حفظ اصول معماری سنتی در روستاها ، رویکرد نظام مهندسی ساختمان گیلان

به گزارش سافاری رو، به گزارش مجله خبری دلتا یک عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در رشته معماری گفت:رویکرد این سازمان حفظ اصول معماری بومی در ساخت و ساز روستاها است.

حفظ اصول معماری سنتی در روستاها ، رویکرد نظام مهندسی ساختمان گیلان

جهت دریافت خدمات طرح آلاچیق چوبی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

رضا رمضان نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: سازمان نظام مهندسی گیلان در مشخص ضوابط ساخت و ساز در روستاهای گیلان اصول معماری بومی را مد نظر قرار داده و همچنین استفاده از تکنولوژی و استفاده بهینه از انرژی را برای آنها پیش بینی نموده است.

وی با اشاره به بحران آب و خشکسالی در مناطق مختلف کشور اضافه نمود : بحران آب در مناطق مختلف کشور موجب مهاجرت به گیلان به ویژه در مناطق روستایی استان شده که به نظر می رسد در آینده بیشتر شاهد این نوع مهاجرت به استان باشیم.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این مهاجرت، معماری بومی روستایی و بافت روستاهای گیلان را تهدید می نماید ، برای پیشگیری از این آسیب ، الگوهای پیشنهادی خود را به سازندگان ارائه می کنیم تا ساخت و سازها بر اساس اصول معماری بومی منطقه انجام و بافت معماری هر منطقه حفظ گردد.

رمضان نژاد اظهار داشت: در الگوهای سازمان نظام مهندسی گیلان ضمن حفظ بافت سنتی به رعایت مصرف انرژی و مسائل سازه ای نیز توجه شده است.

وی توضیح داد: به همین دلیل، علاوه بر نقشه ها و الگوهای پیشنهادی کارشناسان این سازمان از پیشنهادات دیگر اساتید و نخبگان استفاده می گردد.

وی از فراخوان مسابقه طراحی الگوهای پیشنهادی خانه های مسکونی در مناطق جلگه ای و ساحلی روستایی گیلان اطلاع داد و گفت: طراحان، اساتید و دانشجویان می توانند طرح های پیشنهادی خود را تا 26 بهمن ماه سال جاری به دبیرخانه مسابقه در سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان ارسال نمایند.

رمضان نژاد توضیح داد: پس از اعلام نظر داوران الگوهای برتر در پنجم اسفند ماه همزمان با روز مهندس معرفی و تجلیل می شوند و آثار برتر هم برای استفاده عموم در سایت سازمان بارگذاری می گردد.

این عضو هیات مدیره نظام مهندسی اظهار داشت: اگر مهاجران اصول معماری بومی را رعایت نمایند، علاوه بر انطباق ساخت و سازها با معماری بومی ، هویت معماری روستایی استان نیز حفظ می گردد.

احداث پنج هزار واحد بوم گردی تا 18 ماه آینده در گیلان هدفگذاری شده که در حال حاضر حدود 300 روستا وارد این طرح شده است.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 845

به "حفظ اصول معماری سنتی در روستاها ، رویکرد نظام مهندسی ساختمان گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ اصول معماری سنتی در روستاها ، رویکرد نظام مهندسی ساختمان گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید