ساز ایرانی در خارج از کشور فراموش شده!

به گزارش سافاری رو، یک سازنده ساز اهل اصفهان با گله از آهنگسازان مطرح ایرانی می گوید: آهنگسازان مطرح ایرانی در خارج از کشور از کدام سازهای ایرانی استفاده می نمایند؟! شاید فقط از تنبک استفاده نمایند اما در اصل بیشتر از سازهای کلاسیک استفاده می نمایند. به همین دلیل هم تبلیغی برای سازهای سنتی ایران نمی گردد.

ساز ایرانی در خارج از کشور فراموش شده!

ایمان شگرفی در گفت وگو با خبرنگاران چنین بیان می نماید: فقط خوانندگان و نوازندگان سنتی که تورهای کنسرت خارجی برگزار می نمایند از سازهای سنتی استفاده می نمایند.

او که حدود 10 سال است در حوزه ساخت ساز فعالیت می نماید، ادامه می دهد: من مهندس متالوژی هستم و بعد از 9 سال کار در شرکت نفت استعفا دادم و به دلیل علاقه شخصی در این حوزه فعالیت می کنم. گرچه نسبت به کار قبلی ام از آن راضی هستم اما این کار نسبت به هنر و زمانی که برای آن می گذارم، درآمد ندارد.

این سازنده با بیان اینکه هنرمندان ساکن تهران در این حوزه شناخته شده تر هستند، اضافه می نماید: افرادی که به بازار تهران دسترسی دارند و با استادان معروف این حوزه فعالیت می نمایند، خیلی بهتر کار می نمایند؛ با وجود آنکه شاید کیفیت ساز آنها نسبت به هنرمندانی که در شهرستان ها کار می نمایند، ضعیف تر باشد.

شگرفی ادامه می دهد: فرض کنید یک سازنده ساز با یک استاد موسیقی صحبت می نماید و یک نمونه از سازش را هم هدیه می دهد. استاد مربوطه هم دیگر سازهای سازنده را که 500 هزار تومان می ارزد به مبلغ یک میلیون تومان از او می خرد و آن را با مبلغ چهار میلیون تومان به شاگردانش می فروشد. این موضوع به منبع درآمد خوبی برای برخی از سازندگان تبدیل شده است.

او که به صورت خود آموخته ساخت ساز را یاد گرفته است و پروانه فراوری هم از صنایع دستی اصفهان دارد، به صورت انفرادی در این زمینه فعالیت می نماید و به گفته خودش مشتری های خارجی هم از کشورهای کانادا و آمریکا دارد.

این سازنده ساز درباره وضعیت این هنر در استان اصفهان نیز اظهار می نماید: اگر مسوولان می خواهند به این هنر ـ صنعت توجه نمایند باید یکسری امکانات مثل وام یا شرایط فروش بهتر در اختیار هنرمندان بگذارند. در حالی که دو سال و نیم پیش با یک سال دوندگی به سختی توانستم از صندوق کارآفرینی امید وام بگیرم.

شگرفی می گوید: سازهایی که ساخته ام با مبلغ یک چهارم قیمت سازهای سازندگانی که در تهران فعالیت می نمایند، در دومین نمایشگاه ساز خانه که در حال حاضر در خانه هنرمندان دایر است، عرضه می کنم.

او با بیان اینکه بیشتر مسائل ما در استان اصفهان، مربوط به فروش است، اضافه می نماید: یعنی دلال و واسطه در این حوزه مانور زیادی می دهند و اگر به نحوی این واسطه ها کنترل شوند، شاید ما هم بتوانیم به صورت عادلانه تری فروش داشته باشیم.

این هنرمند بیان می نماید: طبیعت و نظام خداوند، گردش سنگینی داشته تا بتواند این چوب را به حدی برساند که ما از آن یک ساز بسازیم. شاید یک درخت 200 سال زمان برده تا بتوانیم از چوب آن برای این کار استفاده کنیم. چوبی که من می خرم را دو سال نگه می دارم تا خشک گردد و تا زمانی که استفاده گردد ممکن است پنج سال زمان ببرد و به یک ساز تبدیل گردد.

شگرفی با بیان اینکه ما در اصفهان کوشش می کنیم تا این وضعیت را کنترل کنیم، اظهار می نماید: یکی دو نفر از استادان حوزه موسیقی نیز با این حرکت مخالفت کردند که شما می خواهید ما را حذف کنید در حالی که ما فقط می خواهیم برخی از واسطه ها را کنترل کنیم.

او همچنین با اشاره به مسائل موجود در تهیه مواد اولیه، اعلام می نماید: برخی چوب هایی که از خارج از کشور وارد می شوند قیمت های نجومی پیدا نموده اند و شاید اگر بخواهم طلا بخرم قیمت آن مناسب تر باشد. اما تاکنون کوشش کردم قیمت مواد اولیه روی قیمت تمام شده سازهایم تاثیر نداشته باشد زیرا وقتی خودت فروشنده باشی کوشش می کنی مشتری هایت را حفظ کنی؛ بنابراین از جیبت هزینه می کنی تا چرخه کارت بچرخد به همین دلیل برای حفظ قیمت سازهایم کوشش می کنم.

سازهای ایمان شگرفی در دومین نمایشگاه ساز خانه که تا 25 آبان ماه از ساعت 13 تا 20 در گالری های همکف خانه هنرمندان دایر است، نمایش داده می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 157

به "ساز ایرانی در خارج از کشور فراموش شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساز ایرانی در خارج از کشور فراموش شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید