فرونشست زمین مشکل مهم ورامین

به گزارش سافاری رو، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین با بیان اینکه یکی از معضلات مهم زیست محیطی شهرستان ورامین فرونشست زمین است، گفت: برداشت بی رویه و غیرمجاز از منابع آب های زیرزمینی که منجربه فرونشست زمین می شوند دهه ها است که اتفاق می افتد.

فرونشست زمین مشکل مهم ورامین

عزیز عبدل زاده در گفت و گو با خبرنگاران ادامه داد: فرونشست زمین اکنون معضل بسیاری از دشت های کشور است و دشت ورامین نیز از این قاعده مستثنی نیست. متاسفانه برداشت های غیر مجاز و بی رویه از منابع آب زیرزمینی باعث این فرونشست ها در شهرستان ورامین شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در شهرستان ورامین دهه ها است که اتفاق می افتد، توضیح داد: برداشت غیرمجاز و بی رویه از منابع آب زیرمینی طی سال ها و دهه ها رخ داده است و یک پدیده آنی و لحظه ای محسوب نمی گردد. با این حال با اداره امور آب شهرستان ورامین و استان تهران جلساتی را برگزار و مکاتباتی کردیم و از آن ها درخواست کردیم که از برداشت از منابع آب زیرزمینی جلوگیری نمایند تا از این پس کمبودهای آب منابع زیرزمینی دشت ورامین به وسیله بارش ها و آب های بالادستی که به این دشت می رسد جبران یا حداقل از گسترش و افزایش موارد فرونشست زمین پیشگیری گردد.

عبدل زاده یکی دیگر از معضلات مهم زیست محیطی شهرستان ورامین را شرایط نامطلوب پسماند و فاضلاب شهرک صنعتی چرم شهر دانست و گفت: مهم ترین معضل زیست محیطی شهرستان ورامین مسائل مربوط به مدیریت پسماند و تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرم شهر است که شرایط مناسبی ندارد و عملنمودها در زمینه مدیریت این دو معضل با استانداردهای مورد نظر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین مطابقت ندارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین درباره شرایط کنونی پسماندهای پزشکی شهرستان ورامین درپی گزارش تخلیه غیر مجاز پسماندهای پزشکی در اراضی کشاورزی جنوب این شهرستان در اسفند ماه 98 گفت: مدیریت پسماندهای پزشکی و عفونی در شهرستان ورامین اکنون شرایط مناسب تری پیدا نموده است و در محل های مخصوصی با ترانشه برداری (ایجاد فرورفتگی های عمیق مصنوعی در سطح زمین) و دفن صحیح بهداشتی توسط شهرداری انجام می گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه بیمارستان ها و مراکز درمانی موظف به بی خطر کردن پسماندهای عفونی هستند، اعلام نمود: پیمارستان ها و مراکز درمانی شهرستان ورامین ابتدا پسماندهای عفونی را توسط دستگاه های اتوکلاو بی خطرسازی می نمایند سپس تحویل شهرداری می دهند تا در محل ترانشه به صورت بهداشتی با لایه های آهک و خاک دفن شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین ضمن بیان اینکه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین طی شش ماهه نخست امسال حدود 350 مورد گشت و پایش از واحدهای صنعتی داشته است، اظهار کرد: از این 350 مورد پایش برای 66 واحد اخطاریه زیست محیطی صادر شد که بیشتر این اخطاریه ها مربوط به واحدهای غیرمجاز ریخته گری، کوره های غیرمجاز فراوری زغال و واحدهایی بود که به صورت غیر اصولی به نوعی عملیات بازیافت انجام می دادند.

عبدل زاده در سرانجام صحبت های خود گفت: مردم به عنوان صاحبان اصلی محیط زیست بازوهای اصلی حفاظت از آن نیز محسوب می شوند بنابراین از آنان درخواست می کنیم که در جهت حفظ محیط زیست کوشا باشند و درصورت مشاهده یا آگاه شدن از هرگونه تخلف زیست محیطی آن مورد را به ادارات مربوطه گزارش نمایند.

به گزارش خبرنگاران، از دلایل اصلی فرونشست زمین، برداشت از آب های زیر زمینی است و پدیده فرونشست زمین در استان تهران در شهرهایی مانند شهریار، ملارد و ورامین که دشت هستند، مشهودتر است و بیشتر به چشم دیده می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1347

به "فرونشست زمین مشکل مهم ورامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرونشست زمین مشکل مهم ورامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید