کشف سرنیزۀ 14 هزار ساله در دندۀ یک جانور منقرض شده!

به گزارش سافاری رو، تیمی از محققان دانشگاه تگزاس قدیمی ترین سرنیزۀ استخوانی را در آمریکا کشف نموده اند؛ این سرنیزه حدود 13 هزار و 900 سال قبل به سمت حیوانی به نام ماستودون پرتاب شده و در استخوان دندۀ جانور گیر نموده است.

کشف سرنیزۀ 14 هزار ساله در دندۀ یک جانور منقرض شده!

خبرنگاران | این سرپرتابه یا پیکان از جنس استخوان است و قدمت آن به 13900 سال پیش بازمی شود؛ یعنی 900 سال قدیمی تر از سرپرتابه های دیگری که حدود سیزده هزار سال قبل به وسیله مردمان کلوویس مورد استفاده قرار می گرفتند. تیم تحقیقاتی در حال مطالعه قطعات استخوان جاگرفته در استخوان دنده یک حیوان منقرض شده به نام ماستودون بود که پیشتر به وسیله باستان شناسان در سایت مانیس در استان واشنگتن بین سال های 1977 و 1979 کشف شده بود.

به گزارش خبرنگاران ؛ به نقل از مطالعه ای درباره این موضوع که در مجله پیشرفت های علمی منتشر شد، سی تی اسکن و مدل های سه بعدی روی این قطعات استخوان انجام شد و نتیجه آنها، آشکار شدن نوک یک سرپرتابه بود که آن هم از استخوان ماستودون ساخته شده بود.

(تصویر بالا استخوان دندۀ ماستودون را نشان می دهد و تصویر پایین اسکن این دنده است که پیکان فرورفته در آن را به خوبی تعیین می نماید)

ماستودون ها اواخر دورۀ میوسن یا پلیوسن ساکن شمال و مرکز آمریکا بودند و این تا حدود 10 یا 11 هزار سال پیش، یعنی زمان انقراض شان در خاتمه دورۀ پلیستوسن ادامه داشت. بازسازی های مدرن بر اساس بقایای ناکامل و اسکلتی حاکی از آنست که ماستودون ها از نظر ظاهری بسیار شبیه فیل ها بودند و شباهت کمی هم به ماموت ها داشتند، اگرچه با هیچ کدام از آن ها رابطه نزدیکی نداشتند.

(تصویر استخوان دندۀ ماستودون که بیرون زدگی انتهای پیکان از آن تعیین است)

دکتر مایکل واتِرز، رئیس مرکز تگزاس اِی اَند اِم گفته است: ـ ما اجزاء استخوان را ایزوله کردیم، از آن ها نسخه برداری کردیم و آن ها را گرد هم آوردیم. ما به وضوح دریافتیم این استخوان نوک یک سرپرتابه و در واقع قدیمی ترین سرپرتابه یافت شده در آمریکا و قدیمی ترین مدرک مستقیمی است که نشان دهنده شکار ماستودون ها در آمریکا است. نکته مهم درباره سرپرتابۀ یافت شده در مانیس این است که این نخستین و تنها ابزار استخوانیِ قدیمی تر از سلاح های یافت شده در کلوویس است. این موضوع نشان می دهد نخستین آمریکاییان، سازنده و کاربر سلاح های استخوانی و احتمالاً انواع دیگر ابزار استخوانی بودند.

(شکل سرنیزۀ استخوانی)

این سرپرتابه از استخوان پای یک ماستودون ساخته شده است. هنگام پرتاب این سلاح، هدف شکارچی اصابت آن میان دنده ها و آسیب رساندن به عملکرد ریه بوده است، با این حال، شکارچی به هدف نزده و سرپرتابه اش در دنده ماستودون گیر گرده است.

از مردمی که از این نوع سرنیزه استخوانی استفاده می کردند اطلاعات زیادی در دست نیست جز اینکه آن ها جزو نخستین بومیانی بودند که وارد آمریکا شدند. واتِرز در این باره می افزاید: به نظر می رسد نخستین کسانی که وارد آمریکا شدند سوار بر قایق بودند. آن ها مسیری ساحلی در امتداد اقیانوس آرام شمالی را در پیش گرفتند و به سمت جنوب حرکت کردند. سپس پهنه های یخی که کانادا را پوشانده بود پشت سر گذاشتند و در شمال غربی اقیانوس آرام به خشکی آمدند.

به نظر می رسد گروهی از سایت های اولیه در بخش شمال غربی ایالات متحده وجود دارند که قدمت شان بین 14 تا 16 هزار سال است و قدیمی تر از سایت باستانی کلوویس هستند. این سایت ها احتمالاً گواه نخستین ساکنان آمریکا و نسل های بعدی آن ها هستند که در خاتمه عصر یخ وارد آمریکا شدند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 18 بهمن 1401 بروزرسانی: 18 بهمن 1401 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2322

به "کشف سرنیزۀ 14 هزار ساله در دندۀ یک جانور منقرض شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سرنیزۀ 14 هزار ساله در دندۀ یک جانور منقرض شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید