرگترین شکست های این کشور شد.

جنگ افغانستان بزرگترین شکست انگلیس، رهبران نظامی لندن در محاسبات اشتباه کردند

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رئیس سابق ارتش انگلیس خاطرنشان کرد: رهبران نظامی انگلیس در محاسبات جنگ در افغانستان شکست خوردند.

جان سر پیتر وال رئیس سابق ارتش انگلیس، اعتراف کرد: انگلیس براساس محاسبات خود تصور می کرد که تعداد نیروهای نظامی این کشور برای دستیابی به اهداف در افغانستان کافی است اما این یک اشتباه بزرگ بود که یکی از بزرگترین شکست های این کشور منجر شد.

بریگ اد بوتلر، فرمانده نظامیان انگلیس در ولایت هلمند در سال 2006 میلادی گفت: علاوه براینکه نیروهای این کشور از آمادگی کافی برخوردار نیستند، با کمبود منابع نیز روبرو هستند.

این در حالی است که وزارت دفاع انگلیس خاطرنشان کرد: ما به دستاوردهای انگلیس در جنگ افغانستان افتخار می کنیم.

پیتر وال رئیس ستاد ارتش انگلیس در ماه نوامبر امسال میلادی اعلام نموده بود: اگرچه ماموریت انگلیس در افغانستان انتها نیافته و تاکنون هزینه و تلفات بسیاری متحمل شده است اما تربیت نسلی جنگجو در افغانستان برای دفاع از انگلیس دستاورد مهمی برای لندن است.

تربیت نسل جنگجو تاکنون به دولت انگلیس هزینه های زیادی را تحمیل نموده که براساس گزارش های منتشر شده در این کشور تنها بین سال های 2008 تا 2012 حدود 28 میلیارد دلار برای این منظور در افغانستان هزینه نموده است.

لازم به ذکر است، انگلیس از شروع جنگ افغانستان در سال 2001 میلادی تا کنون دست کم 9 هزار سرباز به افغانستان اعزام نموده و در این مدت نیز حدود 453 سرباز این کشور کشته شده اند.

در سال 2004 میلادی، با توجه به دخالت ارتش انگلیس در جنگ های افغانستان و عراق، رهبران نظامی این کشور اعتراف می نمایند که این کشور نمی تواند امکانات و تجهیزات کافی برای انجام عملیات ها و جنگ های طولانی را فراهم کند.

با این وجود، انگلیس 3 هزار و 300 سرباز را به عنوان بخشی از نیروهای ناتو به افغانستان اعزام نموده است.

جان وال گفت: با توجه به اهداف انگلیس در افغانستان و برنامه ای که طراحی نموده بودیم، به نظر می رسید که تعداد نیروی اعزام شده به این کشور کافی است اما اکنون به صراحت اعتراف می کنم که در جنگ افغانستان اشتباه کردیم.

محاسبات اشتباه:

در این خصوص بی.بی.سی انگلیسی آورده است که فرماندهان نظامی انگلیس تصور می کردند که تا زمان اعزام نیروهای این کشوربه افغانستان جنگ عراق با انتها خواهد رسید اما در سال 2005 میلادی، اوضاع عراق بدتر شد.

لورد داننات رئیس ارتش انگلیس در سال های 2006 تا 2009 میلادی، گفت: با آنالیز عملکرد انگلیس در گذشته پی می بریم که برنامه کاهش تعداد سربازان این کشور در عراق به یک هزار یا یک هزار و 500 نفر تا تابستان سال 2006 کاملا اشتباه بود، بنابراین انگلیس مجبور شد چندین هزار سرباز را در این کشور نگه دارد.

عملیات هایی که انگلیس در 2 کشور افغانستان و عراق انجام می داد، طوفان کامل نامیده می شوند در حالی که، رهبران جنگی انگلیس اعتراف می نمایند که این کشور تنها توانایی شرکت در یک جنگ را دارد.

بنابراین انگلیس باید با تغییر در سیاست های خود در افغانستان، مأموریت های مهمی که در افغانستان متعهد به انجام آن شده است، را انجام دهد در حالی باتوجه به اعترافات فرماندهان نیروهای نظامی این کشور در افغانستان، این مأموریت ها به طور کامل به انجام نرسیده است.

لورد ریچارد که فرماندهی 35 هزار نیرو از 37 کشور تحت عنوان نیروهای ایساف از 2006 تا 2007 میلادی را برعهده داشت، گفت: اگر این سازمان در جنگ های افغانستان و عراق دخالت نمی کرد، ممکن بود اوضاع این 2 کشور بدتر گردد.

وی اضافه نمود: انگلیس با توجه به یکی از اصطلاحات نظامی انگلیس بهترین ها را آرزو کن اما برای بدترین ها برنامه ریزی کن، برای بهترین ها در افغانستان امیدوار بود و اما برای بدترین ها برنامه ریزی نکرد، به همین دلیل با کمبود تجهیزات روبرو شد.

ریچارد با اشاره به مسائل نیروهای انگلیس در افغانستان گفت: تعدادی از نیروهای این کشور در تابستان 2006 در پایگاه های دور افتاده مرزی در شمال ولایت هلمند بطور مکرر مورد حمله قرار می گرفتند.

بریگ اد بوتلر، فرمانده نظامیان انگلیس در ولایت هلمند در سال 2006 میلادی، ضمن بازگویی خاطرات خود در هلمند گفت: نظامیان ما علاوه بر اینکه با کمبود تجهیزات و امکانات روبرو بودیم، استراتژی و برنامه شفافی برای پیروزی در جنگ افغانستان نیز نداشتیم.

لورد داننات نیز خاطرنشان کرد: یکی از خطرهایی که ما در افغانستان با آن روبرو بودیم، ناتوانی در حمایت از نظامیان انگلیس بود.

اما فرماندهان ارتش مطمئن هستند که در بلند مدت این ماموریت ارزشمند بود.

جان وال گفت: مأموریت انگلیس در افغانستان فقط مقابله با تهدیدات گروه های افراطی در این کشور نیست، بلکه تغییر و بهبود شرایط اجتماعی همراه با توسعه مالی، ایجاد اشتغال، فرصت های کشاورزی بیشتر در این کشور است.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع انگلیس گفت: در ابتدای جنگ افغانستان با مسائل زیادی روبرو بودیم اما اکنون دستاوردهای نظامیان خود در این کشور افتتخار می کنیم.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 767

به "جنگ افغانستان بزرگترین شکست انگلیس، رهبران نظامی لندن در محاسبات اشتباه کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ افغانستان بزرگترین شکست انگلیس، رهبران نظامی لندن در محاسبات اشتباه کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید