هشدار ، احتمال وقوع حریق در یک میلیون و نیم هکتار از مراتع و جنگل های استان اصفهان

به گزارش سافاری رو، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از احتمال وقوع حریق در یک میلیون و نیم هکتار از مراتع و جنگل های استان اطلاع داد و گفت: باتوجه به اینکه بخش عمده ای از جنگل های استان در ارتفاعات و نقاط صعب العبور است در صورت بروز حادثه قطعا احتیاج به بالگردهای مجهز به مخزن آب داریم.

هشدار ، احتمال وقوع حریق در یک میلیون و نیم هکتار از مراتع و جنگل های استان اصفهان

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، منصور شیشه فروش اظهار کرد: برای کنترل آتش سوزی در جنگل های زاگرس هنوز از استان اصفهان یاریی خواسته نشده است، اما در این شرایط بیشتر احتیاج به بالگرد با مخزن آب دارند که مسئولان کشور باید تامین نمایند و در کنار آن شاید تیم های محلی و امدادی استان هم بتواند یاری نمایند.

وی با اشاره به قرارگیری استان اصفهان در مرکز کشور، گفت: از سازمان جنگل ها و مراتع کشور درخواست داریم یک بالگرد مجهز به مخزن آب در اصفهان مستقر کند تا در چنین مواقعی اصفهان بتواند به استان های دیگر خدمت کند، همچنین اعتباراتی به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اختصاص داده گردد تا تجهیزات و امکانات اطفاء حریق در این مناطق را تقویت نموده و همچنین حداقل دو پایگاه ثابت در سمیرم و فریدونشهر باتوجه به مراتع مهم و جنگل هایی که داریم ایجاد کند.

  • سوختن طبیعت در کوره جهل

احتیاج اصفهان به بالگرد مجهز به مخزن آب

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان درخصوص آمادگی اصفهان درصورت وقوع حریق در جنگل ها و مراتع این استان نیز گفت: تدابیر لازم را اتخاذ نموده ایم، ولی باتوجه به اینکه بخش عمده ای از جنگل های استان در ارتفاعات و نقاط صعب العبور است در صورت بروز حادثه قطعا احتیاج به بالگردهای مجهز به مخزن آب داریم.

وی توضیح داد: خوشبختانه از ابتدای سال تا به امروز حریقی در مراتع استان اتفاق نیفتاده است و استان اصفهان 10 میلیون و 700 هزار هکتار مساحت دارد که 6 میلیون و 300 هزار هکتار آن مرتع است، 3 میلیون و 200 هزار هکتار آن بیابان و 100 هزار هکتار جنگل است، براین اساس در یک میلیون و نیم هکتار از مراتع و جنگل های استان احتمال وقوع حریق وجود دارد.

شیشه فروش حریق در جنگل ها و مراتع را ناشی از دو علت اصلی دانست و گفت: یکی از علت ها طبیعی است، یعنی پوشش گیاهی یک ساله که با بارندگی بهاره رشد نموده و در تابستان خزان می نماید و خشک می گردد، با اندکی گرما خود به خود آتش می گیرند.

وی علت دوم حریق در جنگل ها و مراتع را به خاطر عامل انسانی دانست و گفت: با آنالیز که در سال گذشته انجام دادیم علت 95 درصد حریق ها خطاهای انسانی بوده است، به این صورت که ساکنان محلی و گردشگرانی که به مراتع و جنگل ها می فرایند، آتش روشن نموده و رها می نمایند که با وزش باد سرایت می نماید یا اینکه اشیاء براق مثل شیشه و فلز را در مناطق مرتعی رها می نمایند که این اشیاء به صورت عدسی نور خورشید را انعکاس داده و باعث حریق می شوند، در مواردی نیز دامداران آتش روشن می نمایند و یا کشاورزان، باقی مانده کشاورزی را آتش می زنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اعلام اینکه سال گذشته 2 و نیم هکتار حریق در جنگل های استان داشتیم، گفت: دو مورد حریق در فریدونشهر رخ داد و 240 هکتار مراتع در اثر60 فقره حریق دچار آسیب شد، همچنین 181 هکتار از عرصه های محیط زیست استان بر اثر 11 مورد حریق دچار آسیب شد.

وی به خسارت آتش سوزی در مراتع برای خاک و پوشش گیاهی که به زحمت ایجاد شده اشاره و اظهار کرد: از اداره کل میراث فرهنگی استان خواسته ایم تورهای گردشگری و آژانس ها را آموزش دهند تا در عرصه های محیط زیست آتش روشن ننمایند و اگر ضرورت دارد حتما از خاموش بودن آن مطمئن شوند و اشیا براق را در این عرصه رها ننمایند.

شیشه فروش گفت: به ساکنان محلی در مناطق غرب و جنوب استان هم توصیه می کنیم در این عرصه ها آتش روشن ننمایند. اطلاع رسانی ویژه به دهیاری ها و شهرداری ها برای همکاری با اداره کل منابع طبیعی استان داشته ایم تا اگر اتفاقی افتاد آمادگی لازم داشته باشند، از طرف دیگر اداره کل منابع طبیعی استان به ساکنان مناطق روستایی و پشت کوه فریدن تنور گازی و آب گرمکن خورشیدی و کپسول گاز داده و 2 هزار پکیج خورشیدی نیز در اختیار عشایر قرار داده تا برای تامین سوخت درختان را آتش نزنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ایجاد یک مرکز فرماندهی و کنترل حریق در یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع داد و گفت: از شهفرایندان خواسته می گردد درصورتی که متوجه حریق شدند به وسیله تلفن 1504 و همچنین 112 هلال احمر اطلاع دهند.

وی ادامه داد: 70 پایگاه اطفاء حریق محلی در مناطق غرب و جنوب آماده شده است و آتش کوب، بیل و دستکش در اختیارشان قرار داده شده و تیم های محلی برای کنترل حریق آماده شده اند. همچنین پایگاه های اطفا حریق محلی به 15دستگاه خودرو و 12 دستگاه اطفاء حریق تجهیز شده اند.

شیشه فروش با اشاره به فعالیت دلالان چوب و قطع درختان برای تبدیل به زغال، بیان کرد: سال جاری اداره کل منابع طبیعی استان 19 تن زغال و 450 تن چوب درختان تاغ و بلوط کشف نموده است، اما دلالان باید بدانند درصورت کشف چوب و زغال برخورد جدی با آنها می گردد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خاتمه گفت: بیشترین مناطق تحت تاثیر حریق در استان 11 شهرستان هستند. بوئین میاندشت، خوانسار، فریدن، چادگان، فریدونشهر، سمیرم، تیران و کرون، گلپایگان، نطنز، کاشان و لنجان شهرستان هایی هستند که سال گذشته حریق در آنها رخ داده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1156

به "هشدار ، احتمال وقوع حریق در یک میلیون و نیم هکتار از مراتع و جنگل های استان اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار ، احتمال وقوع حریق در یک میلیون و نیم هکتار از مراتع و جنگل های استان اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید