چرا ساحل اینقدر آرامش بخش است؟ توضیحات روان شناس معروف: آدام گرنت

به گزارش سافاری رو، آدام گرنت Adam Grant یکی از روان شناسان برجسته و نویسندگان پرفروش در زمینه روان شناسی سازمانی و مدیریت است. او به عنوان استاد روان شناسی در مدرسه وارتون Wharton School دانشگاه پنسیلوانیا فعالیت می نماید و تخصص او در رفتار سازمانی و روان شناسی کار است. گرنت با تحقیق ها و پژوهش های گسترده اش تأثیرات زیادی بر دنیای مدیریت و روان شناسی داشته است.

چرا ساحل اینقدر آرامش بخش است؟ توضیحات روان شناس معروف: آدام گرنت

تحصیلات و سوابق

آدام گرنت دارای دکترای روان شناسی سازمانی از دانشگاه میشیگان و کارشناسی ارشد از دانشگاه هاروارد است. او به سرعت به یکی از مهم ترین چهره های دانشگاهی در زمینه روان شناسی سازمانی تبدیل شد و در سال های 2007 تا 2009 به عنوان استادیار در دانشگاه کارولینای شمالی فعالیت می کرد. پس از انتشار چندین مقاله برجسته، در سال 2009 به عنوان دانشیار در دانشکده وارتون منصوب شد و جوان ترین استاد تاریخ این دانشکده گشت.

کتاب ها و آثار مهم

آدام گرنت نویسنده چندین کتاب پرفروش است که به زبان های مختلف ترجمه شده اند. بعضی از کتاب های برجسته او عبارتند از:

  • بازاندیشی (Think Again): این کتاب به آنالیز اهمیت بازنگری در اعتقادات و تفکرات ما می پردازد و نشان می دهد که چگونه می توانیم با تغییر نگرش هایمان پیروز تر شویم.
  • گزینه ب (Option B): این کتاب با همکاری شریل سندبرگ نوشته شده و به آنالیز راه های مواجهه با بحران ها و بازسازی زندگی پس از شکست های بزرگ می پردازد.
  • نوآفرینی (Originals): در این کتاب، گرنت به تحلیل روش های خلاقانه ای که افراد و سازمان ها برای نوآوری استفاده می نمایند، می پردازد.
  • ببخش و بگیر (Give and Take): این کتاب به آنالیز چگونگی تأثیر نوع دوستی و همکاری بر پیروزیت افراد و سازمان ها می پردازد.
  • توانمندی های نهان (Hidden Potential): این کتاب به آنالیز پتانسیل های پنهان در افراد و چگونگی بهره برداری از آنها برای دستیابی به پیروزیت می پردازد.

آدام گرنت با پژوهش های خود توانسته است تأثیرات زیادی بر دنیای مدیریت و روان شناسی بگذارد. او به عنوان یکی از جوان ترین پروفسورهای تمام وقت در مدرسه وارتون منصوب شد و چندین بار به عنوان یکی از تأثیرگذارترین اندیشمندان مدیریت دنیای شناخته شده است. آثار و نوشته های او در رسانه های معتبر مانند نیویورک تایمز و هاروارد بیزنس ریویو منتشر شده و مورد توجه قرار گرفته است.

آدام گرنت با برگزاری سخنرانی های متعدد در کنفرانس ها و همایش های بین المللی، به اشتراک گذاری دانش و تجربیات خود می پردازد. او بعلاوه به عنوان مشاور برای بسیاری از شرکت ها و سازمان های بزرگ فعالیت می نماید و به آن ها در بهبود فرهنگ سازمانی و افزایش بهره وری یاری می نماید.

دلایل روان شناختی و تکاملی آرامش در ساحل

تابستان است و هوا در بسیاری از نقاط گرم است. اگر این روزها زمانی از ساعات کاری خود را صرف خیالبافی درباره استراحت در ساحلی زیبا کنید، قابل درک است. به خصوص وقتی متوجه شوید که دلایل عمیق روان شناختی وجود دارد که انسان ها با تماشا آب های باز واکنش خوبی داشته باشد.

آدام گرنت، روان شناس برجسته و نویسنده پرفروش، به تازگی علمی را شرح داده که چرا انسان ها ببه طور غیرقابل مقاومتی به شن و موج ها جذب می شوند.

مغز شما در ساحل

چشمانتان را ببندید و خود را در ساحل تصور کنید. چه حسی دارید؟ آیا حس عمیقی از آرامش و رفاه به شما دست داد؟ اگر چنین است، علت آن تنها خاطرات خوشایند تعطیلات خانوادگی گذشته نیست؛ بلکه بیولوژی نیز نقش دارد.

گرنت در آخرین نسخه از خبرنامه خود شرح می دهد: تحقیقات اخیر نشان می دهد که تنها پس از دو دقیقه تماشای آب در فضای باز، فشار خون و ضربان قلب کاهش می یابد. تماشا دریاچه، استخر یا جویبار بیشتر از درختان یا چمن ها آرامش بخش است. و اجسام آبی بزرگ تر، آرامش بیشتری به همراه دارند.

این تنها یکی از مطالعاتی است که او ذکر می نماید و نشان می دهد که ساحل واقعاً برای کاهش استرس و آرامش فکر ما مؤثر است. به عنوان مثال، تحقیقی دیگر نشان داده است که تماشای یک آکواریوم، قبل از جراحی دندانپزشکی، افراد را بیشتر از هیپنوتیزم آرام می نماید.

دلایل تکاملی عمیق عشق انسان به دریا

گرنت به طور عمیق به اینکه چرا تماشای آب باز چنین تأثیر بزرگی بر مردم دارد نمی پردازد، اما دیگر کارشناسان این موضوع را آنالیز نموده اند. والاس نیکولز، زیست شناس دریایی، در کتابی به نام فکر آبی Blue Mind، شرح می دهد که محیط های آبی ممکن است برای اجداد ما در گذشته های دور، مکان های شادی آفرین بوده باشند. دیدگاه های باز به ما اجازه می داد تا شکارچیان نزدیک شونده را شناسایی و از آن ها دوری کنیم.

او ادامه می دهد: حتی بهتر از آن، اندازه منابع غذایی که در آب یا نزدیک آن یافت می شد، اغلب از آنچه در خشکی پیدا می شد بیشتر بود. منابع غذایی گیاهی و حیوانی ممکن است در زمستان ناپدید شوند، اما اجداد ما می توانستند در تمام طول سال ماهی گیری یا صدف چینی نمایند.

نیکولز اضافه می نماید: و به علت اینکه آب به طور طبیعی حرکت و جریان دارد، به جای اینکه مایل ها سفر نمایند تا غذا پیدا نمایند، اجداد ما می توانستند در طول ساحل یا کنار رودخانه قدم بزنند و ببینند که آب چه چیزی برای آن ها آورده یا به کنار آب آمده است.

آرامش ساحل: یادآورهای اولیه و اتصال به طبیعت

نیکولز می گوید: ساحل نوعی بوفه و منبع غذایی بی انتها و پناهگاه امن برای انسان های اولیه بود. من روان شناس نیستم - هرچند که به علت زندگی در یک جزیره کوچک مدیترانه ای، مرتبا به ساحل می روم - اما حدس می زنم که شناوری گرم و آرامش بخش دریا به طور ذاتی آرامش بخش به نظر می رسد، شاید به عنوان یک یادآور اولیه از نه ماه شناور بودن در رحم و شاید به عنوان یک یادآور شگفت آور از ارتباط ما با دنیا طبیعی.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 تیر 1403 بروزرسانی: 20 تیر 1403 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2430

به "چرا ساحل اینقدر آرامش بخش است؟ توضیحات روان شناس معروف: آدام گرنت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ساحل اینقدر آرامش بخش است؟ توضیحات روان شناس معروف: آدام گرنت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید