مجسمه بانوی طلایی، یادمان اشک ها و دلاوری ها در لوکزامبورگ، عکس

به گزارش سافاری رو، طی جنگ جهانی اول با اینکه لوکزامبورگ اعلام بی طرفی نموده بود اما توسط ارتش آلمان به اشغال درآمد. مردم که ترسیده بودند آلمان در صورت پیروزی کشورشان را تصاحب کند، به صورت داوطلبانه به ارتش فرانسه پیوستند. در مجموع 3700 سرباز لوکزامبورگی در ارتش فرانسه خدمت کردند که 2000 نفر آنها طی جنگ کشته شدند.

مجسمه بانوی طلایی، یادمان اشک ها و دلاوری ها در لوکزامبورگ، عکس

در سال 1920 میلادی، کمیسیون یادبود ملی لوکزامبورگ مسابقه ای برگزار کرد تا شرکت نمایندگان طرح یادبودی برای سربازان لوکزامبورگی که طی جنگ دنیای اول به صورت داوطلبانه در ارتش فرانسه جنگیده و کشته شده بودند، پیشنهاد دهند. از بین 18 طرح ارائه شده، طرح مجسمه ساز لوکزامبورگی کلاوس سیتو (Claus Cito) به نام ملکه آزادی انتخاب شد.

پایه این نماد یادبود از دو شمایل برنزی مرد تشکیل شده که یکی به شکل یک سرباز کشته شده و دیگری هم رزم او بود که در غم دوست خود سوگواری می کرد که تصویرگر مقاومت و میهن پرستی لوکزامبورگی ها بود. قطعه میانی این نماد یک ستون 21 متری بود که بر فراز آن مجسمه طلا اندود بانوی طلایی قرار داشت که تاجی از برگ بو که نماد افتخار و شهامت است در بالای سر سربازان نگه داشته است.

این بنای یاد بود که در سال 1923 در میدان قانون اساسی شهر رونمایی شد و نماد استقلال کشور بود، در سال 1940 آماج تخریب نازی هایی نهاده شد که لوکزامبورگ را اشغال نموده بود. در اکتبر سال 1940 در بحبوحه اعتراض گسترده صدها دانشجو، مجسمه به پایین کشیده شده و توسط یک جاده صاف کن از آنجا برده شد. این عمل باعث نارضایتی، خشم و بیداری مردم لوکزامبورگ شد و شعارهایی مانند شیر سرخ، بیدار شو از سراسر شهر به گوش می رسید.

پس از سرانجام جنگ، زمزمه هایی برای برپایی مجدد این بنای یادبود وجود داشت اما بدون وجود مجسمه بانوی طلایی که اندکی پس از عرضه کوتاه مدت در نمایشگاه مقاومت در سال 1955، ناپدید شده بود، امکان نداشت.

چند دهه بعد یعنی در سال 1981، تکه هایی از مجسمه بانوی طلایی در زیر ردیف جایگاه های ورزشگاه فوتبال جوزی بارتل پیدا شد. پس از جمع آوری یاری های مردمی در یک کمپین ملی، این مجسمه که نماد لوکزامبورگ بود در 23 ژوئن سال 1985 بازسازی و در جای سابق خود قرار داده شد. مجسمه بانوی طلایی نه تنها نماد کشته شدگان جنگ دنیای اول است، بلکه یادبود تمام شهروندان لوکزامبورگ است که طی جنگ دنیای دوم و جنگ کره، جان خود را از دست دادند.

در سال 2001، یک نسخه مشابه از بانوی طلایی در موزه هنر معاصر به نمایش درآمد که به شکل زن حامله ای بود و بر دشواری هایی که زن در جامعه مدرن با آن روبه رو است، تأکید داشت. این اثر هنری که عمر کوتاهی داشت و بحث های شدیدی به راه انداخت، نمایانگر ارزش نمادین قدرتمندی است که بانوی طلایی در خود نهفته دارد.

در سال 2010، مجسمه بانوی طلایی که یکی از مشهورترین نمادهای یادبود شهر لوکزامبورگ است به صورت موقت از جای خود پایین آورده شده و در نمایشگاه دنیای در شانگهای در مقابل غرفه لوکزامبورگ قرار داده شد.

همین امر باعث شد خیلی ها، به خصوص چینی ها با کشور و تاریخ لوکزامبورگ آشنا شده و باب روابط تجاری به این کشور باز گردد. این مجسمه پس از 6 ماه دوری از لوکزامبورگ، در 28 ژانویه 2011 دوباره به خانه بازگشت. مجسمه های کوچک بانوی طلایی به عنوان سوغات توسط توریست ها خریداری شده و داستان رشادت ها را با خود سراسر دنیا منتقل می نمایند.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1539

به "مجسمه بانوی طلایی، یادمان اشک ها و دلاوری ها در لوکزامبورگ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه بانوی طلایی، یادمان اشک ها و دلاوری ها در لوکزامبورگ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید