خبرنگاران قاهره و مسکو، همکاری در منطقه ژئواستراتژیک دریای سیاه

به گزارش سافاری رو، تهران- خبرنگاران- مسکو اخیرا اعلام نموده است که روسیه و مصر برای اولین بار یک تمرین دریایی مشترک در منطقه ژئواستراتژیک دریای سیاه برگزار می نمایند.

خبرنگاران قاهره و مسکو، همکاری در منطقه ژئواستراتژیک دریای سیاه

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

تعدادی از مقامات نیروی دریایی مصر در روزهای گذشته در یک سفر سه روزه به نووروسیسک با مقامات نیروی دریایی روسیه پیرامون فراهم کردن مقدمات این تمرین نظامی به تبادل نظر پرداختند.

نووروسیسک یک شهر و بندر کوچک روسیه در ساحل دریای سیاه محسوب می گردد. این بندر مدخل اصلی برای صادرات و واردات روسیه از دریای سیاه است.

براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه ، در این تمرین نظامی دو ناوگان دریایی به همراه هواپیماهای جنگی شرکت دارند که وظیفه محافظت از راستاهای دریایی در برابر تهدیدات مختلف را برعهده می گیرند.

وزارت دفاع روسیه بیان کرد این تمرین تحت فرماندهی مشترک انجام می گردد و شامل شلیک موشک و توپ از کشتی های شرکت کننده است. این تمرین نظامی همچنین شامل بازرسی از شناورهای مشکوکی خواهد بود که شبیه سازی شده اند.

دریای سیاه یک مرز استراتژیک بین روسیه و ناتو محسوب می گردد و مسکو را قادر می سازد ضمن دسترسی آسان تر به ذخایر گاز طبیعی ، نفوذ بیشتری بر همسایگان اروپای شرقی خود داشته باشد.

این رزمایش با نام پل دوستی 2020 اولین رزمایش دریایی مشترک بین دو کشور در دریای سیاه است و قرار است تا خاتمه امسال میلادی برگزار گردد.

چنین به نظر می رسد که روسیه در کوشش است تا صندلی بهتری در میان کشورهای عرب خاورمیانه بدست آورد و ظاهرا این راستا را به وسیله مصر طی می نماید.

کودتای سال 2013 در مصر که به روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی منجر شد ، تجدید روابط نظامی مصر با مسکو را به همراه داشت.

دو کشور اولین رزمایش دریایی مشترک خود را در سال 2015 در دریای مدیترانه برگزار کردند.

از سوی دیگر الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 این امکان را فراهم کرد که مسکو بتواند به عنوان یک بازیگر قدرتمند در دریای سیاه ظاهر گردد.

دریای سیاه یک مرز استراتژیک بین روسیه و ناتو محسوب می گردد و مسکو را قادر می سازد ضمن دسترسی آسان تر به ذخایر گاز طبیعی ، نفوذ بیشتری بر همسایگان اروپای شرقی خود داشته باشد.

نزدیک شدن مسکو به دریای سیاه موجب شد که دامنه راداری و دفاع هوایی روسیه گسترش یاید و از سوی دیگر افزایش فعالیت های دریایی آمریکا در دریای سیاه را به همراه داشت.

هر سال رزمایشی تحت عنوان نسیم دریا به رهبری آمریکا و با حضور کشورهای اوکراین، رومانی، ترکیه، بلغارستان ، گرجستان، اسپانیا و نروژ در این منطقه برگزار می گردد.

تابستان امسال این تمرین نظامی با شرکت 17 ناو جنگی و 19 فروند جنگنده آمریکایی در دریای سیاه برگزار گردید.

همچنین رزمایش مشترکی بین روسیه و مصر از 26 اکتبر تا 7 نوامبر سال 2019 در مصر برگزار گردید. این رزمایش در مرکز تاکتیکی آموزش نیروهای هوایی مصر و در خاک این کشور برگزار گردید و هدف از آن تقویت و توسعه همکاری های نظامی بین دو کشور بود.

در این تمرین نظامی ، انواع سامانه های دفاع ضد هوایی و موشکی روسیه و نیز سیستم های رهگیری و ردیابی مورد آزمایش قرار گرفتند.

رقابت مسکو و واشنگتن در دریای سیاه و برگزاری رزمایش های متعدد از سوی دو طرف در این منطقه ، از اهمیت این منطقه ژئواستراتژیک حکایت دارد.

دریای سیاه یک تقاطع مهم مالی و تمدنی در منطقه اوراسیا محسوب می گردد. این منطقه شامل منابع نفت و گاز ، خطوط لوله اصلی انرژی ، خطوط حمل و نقل و کابلهای فیبر نوری است به همین دلیل این منطقه یک کانون استراتژیک برای روسیه محسوب می گردد.

دریای سیاه یک تقاطع مهم مالی و تمدنی در منطقه اوراسیا محسوب می گردد. این منطقه شامل منابع نفت و گاز ، خطوط لوله اصلی انرژی ، خطوط حمل و نقل و کابلهای فیبر نوری است به همین دلیل این منطقه یک کانون استراتژیک برای روسیه محسوب می گردد.

در طول تاریخ ، بنادر دریای سیاه روسیه به عنوان تنها راستا دسترسی این کشور به آبهای گرم محسوب می شدند . در آستانه جنگ دنیای اول ، 50 درصد از کل صادرات روسیه و 90 درصد از صادرات محصولات کشاورزی این کشور از دریای سیاه منتقل می شد.

هم اکنون هر 15 دقیقه ، یک نفتکش روسیه یا قزاقستان از این راستا عبور می نماید.

تسلط بر دریای سیاه همچنین به معنای کنترل کامل منطقه آبی آزوف (1) توسط روسیه است.

آزوف یک منطقه کوچکی آبی است که توسط روسیه و اوکراین احاطه شده و به وسیله تنگه کرچ (2)به دریای سیاه متصل می گردد.

یکی از دو کانال و راستا اتصال دریای خزر به دنیا خارج ، کانال ولگادون (3)است که دریای خزر را با دریای آزوف پیوند می دهد. روسیه بیشتر از کانال ولگادون برای جابجایی کشتی های جنگی بین دریای خزر و دریای آزوف استفاده می نماید. توانایی انتقال کشتی های جنگی از منطقه خزر که شامل آسیای مرکزی است ، به دریای سیاه (و بالعکس) به روسیه امکان می دهد تا در یک منطقه مهم از دنیا قدرت خویش را به نمایش بگذارد.

1- Azov

2-Kerch

3- Volga-Don

https://www.mei.edu/publications/russia-black-sea

https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/10/egypt-russia-naval-exercise-black-sea.html

https://dfnc.ru/en/drills-exercises/russian-egyptian-naval-exercise-in-2020/

منبع: ایرنا
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1362

به "خبرنگاران قاهره و مسکو، همکاری در منطقه ژئواستراتژیک دریای سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران قاهره و مسکو، همکاری در منطقه ژئواستراتژیک دریای سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید