نحوه محاسبه قیمت مسکن ملی

به گزارش سافاری رو، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن که پیامک دریافت نکرده اند تا سرانجام آذرماه فرصت دارند مدارک را بارگذاری و 40 میلیون تومان را واریز نمایند گفت: قیمت متری 2.7 میلیون تومان اعلام قیمت نهایی نبود بلکه فراخوان ساخت بود؛ با توجه به نوسانات نرخ مصالح ساختمانی نمی توان از هم اکنون برآورد دقیقی از هزینه ها داشت و بازار آزاد مشخص نماینده قیمت است.

نحوه محاسبه قیمت مسکن ملی

به گزارش خبرنگاران، محمود محمودزاده در تبادل نظر با ایسنا اظهار کرد: با توجه به تعطیلات کرونایی هفته های اخیر تا آخر آذرماه به آن دسته از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن که پیامک دریافت ننموده یا آورده خود را به میزان حدود 40 میلیون تومان تکمیل ننموده بودند فرصت داده شد تا نسبت به ثبت نام و تکمیل وجه اقدام نمایند. اما کسانی که پیامک دریافت نموده و اصلا آورده نداشتند حذف شده اند.

وی اضافه نمود: مبلغ 40 میلیون برای ثبت نام اولیه است. مابقی هزینه ساخت نیز با خود متقاضیان خواهد بود. تا سقف 100 میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی پرداخت می گردد. متقاضیان باید با توجه به قیمت تمام شده و هزینه هایی که دستگاه مجری اعلام می نماید بر اساس زمان بندی، مبالغ مورد نظر را واریز نمایند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه از نیمه دوم آذرماه به متقاضیانی که پیامک دریافت ننموده اند، پیامک ارسال می گردد گفت: از روزی که تاییدیه را می دهند طبق شیوه نامه 15 روز فرصت دارند مدارک خود در سامانه اقدام ملی به نشانی tem.mrud.ir بارگذاری و وجوه اولیه را واریز نمایند. فرجه های زمانی برای این افراد برایشان رعایت خواهد شد. یعنی تا خاتمه آذرماه ثبت نام مرحله اول مشخص تکلیف نهایی می گردد.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که مرحله دوم ثبت نام مسکن ملی چه زمانی خواهد بود، اظهار کرد: هنوز برای نام نویسی مرحله دوم تصمیم قطعی گرفته نشده است. به بسیاری از استانها و شهرها که ثبت نامشان نهایی شده گفتیم که ظرفیت جدید را اعلام نمایند. شهرهایی نیز تامین زمین جدید کردند. بعضی ظرفیتهای خود را برای ما ارسال نموده و بعضی در حال ارسال هستند. همه موارد جمع بندی و تاریخ نام نویسی دور جدید اعلام می گردد اما فعلا نمی توانیم تاریخ مشخصی را اعلام کنیم. زیرا در طی فرآیند پروژه اقدام ملی سعی نموده ایم هر تاریخی را که گفته ایم عملی کنیم.

وی درباره قیمت متری 3 میلیون تومان مسکن ملی که چند روز قبل از سوی بنیاد مسکن اعلام شد گفت: از ابتدای پروژه اقدام ملی قیمتی را گفتیم اما همیشه بیان کردیم که واحدها بر اساس قیمت تمام شده عرضه می گردد. تمام کوشش دولت این است که قیمت تمام شده را پایین بیاورد ولی این به معنای این نیست که قیمت ثابتی را از هم اکنون برآورد و اعلام کنیم؛ زیرا اولا دولت این واحدها را نمی سازد و در دست بخش خصوصی است، دوما دولت فراوری مصالح ندارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اضافه نمود: مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی به وسیله بورس تامین می گردد و بازار آزاد، مشخص نماینده قیمت ها است. قیمت 2.7 میلیون تومانی که بر اساس هزینه های سه ماهه دوم استخراج شد اعلام قیمت نهایی نبود بلکه فراخوان ساخت بود که بر اساس فهرست بها مشخص شد. بدین صورت که بر اساس ضرایبی که اعلام رسمی می گردد آنها هم اضافه خواهد شد. هرچقدر پروژه زمان ببرد یا نرخ مصالح بالا و پایین گردد روی این عدد تاثیر می گذارد. بنابراین نمی توان گفت که این عدد بالاتر یا پایین تر نخواهد رفت بلکه با توجه به شرایط بازار آزاد مشخص می گردد.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه 400 هزار واحدی به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد.

این پروژه به وسیله آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می گردد. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است.

میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می رسد.

ثبت نام مرحله اول به خاتمه رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه نمایند.

مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، خاتمه مهر ماه اعلام شده بود که تمدید شده است. در صورت عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می شوند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1476

به "نحوه محاسبه قیمت مسکن ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه محاسبه قیمت مسکن ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید