ستون کنستانتین، یادگاری از رومی ها در استانبول

به گزارش سافاری رو، کشور ترکیه امروزی و یا به عبارتی دیگر؛ قونیه یا قونیای قدیم، نه تنها خود صاحب یکی از امپراطوری های معروف دنیا بوده بلکه هر تکه از خاک این کشور علی الخصوص قسمت هایی که در شهر استانبول قرار گرفته است، تاریخی ترین و حتی باستانی ترین بازمانده های تاریخ دنیا را از دیگر امپراطوری های مهم دنیا را در خود جای داده است. یکی از این بازمانده های تاریخی، ستون کنستانتین در استانبول است. این ستون که در میدان چمبرلی قرار گرفته است، امروزه یکی از جاذبه های مهم و دیدنی این شهر به شمار می رود. در ادامه با ما همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، ستون کنستانتین در استانبول را بیشتر بشناسیم.

ستون کنستانتین، یادگاری از رومی ها در استانبول

همه چیز درباره ستون کنستانتین در استانبول

در کشور ترکیه، این ستون تاریخی و با ارزش را کمتر به نام کنستانتین می شناسند و بیشتر آن را به عنوان ستون اورمه (Orme Sutun) یا اورما می شناسند. ستون کنستانتین در استانبول که امروزه دقیقا وسط میدان چمبرلی نهاده شده است، یادگاری از زمان حضور پر رنگ رومی ها در این منطقه پس از فتح قستنطنیه است. قدمت این ستون دقیقا به زمان حکومت و فرمانروایی کنستانتین بزرگ و افسانه ای باز می گردد. بر اساس نوشته هایی که در کتب و اسناد تاریخی موجود است، در سال 330 بعد از میلاد حضرت مسیح بود که پادشاه کنساتنتین دستور داد که این ستون در قسطنتنیه ساخته گردد و به مناسبت حضور بیزانسی ها، یادگاری بر این شهر بماند.

پس از ساخت ستون اورمه که ما آن را به عنوان ستون کنستانتین در استانبول می شناسیم، در بلندترین نقطه آن به دستور کنستانتین، نمادی از آپولو را بر بلندی آن گذاشتند. بعد از آن هم با این که در ادامه بیشتر شرح خواهیم داد، نماد دیگری نهاده شد که آن هم مانا نبود. به هر حال این ستون برای مدت زمان طولانی یکی از بلندترین سازه های شهر استانبول بود و هیچ ساختمانی از این حیث به گرد پایش هم نمی رسید.

بیایید تا درباره نمادهای موجود بر بلندای این ستون آنالیز های بیشتری انجام دهیم. نماد آپولو در اثر حوادث طبیعی از بین رفت و چون در آن موقع مسیحیت وارد این منطقه شده بود، نماد مسحیت را از سنگ مرمر ساخته و بر بالای این ستون قرار دادند. البته پس از فتح قسطنتنیه به وسیله عثمانی ها، این صلیب هم ماندگار نشد و به خاطر تضادهای فرهنگی که وجود داشت، آن هم به پایین کشیده شد. درباره مواد و ابزار به کار رفته شده در ساختن این ستون، نکات جالب توجهی وجود دارد که دانستنشان می تواند برای شما جالب باشد. مثلا،، بلوک های به کار رفته شده در ساخت این ستون همگی سنگ ها و بلوک هایی هستند که تنها و فقط در مصر پیدا می شوند و در ساخت اهرام مصری استفاده می شده اند! فکرش را بکنید، از سرزمین مصر تا استانبول امروزی چه راهی طی شده است تا این بلوک های سنگی بسیار سنگین را بیاورند.

این ستون در حال حاضر تنها 35 متر ارتفاع دارد. البته گفتنی است که با وجود دو مجسمه نمادینی که قبل ترها در نوک آن وجود داشته، ارتفاعش بیشتر هم بوده است. از لحاظ جانمایی جغرافیای ستون کنستانتین در وسط میدان چمبرلی که در زمره میادین مهم استانبول است و دقیقا در مرکز محل اجتماعات این میدان است، نهاده شده. این ستون از اهمیت بسیار زیادی در زمان رومی ها برخوردار بوده است. در ساخت این ستون در کنار بلوک های سنگی مصری، از قطعه سنگ های قرمز، ارغوانی و بعلاوه سنگ سماق استفاده شده بوده است.

آدرس:

Mollafenari Mh., Vezirhan Cd. 16-18, 34120 Fatih/İstanbul, Turkey

دانستنی هایی درباره ستون کنستانتین در استانبول

  • ستون کنستانتین در استانبول را ستون آرمه یا اورمه ستون و حتی به خاطر نزدیکی با محله چمبرلی تاش به آن ستون چمبرلی تاش هم می گویند.
  • سلطان مصطفی دوم که یکی از پادشاهان سلسه عثمانی بود، این ستون 35 متری را با بند های آهنی مورد تحکیم و بازسازی قرار داد و برای این ستون یک پایه ساخت که امروزه هنوز هم پابرجاست.
  • پس از سلطان مصطفی عثمانی و در قرن 19 میلادی یکی از پادشاهان عثمانی به نام سلطان عبدالحمید برای محافظت از ستون یک حلقه آهنی به دور آن افزود تا از آسیب و فرو ریختن این ستون جلوگیری کند.
  • پس از این که این حلقه بر دور ستون کنستانتین در استانبول نهاده شد، محله ای که ستون در آن نهاده شد، چمبرلی تاش نامیده شد زیرا در زبان ترکی چمبرلی به معنای حلقه است.
  • در طول سال ها به خاطر جنگ ها، بلایای طبیعی و گذر ایام آسیب های جدی به این ستون وارد آمد.
  • از سال 1955 میلادی به بعد بود که ستون کنستانتین در استانبول به عنوان یک اثر و بنای تاریخی ارزشمند ثبت شد.
  • پس از ثبت این ستون به عنوان بنایی تاریخی، کار بازسازی و بازسازی آن این بنا آغاز شد.
  • در سال 1972 میلادی بود که سنگ سماق که در گویش ترکی به آن سماک می گویند به کار برده شده در بنای این ستون، آسیب دید. که البته ترمیم شد.
  • مسئولیت حفاظت از ستون کنستانتین را مسقیما وزرات تاریخ ترکیه بر عهده گرفته است.

محله چمبرلی تاش | Cemberlitas

همانطور که در سطور بالایی شاره کردیم، محله ای که ستون کنستانتین در استانبول در آن نهاده شده است، محله چمبرلی تاش از محله های قدیمی و معروف شهر استانبول است. ستون کنستانتین را که حتی بعضی ها به آن ستون چِمبِرلی تاش به معنای حلقه در زبان ترکی نیز می گویند و در بخش دیوانی اُغلو نهاده شده است. معنای نام چمبرلی به این اشاره می نماید که پس از اضافه شدن گروه محافظین به پادشاه افسانه ای کنستانتین، ستونی به نام او در این محله ساخته شد که بعدها آن را چمبرلی تاش به معنای حلقه نامیده شد. ستون کنستانتین از مشهورترین جاذبه های استانبول است که شاید تا به حال آن چنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. محله چمبرلی تاش به مناسبت تاسیس قسطنتنیه ساخته شد، این روزها در همسایگی بازار بزرگ استانبول نهاده شده است.

جاذبه های نزدیک به ستون کنستانتین در استانبول

  • حمام چمبرلی تاش در استانبول | Cemberlitas Hamami

اولین جاذبه ای که در نزدیکی ستون کنستانتین در استانبول و محله چمبرلی تاش به شما معرفی می کنیم، حمام های معروف چمبرلی تاش هستند. این حمام ها که امروزه تعداد زیادی از آن ها باقی نمانده است، یکی از برترین حمام های ترکی در سراسر شهر استانبول است . این حمام در نزدیکی بازار بزرگ استانبول و دقیقا در مقابل ستون کسنتانتین نهاده شده. رختکن حمام، سقف گنبدی شکل دارد و دارای قسمت سوگوکلوک به معنای آب سرد است. گرمخانه حمام هم 38 حوض جدا دارد. قسمت زنانه و مردانه این حمام کاملا جدا است. البته در قرن 19 برای عریض کردن خیابان ورودی بانوان را تخریب می نمایند اما امروزه این ورودی را دوباره یاخته و به این مجموعه اضافه نموده اند.

  • بازار بزرگ استانبول | Kapali Carsi

یکی از جاذبه های کاربردی در نزدیکی ستون کنستانتین در استانبول، بازار بزرگ استانبول یا به عبارتی دیگر، کاپالی چارشی است. بازار بزرگ استانبول 65 خیابان سرپوشیده دارد و بیش از 5 هزار مغازه فعال در خود دارد. این بازار پر است از جنس های مختلف و بعلاوه دست فروش های مختلف. در انتهای آن هم می توانید به بازر ادویه معروف بروید.

  • بویوک والده حان | Buyuk Valide Han

بویوک والده حان به دستور ملکه ماه پیکر سلطان که همسر سلطان احمد اول بود، در قرن 17 کاروانسرا و یا اقامتگاه بویک والده خانم که مادر سلطان احمد اول بود در قرن 17 میلادی ساخته شد. این کاروانسرا بیشتر برای تجار خارجی که برای تجارت به استانبول می آمدند، ساخته شده بود.

  • مسجد قلندرخانه | Kalenderhane Camii

یکی دیگر از جاذبه های نزدیک به ستون کنستانتین در استانبول مسجد قلندرخانه است. این مسجد قبلا یک کلیسای ارتدوکس بوده، به وسیله پادشاهان عثمانی تبدیل به مسجد شد. در فضای داخلی مسجد از سنگ های مرمر با رنگ های متنوع استفاده شده است. این مسجد به سبک معماری بیزانس ساخته شده است.

برای اطلاعات بیشتر از ستون کنستانتین، به وب سایت تیریپ ادوایزر مراجعه فرمایید. ????

tripadvisor.com

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2247

به "ستون کنستانتین، یادگاری از رومی ها در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستون کنستانتین، یادگاری از رومی ها در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید