سرگیجه در بازار خودرو
به گزارش سافاری رو، تجربه نشان داده است که سلیقه خریداران خودرو در گذر زمان دائما در حال تغییر است، چرا که اگر به نوع خودرو های در حال تردد در سطح شهر دقت کنیم خواهیم دید که خودرو هایی که در دو دهه قبل در اولویت اول خرید مردم بودند، امروز صندلی قابل توجهی نزد مردم ندارند. گرچه عده ای هم هستند که یا به دلیل عدم تمکن اقتصادی یا از روی بی میلی، به تکنولوژی جدید و طراحی های نوین در ساخت خودرو اهمیتی نداده و ترجیح می دهند که همیشه از خودرو های قدیمی و مدل پایین استفاده نمایند.
به گزارش ایسنا، اما اغلب خریداران در کشور های پیشرفته همان طور که گفته شد بعد از مقایسه طراحی و تکنولوژی، خودرویی که در نظرشان زیباتر جلوه می نماید و فاکتور ها و آپشن های بروزتری را دارد و مطابق سلیقه آنان در میزان مصرف بنزین، خدمات پس از فروش و دوره گارانتی طولانی تر و شرایط مناسب تری در بخش هزینه است را انتخاب می نمایند.
در کشور ما به دلیل فراوریات نه چندان متنوع صنعت خودروسازی، عموم خریداران با محدودیت انتخاب روبرو هستند و نمی توانند تمام فاکتور های مد نظر خود را در زمان خرید مدنظر قرار دهند و وقتی فراخوان فروش خودرو های ایرانی منتشر می شود بالاجبار خودرویی را می خرند که از سوی خودروسازان عرضه می شود، حتی اگر از سوار شدن بر پراید، پژو، سمند و ... خسته شده باشند. ولی بخشی از جامعه که از تمکن مالی خوبی برخوردار بوده و توان خرید بالایی دارند به دنبال برندی هستند که سال هاست به آن دلبسته بوده و حتی حاضرند با پرداخت چند برابر قیمت اعلامی به آرزوی خود برسند.
بیشتر خریداران ایرانی به دنبال خرید خودرویی با طراحی زیبا و به روز در کنار کیفیت بالا و امکانات رفاهی مناسب هستند که از ایمنی مناسب برخوردار بوده و با ارائه خدمات پس از فروش مطلوب جوابگوی احتیاج آنان باشد که البته توقع و انتظاری کاملا منطقی و در شان خریدار ایرانی است، اما متاسفانه این خواسته در بازار خودروی ایران برآورده نمی شود.
سیدمهدی سیدوکیلی یکی از شهروندان ساوجی گفت: خودرویی باید در ایران طراحی و به بازار عرضه شود که اولا متنوع و با کیفیت بوده و ثانیا تمامی احتیاج های کاربردی خریدار را تامین کند.
وی به ضعف تامین قطعات پس از فروش و اشکالاتی که در خرید خودروی صفر نظیر گیربکس و موتور بوجود می آید اشاره نمود و گفت: بعضی خودرو های فراوریی در کشور به دلیل ضعف در فراوری در همان روز های نخست با ایرادات موتوری روبرو شده و موجب نارضایتی خریدار می شوند.
وی اضافه نمود: خریدار مجبور می شود خودروی صفر را روانه تعمیرگاه کند و خدمات پس از فروش هم نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند در حالی که طبیعتا فرد با خرید خودروی صفر جهت استفاده روزمره، باید خیال راحتی بابت معیوب نبودن خودرو داشته و اطمینان داشته باشد که حداقل خودرو از ایمنی متوسطی برخوردار است. ضمناً با ارائه خدمات پس از فروش خوب و جوابگو و در شان خریدار، باید خدمات دهی لازم به مشتری صورت گیرد.
سیدوکیلی اضافه نمود: وقتی یک خودروی جدید به بازار معرفی می شود بیشتر خریداران با پرس وجو از فعالان بازار خودرو یا کارشناسان مشاور بدنبال تکمیل اطلاعات خود در مورد کارآیی و ویژگی های خودروی معرفی شده هستند، ولی عملا مشاهده نموده ایم که هر بار خودروی جدید معرفی شده به بازار تفاوت چندانی با نمونه های فراوری شده قبلی نداشته است.
ایرانی ها خودروی شیک دوست دارند
داوود حسنی یک فعال بازار خرید و فروش انواع خودرو و نمایندگی فروش محصولات ایران خودرو و سایپا در ساوه نیز علت تمایل مردم برای خرید خودروی خارجی را کیفیت بالای آن دانست و گفت: برای مشتریان ایرانی طراحی زیبا و شیک خودرو حرف اول را می زند و مردم بیشتر به دنبال تردد با خودروی لوکس هستند.
وی بیان نمود: به طور مثال خودروی دناپلاس همان خودروی سمند است، اما، چون یک خودروی شیک است مردم حاضرند 200 میلیون بیشتر پرداخت نمایند تا یک خودروی شیک که شبیه سراتو یا سوناتاست سوار شوند که نشانگر تمایل سلیقه ایرانی برای خرید خودروی لوکس و شیک است.
حسنی با تاکید بر اینکه 80 درصد خریداران خودرو در ایران شیک و لوکس بودن خودرو را بر کیفیت ترجیح می دهند، اضافه نمود: برای خریداران خودرو در کشور های پیشرفته کیفیت خودرو 80 درصد اهمیت دارد در حالی که ایرانی ها به میزان 50 درصد به کیفیت خودرو اهمیت می دهند و شیک سوار شدن را ترجیح می دهند.
وی اضافه نمود: خودروی اف جی کروز فراوری کشور ژاپن از خانواده تویوتاست و از نظر کیفیت و ایمنی بالاست، ولی چون شیک و شکیل نیست هوادار آنچنانی ندارد. مردم رغبت چندانی برای خرید این دسته از خودرو ها ندارند و اینگونه خودرو ها مشتری خاص خود را دارند.
این فعال بازار خرید و فروش خودرو به انتظار مردم ایران از صنعت خودروسازی اشاره نمود و اضافه نمود: متاسفانه یک ناهماهنگی و شلختگی در عرضه خودروی ایرانی به متقاضیان از سوی خودروسازان وجود دارد و علاوه بر گران بودن خودروی فراوریی، خودروسازان در عملی کردن تعهدات خود نسبت به عرضه این کالا نیز کوتاهی می نمایند در حالی که خریداران انتظار دارند که صنعت خودروسازی نسبت به واگذاری خودرو در موعد مقرر اهتمام جدی داشته باشند.
جیب مردم در تسخیر نوسانات بازار
وی بیان نمود: به دلیل نابسامانی در قیمت خودرو خریداران خیلی به کیفیت محصول فراوریی اهمیت نمی دهند و برای اینکه قیمت خودرو با نوسانات بسیاری همراه است برای تحویل خودرو عجله هم دارند. در واقع نوسان و گرانی روزانه قیمت باعث می شود که آن ها برای خرید همین خودرو با مسائل کیفی که دارد هم عجله داشته باشند.
حسنی اضافه نمود: ایراد جدی که به مردم ایران وارد است این است که با کاهش قیمت خودرو تمایلی برای خرید ندارند و در هفته های گذشته که شاهد کاهش نسبی قیمت خودرو بودیم، بازار راکد بود، اما در روز های اخیر که شاهد افزایش قیمت بودیم به یکباره شاهد هجوم مردم برای خرید خودرو هستیم. به عنوان مثال فردی که سه روز پیش قصد خرید خودروی 206 تیپ دو با قیمت 160 میلیون را داشت با تصور کاهش بیشتر قیمت خودرو از خرید آن منصرف شد، اما امروز همان خودرو را به قیمت 220 میلیون تومان خرید.
وی اضافه نمود: تقاضای خرید خودرو بستگی به میزان توانایی مالی افراد دارد و به نسبت تمکن مالی خود، خودرو خریداری می نمایند، اما افزایش نجومی قیمت خودرو موجب افزایش فاصله طبقاتی در جامعه شده به گونه ای که خرید یک پراید برای عده ای آرزویی دست نیافتنی شده است.
سرگیجه در بازار خودرو
وی بیان نمود: به عنوان مثال قیمت شرکتی سواری کوئیک 140 میلیون تومان، دناپلاس 135 میلیون، تیبا دو 100 میلیون و پژوی 206 هم 105 میلیون شده است که نشانگر بی نظمی در قیمت محصول فراوریی است. این نوسانات قیمتی خودرو در ایران مردم را برای انتخاب و خرید خودرو سردرگم نموده است.
صنعت خودروسازی ایران درجا می زند
محمود عروجی مدیر نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش سایپا در ساوه نیز گفت: زمانی که صنعت خودروسازی در ایران شکل گرفت، کره جنوبی دوچرخه می ساخت، اما الان با گذشت چنددهه از فراوری خودرو در ایران، کشور کره جنوبی توانسته کمپانی های متعدد خودروسازی احداث نموده و خودرو های متنوع فراوری کند، اما متاسفانه کشور ما در این مدت درجا زده یا به جای پیشرفت در این صنعت، پس رفت داشته است.
وی به رشد های مقطعی در صنعت خودروسازی ایران اشاره نمود و اضافه نمود: ایران همیشه از نظر تکنولوژی و فراوری خودروی با کیفیت عقب بوده است. برای مثال محصولات ایران خودرو نظیر پژو 405 و 207 حدود 15 سال قبل از اینکه در ایران عرضه شوند، در بعضی کشور های توسعه یافته فراوری شده بودند و این نشانگر جاماندگی صنعت خودروسازی ایران از تکنولوژی ساخت خودرو در دنیاست.
او با اشاره به تشدید تحریم های ظالمانه گفت: از زمان اعمال تحریم ها بیشتر خودروسازان خارجی نظیر رنو و حتی شرکت های خودروساز چینی از ایران رفتند و ممنوعیت واردات خودرو مشکل خرید خودروی با کیفیت را دوچندان کرد. چرا که مردم ایران نه می توانند خودروی خارجی وارداتی با قیمت مناسب را خریداری نمایند و نه دو خودروساز مهم کشور توانمندی و مهارت فراوری خودرویی با کیفیت و در رقابت با خودروی خارجی را دارند.
عروجی ادامه داد: پس از خروج خودروسازان خارجی از کشور در نتیجه تحریم ها، خودروسازان ایرانی دست به طراحی خودرو های جدیدی نظیر پژو 308 و شاهین زدند و کوشش کردند تا با تامین امکانات رفاهی، ایمنی و کیفیت مورد احتیاج مشتری را ایجاد نمایند.
خودروی ایرانی خریدار متوسط را نشانه رفته است
وی با اشاره به اینکه بخشی از جامعه را قشر مرفه و دارای تمکن بالا و بخش دیگری را قشر متوسط و ضعیف از نظر درآمدی تشکیل می دهد، اظهار کرد: تا به امروز خودروی فراوری داخل برای تامین احتیاج قشر دارای تمکن مالی بالا فراوری نشده و آن ها معمولا به سمت خرید خودروی خارجی تمایل دارند، اما نوسانات ارزی و افزایش سرسام آور قیمت خودروی خارجی حتی منجر به عدم دسترسی بخشی از جمعیت غنی ایرانی به خودروی فراوری خارج شده است.
وی رونمایی از فراوریات جدید خودرویی در کشور را از انتظارات مردم دانست که با استقبال خوبی هم روبرو می شود و مردم امید دارند یک خودروی با کیفیت و امکانات رفاهی خریداری نمایند. خودرو های وارداتی نظیر سراتو، مگان، ساندرو و ... کیفیت خوبی دارند، اما در راستای کاهش قیمت تمام شده و ایجاد امکان خرید برای مردم، متاسفانه بعضی آپشن های آن ها حذف می شود تا قیمت آن کاهش یافته و در توان خریدار باشد.
این فعال در حوزه خودرو اضافه نمود: اغلب مردم ایران ترجیح می دهند خودروی فراوری داخلی البته با کیفیت مطلوب و امکانات رفاهی بیشتر بخرند و به محض عرضه یک خودرو با آپشن های جدید و پیشرفته استقبال خوبی از آن بعمل می آورند. به عنوان مثال در کشور های اروپایی نظیر آلمان مردم باید بالاجبار بخشی از درآمد ماهانه خود را برای حمایت از کالای فراوری داخلی هزینه نمایند که اینکار به معنای واقعی کلمه حمایت از کالای فراوریی آن کشور است. اما متاسفانه در ایران این الزام وجود ندارد و بعضا به خرید خودروی لوکس خارجی تمایل دارند که البته دلیل آن برآورده نشدن انتظارات مردم از خودروی فراوری داخل است.
خریداران داخلی خسته از خودرو های بی کیفیت و تکراری
وی با تاکید بر اینکه بخشی از جامعه از سوار شدن بر خودرو های فراوری داخل خسته شده اند، گفت: وقتی مردم بالاجبار باید خودرویی را انتخاب نمایند که کیفیت فنی و کیفیت رفاهی مناسبی ندارد و در واقع انتخاب شان محدود و البته فاقد کیفیت است قطعا از سر اجبار خودرویی را می خرند که علاقه ای برای سوار شدن به آن ندارند.
وی اظهار کرد: آمار بالای تصادفات، مصرف بنزین بالا و آلایندگی محیط زیستی از عواملی است که کیفیت خودروی ایرانی را زیر سوال می برد، اما در شرایط موجود خریدار چاره ای جز خرید این محصولات ندارد، ولی اگر شرایط عادی بود و محصول خارجی مناسب در دسترس بود، خرید آنرا به خرید خودروی ایرانی ترجیح می داد. قطعا اگر محصولات با کیفیت تری فراوری شود، حتی اگر قطعات آن وارداتی باشد، خریدار ایرانی نیز تمایل دارد که همزمان با صنعت خودروی دنیا در یک بازار مصرف برابر قرار گیرد و ترجیحا خودروی ایرانی سوار شود.
او با یادآوری سال جهش فراوری در کشور گفت: برای جهش و شتاب در فراوری بویژه در صنعت خودروسازی باید از نیرو های جوان، متخصص، خلاق و توانمند بهره برداری کرد و از بکارگیری نیرو های فاقد صلاحیت که ارتباطی با صنعت خودروسازی نداشته و صرفا به دلیل روابط سیاسی در این صنعت منصوب می شوند جلوگیری کرد. البته به نظر می رسد که خوشبختانه این رویه که در گذشته آسیب جدی به صنعت خودروسازی وارد نموده بود در حال اصلاح شدن است تا شایسته سالاری جای سیاسی کاری را بگیرد.
عروجی اضافه نمود: بکارگیری نیرو های متخصص و با تجربه و آشنا به فراوری خودرو و قطعات آن در صنعت خودروسازی منجر به طراحی خودروی با کیفیت و دارای امکانات رفاهی مطابق با سلیقه ایرانی خواهد شد، اما تا وقتی که یک استاندار بازنشسته، شهردار و یا یک مدیر سازمان غیرمرتبط با صنعت خودرو در راس مجموعه های فراوری خودرو قرار گیرد علاوه بر ضربه زدن به صنعت، خریدار را همچنان به سمت خرید خودروی خارجی ترغیب می نماید.
وی گفت: به نظر می رسد روشنگری رسانه ها در این حوزه ضروری بوده و باید با شفاف سازی در مورد سیاسی کاری و رانت هایی که در انتخاب مدیران صورت می گیرد مانع از استمرار این رفتار ها شویم تا به نقطه روشن در توسعه صنعت خودرو دست یابیم.
بر اساس این گزارش، همان طور که گفته شد یکی از دلایل بی کیفیت بودن بعضی خودرو های داخلی رانت ها و زدوبند های پشت پرده در انتخاب مدیران این صنعت است که به دلیل عدم آگاهی و اشراف به صنعت خودرو حتی در خرید قطعات خودرو از قطعه سازان عظیم داخلی مشکل دارند چرا که ایراداتی که پس از خرید خودروی صفر دیده می شود یا خسارات جدی که به خودرو در حین یک تصادف جرئی وارد می شود به استفاده از مواد اولیه بی کیفیت برای فراوری قطعات خودرو بر می شود و نارضایتی مردم را در پی دارد.
ضعف مدیریت یکپارچه در صنعت خودروسازی ایران موضوع مهم دیگری است که با ورود جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بهره گیری از مشاوره متخصین امر باید اصلاح و نظارت بر فرآیند فراوری خودرو تقویت شود.
از طرفی باید تنها دغدغه خودروساز فراوری خودرویی با قطعات استاندارد و قابل رقابت با مشابه خارجی، ایمن و با کیفیت و از همه مهمتر شیک و دارای امکانات رفاهی مناسب باشد، اما وقتی قطعه ساز و خودروساز ایرانی درگیر مسائل مالی نظیر معوقات، نرخ سود بانکی و ... می شوند موضوعات اصلی فراوری به حاشیه کشیده می شود و نتیجه آن فراوری خودرویی است که قیمت تمام شده آن حداقلی بوده تا بتواند به فروش برسد و خریدار ایرانی نیز چاره ای جز خرید آن ندارد.
موضوع دیگری که تمایل مردم را به خرید خودروی خارجی و شیک بیشتر نموده، آمار بالای خسارت وارده جانی و مالی در نتیجه تردد خودرو های ایرانی در جاده هاست. در واقع یکی از دلایل وقوع حوادث ترافیکی در کنار عامل انسانی و جاده، خودروست در حالی که که اگر استاندارد ها از نظر ایمنی کاملا کیفی باشد، به طور قطع میزان مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای در کشور کاهش خواهد یافت.
به نظر می رسد با رفع کردن خلاء های موجود برای ایجاد ساختاری کیفی و یکپارچه در فراوری خودرو در کشور می توان علاوه بر ارتقای کیفیت خودرو انگیزه مردم را برای خرید خودروی ایرانی دوچندان کرد و در این شرایط شاید خریدار ایرانی دیگر مجبور به انتخاب از میان گزینه های محدود نباشد.
منبع: فرارو