علت خشک شدن دریاچه ارومیه برداشت بی رویه آب بوده است

به گزارش سافاری رو، تهران- خبرنگاران- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه برداشت بی رویه آب برای مصرف کشاورزی بود که در چند سال اخیر تا حدودی کنترل شد.

علت خشک شدن دریاچه ارومیه برداشت بی رویه آب بوده است

به گزارش روز شنبه خبرنگاران از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در دیدار با هیات رئیسه شبکه ملی سازمان های مردم نهاد محیط زیستی کشور درباره کاهش آب مصرفی کشاورزان و تاثیرات احتمالی بر آنها اظهارداشت: در ابتدای آغاز به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه، بسیاری بر این باور بودند که کاهش آب باعث بیکار شدن کشاورزان خواهد شد اما دیدیم که نه تنها کاهشی به همراه نداشت بلکه 20 درصد افزایش محصول نیز داشته است.

وی اضافه کرد: زمانی که آب زیاد و رایگان در اختیار کشاورزان قرار می گرفت، باعث می شد که زمین به شکل باتلاق در آید و به همین علت به محصول و فراوریات آنها لطمه وارد می شد، بنابراین نباید سیاست های توسعه ای یک طرفه باشد.

کلانتری با اشاره وضعیت هوای کشور گفت: در 20 سال گذشته به اندازه اسفند و فروردین ماه اخیر، هوای پاک نداشتیم، قطعا این هوای پاک را مدیون سوخت با کیفیت و معاینات فنی منظم هستیم.

وی در ادامه به وضعیت مصرف انرژی و فراوری پسماند در کشور اشاره نمود و گفت: متاسفانه به طور میانگین روزانه 750 تا 800 گرم پسماند فراوری می کنیم یا در مصرف انرژی بعد از روسیه رتبه اول را داریم و باید این روند نامطلوب اصلاح گردد.

رئیس سازمان محیط زیست در مورد وظایف تشکل های مردمی محیط زیستی گفت: باید وظیفه اصلی این سمن ها آموزش باشد و کمیته ای به نام آموزش داشته باشند، سازمان نیز در مورد مساله آموزش با وزرات علوم تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش تعاملاتی دارد و به وسیله قانونی پیگیر هستیم که دروس محیط زیستی در برنامه درسی دانشگاه ها و مدارس وارد گردد.

کلانتری همچنین به سیل اخیر در کشور اشاره نمود و در مورد لایروبی رودخانه های کشور برای پیشگیری از سیل های آینده هشدار داد.

همچنین مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی درباره عملکرد سازمان برای احیای دریاچه ارومیه و هوای کلانشهرها ارائه کرد.

وی در مورد وضعیت دریاچه ارومیه گفت: اواخر دهه 80 و قبل از شکل گیری ستاد احیای دریاچه ارومیه، طی چند سال، همین حجم از بارش ها و حتی بیش از آن را داشتیم، اما سطح آب دریاچه، نه تنها تغییری نکرد، بلکه تراز آب حدود 40 سانتیمتر کمتر هم شد در حالی که با کوشش های اجرا شده، طی این دوره از بارش ها تراز دریاچه بیش از یک متر افزایش داشته است.

تجریشی با اشاره به دلایل بهبود وضعیت دریاچه گفت: دو دلیل اصلی باعث شد تا سطح دریاچه بالاتر بیاید. دلیل اول، لایروبی ها بود و بودجه 127 میلیارد تومان برای 253 کیلومتر لایروبی اختصاص داده شده بود. آخرین لایروبی هم در آذر سال 1397 انجام شد، این لایروبی ها به راهنمایی سیلاب و بالا رفتن سطح آب دریاچه یاری کرد. دلیل دوم، رهاسازی آب بود. سال جاری اولین سالی بود که در بهمن ماه رهاسازی ها انجام می شد و از این بابت ما باید از وزارت نیرو تشکر کنیم. سالهای گذشته رها سازی در 20 اسفندماه آغاز می شد و آب در مزارع و کشتزارهای کشاورزان رها می شد و به دریاچه ارومیه وارد نمی شد.

وی در ادامه با تشکر از پیگیری نهاد های اجرایی گفت: با این که در صحن علنی مجلس در برابر باز شدن سدها مقاومت هایی شد؛ اما وزیر نیرو سدها را باز کرد که آثار مثبت آن را اکنون می بینیم. به عنوان مثال، در مهاباد اگر در زمستان سد باز نشده بود ما شاهد سیل وحشتناکی بودیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان، همچنین با اشاره به بهبود هوای پایتخت و کلانشهرها در سال گذشته گفت: با توجه به آمارها تا خاتمه سال 1397، در تهران 28 روز هوای پاک و 274 روز سالم داشتیم، در حالیکه در مدت مشابه سال 96، تنها 14 روز هوای پاک و 239 روز سالم داشتیم. روزهای ناسالم سال 97، 59 روز، اما در سال 96، 100 روز بود.

تجریشی با ذکر این نکته که سازمان محیط زیست در سال گذشته به تمام تعهدات خود عمل نموده است، گفت: گزارشی که در دو روز گذشته کمیسیون اصل 90 در صحن علنی مجلس ارائه داد، اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط زیست به تمامی تعهدات خود عمل نموده است.

در خاتمه این نشست، اعضای هیات رئیسه شبکه ملی سمن های محیط زیستی کشور گزارش عملکرد و برنامه های آینده خود را تشریح کردند و مهمترین دغدغه خود را آموزش محیط زیست به مردم دانستند.

در این گزارش مطرح شد که در کشور 974 سمن محیط زیستی وجود دارد که بیشترین سمن ها در تهران و کمترین آن ها در خراسان شمالی است.

علمی 9014**1485

منبع: ایرنا
انتشار: 22 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 259

به "علت خشک شدن دریاچه ارومیه برداشت بی رویه آب بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت خشک شدن دریاچه ارومیه برداشت بی رویه آب بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید