مشخصات سگ شیتزو کراس

به گزارش سافاری رو، سگ شیتزو یکی از سگ های بومی تبت است که قرن ها پیش، از این منطقه به دربار چین برده شد و در آن جا به عنوان سگ مخصوص دربار چین پرورش داده می شد. فروش یا هدیه دادن این سگ تا سالیان متوالی به سایر کشورهای دیگر ممنوع بود و چینی ها، نام این سگ را شیتزو به معنای شیر کوچک گذاشتند. سگ شیتزو کراس به سگ هایی گفته می گردد که از جفت گیری نژاد شیتزو با نژادی دیگر به وجود آمده باشد.

مشخصات سگ شیتزو کراس

سگ های شیتزو انواع مختلفی مثل کوک آزو، شورکی زو، بیتزو، شینزه، شی پو و مال شی دارند. نام گذاری این سگ ها با ترکیب کردن دو کلمه شیتزو و یک نژاد دیگر ایجاد شده است. سگ های شیتزو چهره مظلوم و جثه کوچکی دارند و بسیار فعال و باهوش هستند. این سگ جزو نژادهای عروسکی و یکی از پرطرفدارترین نژادهای سگ است. با ما همراه باشید تا بیشتر به آنالیز خلق وخو و مشخصات سگ شیتزو کراس بپردازیم.

مشخصات ظاهری سگ شیتزو کراس

سگ نژاد شیتزو یک سگ با جثه ریز و پوزه بسیار کوچک نسبت به دیگر سگ ها است. چشم های این سگ تیله ای و تیره بوده و گودرفتگی هم دارد. صورت شیتزو با موهای بلندش پوشیده شده است که چهره معصومی به این حیوان می بخشد. دم حیوان نیز مانند یک پرچمِ برافراشته در پشتش واقع شده است.

تراکم موهای سگ شیتزو بسیار زیاد است و به رنگ های طلایی و سیاه با لکه های سفید و خاکستری در ناحیه سینه و پوزه اش دیده می گردد. وزن شیتزو بین 4 تا 7 کیلوگرم بوده و از نظر جثه طوری است که طول بدنش از ارتفاع آن بیشتر به نظر می رسد.

اگر موهای آن خیلی بلند باشد، تصور می کنید که دارد روی زمین می خزد. موهای شیتزو به شانه روزانه احتیاج دارد. معمولا موهای جلوی صورت حیوان را با کش کوچک یا روبان می بندند تا جلوی چشمش را نگیرد و به راحتی بتواند جلوی پا و اطرافش را دیدن کند.

ریزش مو در این نژاد بسیار پایین بوده و مناسب افرادی است که به موی حیوان آلرژی دارند. از دیگر مشخصات سگ شیتزو کراس می توان به خروپف، خس خس، دیسک کمر، مسائل چشمی و گوش اشاره نمود. دندان های شیتزو را باید دائما چک نموده و تمیزشان کنید. زیرا دندان هایشان در صورت عدم رسیدگی خیلی زود پوسیده می شوند. این نژاد استعداد خوبی در چاقی دارد، به خاطر همین از دادن غذای اضافه به آن پرهیز کنید.

مطلب پیشنهادی: معرفی 14 سگ آپارتمانی بدون ریزش مو

آموزش و نگهداری از سگ شیتزو کراس

پس از یاد گرفتن مشخصات سگ شیتزو کراس، بهتر است که نحوه آموزش و نگهداری از این نوع سگ را نیز بلد باشید. سگ شیتزو نژاد سازگاری است و به راحتی می تواند در یک آپارتمان کوچک یا یک خانه بزرگ زندگی کند. بعلاوه یک پیاده روی روزانه نیم ساعته یا یک ساعته برای او کافی است. سگ شیتزو دوست دارد که در بغل شما بنشیند یا در خانه بچرخد و با عروسک هایش بازی کند.

شیتزو دوست دارد که برای خوشامدگویی به مهمانان شما، به سمت درب خانه بدود. پرش این سگ از ارتفاعی مثل ارتفاع تخت یا جایگاه خوب نیست؛ حتی اگر این ارتفاع به نظر شما کوتاه باشد، برای شیتزو زیاد است. از طرفی اغلب این پرش ها باعث آسیب رساندن به سگ می گردد. علاوه بر این، سگ شیتزو از قسمت جلو، وزن زیادی دارد و وقتی از جلو زمین بیفتد، می تواند ضربه مغزی گردد.

درخصوص آموزش سگ شیتزو باید بگوییم که فرایند تربیت این نژاد برای صاحبش کمی زمان بر و وقت گیر است. آموزش این سگ بیشتر شامل یاد دادن عباراتی از جمله: بشین، پاشو، پارس نکن، بایست و موارد دیگر است اما از آن جایی که این نژاد اعتمادبه نفس بالایی دارند، آموزش آن ها را نیز کمی سخت و سخت می نماید. به همین خاطر باید صاحبان سگ دارای پشتکار، صبر و حوصله باشند و اصلا آموزش را متوقف ننمایند.

نکته ای که وجود دارد این است که شیتزو کراس به دلیل بازیگوش بودن ممکن است وسایل خانه را بشکند. در این مواقع اصلا سگ را دعوا نکنید. توجه کنید که شیتزوها بسیار باهوش هستند و آموزششان فقط احتیاجمند کمی حوصله است.

برای پرورش حیوانات خانگی از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

نکات مهم درخصوص آموزش سگ شیتزو

  1. شیتزوها مشکل خرابکاری دارند و به همین خاطر هم تا قبل از این که کاملا آن را تربیت ننموده اید، در خانه تنهایش نگذارید تا به هر طرف خواست برود.
  2. اگر هنگام آموزش، سگ شیتزو به اشتباه در جای دیگر ادرار یا مدفوع کرد، سریع آن جا را پاک کنید و بویش را از بین ببرید تا بار دیگر به آن جا نرود.
  3. هیچوقت هنگام آموزش سگ شیتزو، غذای توله و خوراکی در جایش قرار ندهید. این کار باعث بدبو شدن و کثیفی آشیانه اش می گردد.
  4. موقع آموزش به سگ، زمان تغذیه و تایم بیرون رفتنش را تغییر ندهید؛ زیرا رفتار منظم باعث می گردد که سگ آسان تر تربیت گردد.
  5. با این که شیتزوها با بچه ها رابطه خوبی دارند ولی انتخاب خوبی برای خانواده هایی که نوزاد یا بچه کوچک دارند نیستند. چون ممکن است به دلیل کوچک بودنشان، باعث صدمات غیرعمدی شوند.
  6. سگ ها از هر نژادی ممکن است مدفوع خود را بخورند. به نظر می رسد که شیتزو نیز مستعد این رفتار است. برترین راه برای حل این مشکل این است که اجازه ندهید این مسئله برایش به عادت تبدیل گردد. او را از نزدیک نگاه کنید و فورا مدفوع را تمیز کنید تا متوجه کار اشتباهش بگردد و تکرار نکند.

بیشتر بخوانید: کدام نژاد برترین سگ نگهبان است؟

طول عمر سگ شیتزو کراس چقدر است؟

به طور کلی سگ های کوچک و عروسکی شیتزو بین 10 تا 16 سال عمر می نمایند. البته سن آن ها در نژادهای میکس این سگ ممکن است کمی متفاوت باشد. دیده شده که بعضی از آن ها حتی تا 18 سال هم عمر می نمایند.

قیمت سگ شیتزو کراس سفید چقدر است؟

قیمت سگ شیتزو با توجه به نژاد میکس یا خالص و مشخصات سگ شیتزو کراس، متغیر خواهد بود. دلیل آن هم می تواند وجود کراس های این نژاد با نژادهای دیگر باشد. قیمت سگ شیتزو در صورتی که کراس واقعی باشد، در بازار از 2 میلیون تومان آغاز می گردد. کراس ها بسته به ظاهرشان هم تا 5 میلیون تومان هم قیمت گذاری می شوند.

البته پیدا کردن شیتزوی اصیل در ایران کمی مشکل است و اگر هم پیدا گردد، قیمت بالایی دارد. قیمت سگ شیتزو کراس خالص در ایران از حدود 4 میلیون آغاز می گردد و تا 8 میلیون و بیشتر هم می رود. در اینجا چندین نکته برای خرید سگ شیتزو به شما توصیه می کنیم که هنگام خرید به آن عمل کنید. این نکات شامل موارد ذیل هستند:

  • سگ را مستقیم از پرورش دهنده بخرید.
  • توله شیتزوی دوماهه بخرید. از خرید توله های زیر دو ماه خودداری کنید؛ چون توله ها احتیاج حیاتی به شیر مادرشان دارند.
  • بعد از خرید شیتزو، بلافاصله تمام پول را پرداخت نکنید. اول آن را به کلینیک دامپزشکی ببرید تا از سلامت کامل سگ مطمئن شوید.

برای پرورش حیوانات خانگی از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

نتیجه گیری

سگ شیتزو یکی از نژادهای پرطرفدار و محبوب در سراسر دنیا است که به خاطر قیافه بانمکی که دارد، خود را در دل صاحبش حسابی جا می نماید. این توله سگ بسیار پرانرژی و باهوش است و با غرور راه می رود. صاحبان شیتزو باید هنگام آموزش به این سگ، حوصله خوبی داشته و شکیبا باشند؛ زیرا آموزش به سگ شیتزو کار زمان بری است.

در این مقاله در خصوص مشخصات سگ شیتزو کراس و ویژگی های آن صحبت کردیم. بعلاوه نکاتی را نیز درباره این که هنگام خرید چه مواردی را لحاظ کنید شرح دادیم. امیدواریم که مطالب برایتان مفید واقع گردد.

منبع: آچاره
انتشار: 30 مرداد 1401 بروزرسانی: 30 مرداد 1401 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2239

به "مشخصات سگ شیتزو کراس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات سگ شیتزو کراس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید