ساختمان علوی؛ موزه زنده سفال در تبریز

به گزارش سافاری رو، تبریز به واسطه ولیعهد نشینی در دوره قاجار پر است از خانه های قدیمی دوران قاجار . البته قطعا می دانید که قدمت شهر تبریز بسیار بیش از اینهاست اما تبریز همیشه با زلزله های مهیبی روبرو بوده و یادگارهای چندانی از دوره های قدیمی تر ندارد. از دوره قاجار به بعد تبریز با زلزله های عظیم روبرو نبوده و خانه های قاجاری را در دل خود سلامت نگاه داشته است.

ساختمان علوی؛ موزه زنده سفال در تبریز

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

موزه سفال یا موزه زنده سفال یکی از موزه های تبریز است که در محل خانه علوی واقع شده است. قدمت این موزه به دوره قاجار و پهلوی برمی گردد و چون بانی ساخت آن خوانده صرافلار بوده است، به همین دلیل گاه خانه صرافلار نیز خوانده می گردد. این موزه در خیابان شمس تبریزی، روبروی ایستگاه گرو، کوچه صرافلار واقع شده است و پلاک سفالی آن شاید اولین چیزی باشد که در این خانه توجه شما را به خود جلب می نماید.

گفته می گردد گچبری های این خانه زیبا در نوع خود یک شاهکار است. این موزه از این جهت موزه زنده نامیده می گردد که تمام کارهای سفالگری و جابه جایی آن ها توسط هنرجویان و اساتید سفالگری در طبقه زیرزمین قابل مشاهده است. سفال های مورد استفاده در این موزه به رنگ سفید هستند. این موزه را می توان تنها موزه زنده سفال کشور نامید.

این خانه زیبا در سال 1379 به دستِ استان داری وقت آذربایجان شرقی و سازمان میراث فرهنگی خریداری و بازسازی و بازسازی شده و بعد از آن در سال 1384 تغییر کاربری داد و به خانه موزه سفال نام گذاری و محل برگزاری کلاس های سفالگری شد و هم چنین به عنوان موزه زنده سفال آغاز به فعالیت کرد. سفال سفید مشخصه هنر سفال گری و میراث ماندگار آذربایجان است. بیشتر معادن این خاک های سفید در زنوز است،خاستگاه این هنر نیز روستای زنوز از توابع مرند است.

معماری خانه تاریخی علوی

تاریخ این خانه قدیمی به دوره قاجاریه - پهلوی بر می گردد که بصورت زیرزمین و یک طبقه فوقانی با معماری اصیل ایرانی احداث شده است و دارای ایوان در نمای اصلی بوده که بر روی دو ستون پایدار شده و دارای گچکاری های زیبا میباشد.

قسمت ورودی این بنا در گذشته به شکل هشتی بود که با گذر زمان و تفکیک قطعه کامل به قطعات مستقل، این هشتی از بین رفته و ورودی به وسیله یک دالان باریک انجام می گردد. حیاط این خانه به شکل مستطیل بوده و شامل یک حوض زیبا و دو باغچه می گردد. تزئینات به کار رفته در نمای این ساختمان گچی سنتوری و نمای اصلی به شکل درخت مو و همچنین آجرکاری های گچبری شده است. در دو طرف ایوان نیز دوباره از جنس گچ، گل، بوته و پرندگان زیبایی نمای این خانه را حیرت انگیز می نماید. گفته می گردد گچبری های این خانه زیبا در نوع خود یک شاهکار است.از در ورودی که بگذرید نمای سفید رنگ این خانه توجه شما را جلب خواهد نمود. درخت های حیاط و حوض فیروزه ای رنگ وسط آن چشم نواز است.

این بنا دارای یک طبقه فوقانی و یک طبقه زیرزمین است که معماری آن اصیل ایرانی است. نمای اصلی خانه دارای یک ایوان است که بر روی دو ستون عظیم با گچکاری های زیبا پایدار شده است.

خانه علوی از یک زیرزمین و یک طبقه اصلی تشکیل شده است. زیرزمین خانه برای کلاس های عملی چرخ کاری سفال است و طبقه اول که قسمت اصلی ساختمان است، محل موزه زنده سفال و گالری سفال است. یک طبقه کوچک هم دارد که دو اتاق دارد و کلاس های سفال و هنرهای تجسمی در آن ها تشکیل می گردد. طبقه بالا با پنجره های ارسی و سالنی زیبا محل نگهداری آثار منحصر به فرد سفالگران تبریزی است. در طبقه بالا نیز می توانید برای یادگار سفال نیز تهیه کنید.

موزه سفال تبریز چهار قسمت اساسی دارد: حوضخانه که در قسمت زیرزمین قرار گرفته و عموماً برای اجتماعات و جلسات هنرمندان و نمایشگاه های موقت استفاده می گردد، نمایشگاه دائمی که همان بخش اصلی موزه برای نمایش آثار سفالگران برجسته تبریزی مانند خانم تطهیری مقدم، استاد قابچی و غیره است.

سالن اول، بخش نمایش آثار استاد فریده تطهیری مقدم، یکی از هنرمندان سفالگری، است. بعد از بازدید از سالن اول به سالن دوم می رویم که عظیم ترین بخش موزه است که هم از نظر طراحی و معماری بسیار زیباست و هم شامل آثار بسیار زیبا و ارزشمند جمعی هنرمندان سفال است.

ازجمله آثاری که در موزه زنده سفال به نمایش گذاشته شده، می توان به هنرهای سفالینه سنتی، مشبک کاری، سفال هایی که روی آن ها نقش ونگارهای زیبا و سنتی طراحی شده، کتیبه، تابلوهای سفالی و… اشاره نمود که همگی آن ها هنر دست هنرمندان سفال استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز، مانند استاد فریده تطهیری مقدم، استاد قاب چی، سعیده خوشرنگی و… هستند.

نحوه دسترسی به موزه سفال تبریز

ساعات بازدید: 9 صبح الی 17 بعد از ظهر

آدرس :تبریز -خیابان شمس تبریزی-روبروی ایستگاه گرو-کوچه صرافلار-کوچه شهید نوروزی- پلاک 100-موزه زنده سفال

منبع: گردشبان
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1032

به "ساختمان علوی؛ موزه زنده سفال در تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان علوی؛ موزه زنده سفال در تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید