فوتبال متعلق به قشر فقیر است، پیشنهاد به AFC و فدراسیون فوتبال

به گزارش سافاری رو، به گزارش خبرنگاران، مهدی مهدوی کیا درباره مسائل فوتبال پایه در ایران و مقایسه آن با شرایط گذشته گفت: شرایط در گذشته بهتر و عشق و علاقه بیشتر بود. از زمانی که فوتبال ما اسمی حرفه ای شد و پول وسط آمد خیلی از مسائل کنار رفت. در فوتبال پایه خیلی از مسئولان زحمت می کشند ولی زمان ما آموزش و عشق و علاقه بهتر بود. شاید آن زمان فوتبال پایه بیشتر مدنظر بود. تیم های بانک ملی، هما و راه آهن در رده های پایه بازیکن ملی تحویل می دادند ولی نگاه ها عوض شد.

فوتبال متعلق به قشر فقیر است، پیشنهاد به AFC و فدراسیون فوتبال

جای ما با ژاپن و کره جنوبی عوض شد

کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران اضافه کرد: خیلی از تیم ها در فوتبال پایه دنبال درآمدزایی هستند. شرایط فرق نموده است. اگر به چند سال پیش برگردیم و بخواهیم استعدادهای فوتبالی را مقایسه کنیم، 20 سال پیش در اروپا و بوندس لیگا 12 تا 13 لژیونر داشتیم که این نشان می داد در فوتبال پایه کار نموده ایم. اما الان می بینید که ژاپن و کره جنوبی جای ما را گرفته اند. در این 20 سال جای ما با ژاپن عوض شد و در لیگ های معتبر اروپا گرفتند چون به فوتبال پایه اهمیت دادند. ما در تیم های عظیم چقدر برای تیم های پایه هزینه می کنیم؟ گاهی اوقات مربیان پایه ریالی دریافتی ندارند. مربی با چه دلگرمی کار کند؟ این احتیاج به بحث مفصل دارد. زمانی که ما در فوتبال پایه بودیم شرایط بهتر بود.

باید به بازیکنان با استعداد اهمیت بدهیم

مهدوی کیا درباره علت اصلی این مسئله گفت: آن زمان که ما فوتبال بازی می کردیم، خانواده ها مخالف فوتبال بودند. الان برعکس شده است و خانواده ها خیلی از فرزندانشان حمایت می نمایند. خیلی ها دارند از این مسئله سوء استفاده می نمایند. خیلی از باشگاه ها تیم های پایه را رها نموده اند و امکانات نمی دهند. مربی شاید در تیمش 9 استعداد خوب دارد ولی بقیه با پول تزریق می شوند. این مسئله عظیم باشگاه های ما است که خیلی از فوتبالیست های پایه شرایط خوبی دارند و جای بازیکنان با استعداد را می گیرند. اگر قرار است فوتبال پایه ما شرایطی داشته باشد که حداقل در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به بازیکنان با استعداد و نخبه اهمیت بدهیم. متاسفانه می بینیم کسانی که استعداد ندارند وارد می شوند و خیلی از استعدادهایی که در این کشور بوده اند، کنار می فرایند.

فوتبال متعلق به قشر ضعیف است

وی که در چند سال گذشته آموزشگاه کیا را با هدف پرورش بازیکنان جوان و مستعد در ایران راه اندازی کرد، اظهار کرد: یکی از دلایلی که آموزشگاه کیا را راه انداختم همین بود. وقتی به ایران می آمدم خیلی ها مراجعه می کردند و می گفتند فلان تیم و مربی از ما پول خواسته اند. فوتبال متعلق به قشر ضعیف است. در کل جهان همین است. آیا کسانی که پول خرج نموده اند فوتبالیست خوبی شده اند؟ در تاریخ فوتبال هیچ فرزندی از خانواده مرفه نتوانسته فوتبالیست عظیمی گردد. فوتبال همواره متعلق به قشر ضعیف و کسانی بوده که با تمام توان کوشش کردند؛ کسانی که حتی شاید کفش هم برای بازی نداشته اند.

باید از باشگاه های عظیم آغاز کنیم

مدیر آموزشگاه کیا ادامه داد: ما راه را گم نموده ایم. در کشورمان خیلی از مربیان زحمت می کشند ولی راه به سمتی رفته است که این مسئله در فوتبالمان رخنه نموده و چند سال است که استعداد ناب نمی بینیم. باید از باشگاه های عظیممان آغاز کنیم. در اروپا مباحثی را مطرح کردند. مثلا در رده جوانان تیم ها یک روز قبل از ملاقات تیم های عظیمسالشان با هم بازی می نمایند. اگر بایرن مونیخ با منچستر بازی داشته باشد، روز قبل باید جوانانشان باهم بازی نمایند.

پیشنهاد به AFC و فدراسیون فوتبال

مهدوی کیا یادآور شد: متاسفانه ما در کشورمان چنین چیزی نداریم. بنده پیشنهادی را در این زمینه به کنفدراسیون فوتبال آسیا دادم. متاسفانه شرایط اقتصادی ما در آسیا به آن شکل نیست و رفت و آمد تیم های اصلی را گرفتار نموده چه برسد به جوانان. اگر بتوانیم این طرح را در لیگ خودمان هم پیاده کنیم و روز قبل از یک مسابقه، جوانانشان با هم بازی نمایند خوب است. این یاری می نماید باشگاه ها در فوتبال پایه سرمایه گذاری نمایند. باشگاه ها مجبور به سرمایه گذاری می شوند چون اگر ننمایند آبروریزی می گردد. همین بازیکنان را می توانند به تیم های اصلی تزریق شوند.

تضمینی نیست آرات بازیکن عظیمی گردد

وی در ادامه صحبت هایش به جنجال آرات حسینی کودک با استعداد ایرانی و سر و صدای زیادی که حواشی او و پدرش در پی داشت، گفت: اینکه یک کودک در این سن فزونی دارد قطعا ملاک نیست که فوتبالیست حرفه ای گردد و اصلا تضمینی هم نیست. فوتبالیست حرفه ای شدن مسائلی می خواهد که باید راهش را طی کرد. از سن 16 سالگی به بعد می توان گفت قرار است یک بچه فوتبالیست گردد یا خیر. موارد زیادی داشتیم که یک بچه در 10 سالگی اعجوبه بوده است اما به تدریج افت نموده. ما در آموزشگاه خودمان این را تست کردیم. اینطور نیست یک بازیکن در 12 سالگی خوب باشد و بگوید قطعا راهش را پیدا می نماید. این یک جهت سخت است. اگر سخت نبود همه فوتبالیست حرفه ای می شدند.

حاجی زاده افسرده و از فرم خارج شده بود

مهدوی کیا به ماجرای مشابه امیرحسین حاجی زاده بازیکن با استعدادی که چند سال پیش سر و صدای زیادی نموده بود، اشاره نمود و اضافه کرد: در سن 9 سالگی فیلم حاجی زاده آمد و پرسپولیس قرارداد 10 ساله با او امضا کرد و گفتند به رئال مادرید می رود. یادم می آید در اولین دوره آموزشگاه کیا در اردوی رامسر بودیم و از کل کشور به 30 نفر نهایی رسیده بودیم. یک روز بچه ای را آوردند و گفتند همان کودک اردبیلی است. نگاه کردیم و دیدیم 8 کیلو اضافه وزن دارد. پدرش می گفت امیرحسین دچار افسردگی شده است. او حتی دو دستش شکسته و در مجموع از فرم خارج شده بود. امیرحسین وقتی شرایط فوتبال واقعی را در زمین دید برگشت و هنوز هم در آموزشگاه ما است.

اگر کار نمایشی ملاک باشد باید حب درویش به بارسلونا برود

وی که با برنامه ورزش و مردم تبادل نظر می کرد، یادآور شد: شو آفی در سن 9 سالگی برای امیرحسین حاجی زاده ایجاد شد مثل این که به رئال مادرید می رود. اگر جهت درست برایش پیدا نشده بود این بچه نابود می کرد. این موارد خیلی زیاد است. حاجی زاده از نظر اخلاقی و فنی خوب است ولی اینکه یک ویدئو از فرزندتان درست کنید اصلا ملاک نیست. ممکن است شما همه را دریبل بزنید. اگر به کارهای نمایشی بود باید مهدی حب درویش در بارسلونا بازی کند چون او حتی با تخم مرغ و ساچمه روپایی می زند. راه های فوتبالیست عظیم شدن سخت است و باید زحمت بکشید و رقابت کنید. اصل رقابت جایی است که باید وارد زمین شوید. وقتی کار به مسائل بدنی و تاکتیکی می رسد اینطور نیست که بتوانید همه را دریبل کنید.

خیلی از استعدادها ورزش را کنار می گذارند

مهدوی کیا اضافه کرد: عظیمترین و مهمترین مسئله شخصیت و اراده است. اگر یک نفر از نظر شخصیتی و ذهنی آماده نباشد کار را رها می نماید. در جهان نمونه های زیادی هستند که پدر از کودکی با فرزندش کار نموده است ولی آن فرزند به یک سنی می رسد که ورزش را کنار می گذارد و افسرده می گردد. استعداد مهم است ولی راه رسیدن به آن استعداد راه طولانی است.

فرزندانتان را تحت فشار نگذارید

وی توضیح داد: چه بخواهیم چه نخواهیم جهانی مجازی روی جامعه تاثیرگذار است. شاد می شویم بچه های کشورمان پیروز بشوند و در هر عرصه ای افتخارآفرینی نمایند. توصیه ام به خانواده ها این است که بچه هایتان را برای پیروزیت تحت فشار نگذارید. هر بچه ای یک ظرفیتی دارد. شاید 10 سالگی بهترین باشند ولی در 16 سالگی خیلی ها از او جلو می زنند. دلیل نمی گردد این فرد پسرفت نموده است. شرایط فیزیکی و استعدادش به جایی رسیده که بقیه از او پیشی گرفته اند. خانواده ها باید با این کنار بیایند. فشار آوردن زیاد به یک بچه می تواند او را از ورزش و فوتبال متنفر کند.

به پدر آرات یاری کردم

مهدوی کیا در انتها گفت: باید اجازه بدهید بچه، بچگی کند. در اینکه آرات استعداد است شکی نیست. یکی دو بار با پدرش صحبت کردم. حتی از یکی از دوستانم در انگلیس خواستم به پدر آرات یاری کند. امیدوارم در سالهای بعد خبرهای بهتری از او بشنویم و فوتبالیست عظیمی گردد. نباید در فضای مجازی هجمه درست کنیم که این بچه همه کاری کند. او باید هم تمرین کند هم بچگی. این بچه وقتی تازه وارد زمین فوتبال گردد می توانیم بگوییم فوتبالیست حرفه ای می گردد یا نه. با تمام احترامی که قائلم پدر مادرها اجازه بدهند بچه ها راهشان را بفرایند. اگر بچه استعداد ندارد بیهود فشار نیاورید و سرکوفت نزنید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1091

به "فوتبال متعلق به قشر فقیر است، پیشنهاد به AFC و فدراسیون فوتبال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال متعلق به قشر فقیر است، پیشنهاد به AFC و فدراسیون فوتبال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید