26 نکته مهم برای حفظ زیبایی خانم های بالای 30 سال

به گزارش سافاری رو، با افزایش سن، چین وچروک و خطوط ظریف خودشان را روی پوست نشان می دهند. زمانی که در دهه سوم زندگی قرار بگیرید، سرعت سوخت وساز شما کاهش پیدا می کند و بدنتان نمی تواند با سرعت قبل خود را ترمیم کند. به همین دلیل است که باید توجه بیشتری به سلامت بدن و پوست و موی خود کنید.

26 نکته مهم برای حفظ زیبایی خانم های بالای 30 سال

خودمراقبتی یا همان سلف کر (self care) یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای حفظ سلامتی بدن، به ویژه پوست و مویتان انجام دهید. این مقاله از خبرنگاران مگ را به خانم های بالای 30 سال اختصاص داده ایم و می خواهیم آن ها را برای برای حفظ زیبایی و مراقبت از پوست و مو راهنمایی کنیم. تا پایان مقاله در کنار ما باشید.

توصیه هایی برای مراقبت از پوست

همه ما دوست داریم پوستی صاف و شفاف داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف باید حسابی از پوستمان مراقبت کنیم. در ادامه چند توصیه کاربردی برای مراقبت از پوست را در اختیارتان قرار داده ایم.

1. بدن خود را هیدراته نگه دارید

آبرسانی به بدن کلید سلامتی است. نوشیدن مقدار زیادی آب نه تنها سلامت عمومی بدن را تقویت می نماید، بلکه از خشک و تیره شدن پوست هم جلوگیری می نماید. همیشه و همه جا همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید.

در طول روز دست کم 6 تا 8 لیوان آب بخورید، اما به نوشیدن آب اکتفا نکنید و میوه های آبرسان مثل خیار و هندوانه را هم در رژیم غذایی خود جای دهید.

2. از تونر و مرطوب کننده بهره ببرید

تونر محصولی است که پوست را به طور عمیق پاکسازی می نماید. شب ها قبل از اینکه بخوابید، ابتدا صورتتان را به طور کامل با تونر تمیز کنید. تونر پوست را برای قدم بعدی روتین مراقبت از پوست آماده می نماید. بعد از اینکه صورت خود را با تونر پاکسازی کردید، از یک مرطوب کننده بهره ببرید.

مرطوب کننده تضمین می نماید که پوست تمام ترکیبات ضروری لازم برای ترمیم و هیدراته ماندن را دریافت می نماید. شب ها هر چقدر هم که خسته هستید، از انجام این قدم مهم در روتین مراقبت از پوست غفلت نکنید، چون این قدم تأثیر بسزایی در زیبایی پوست دارد .

3. لایه برداری پوست را از قلم نیاندازید

لایه بیرونی پوست هر دو تا چهار هفته یک بار می ریزد. سلول های پوستی مرده هر روز ریزش می کنند و روی سطح پوست جمع می شوند . اگر لایه برداری نکنید، سلول های پوستی مرده باعث می شوند پوستتان تیره، کدر و خشک به نظر بیایند. به همین دلیل است که لایه برداری پوست یک بار در هفته ضروری است.

می توانید برای لایه برداری پوست از اسکراب یا فیس براش بهره ببرید. همچنین می توانید از محصولاتی بهره ببرید که حاوی آلفاهیدروکسی اسید (AHAs) هستند. حواستان باشد که پوستتان را بیشتر از دو بار در هفته اسکراب نکنید. لایه برداری بیش از حد پوست می تواند به سلول های پوستی جدید آسیب برساند و باعث تحریک پوست شود.

4 . به طور منظم از ضدآفتاب بهره ببرید

هنوز خیلی از افراد فکر می کنند استفاده از ضدآفتاب مختص تابستان است. اما واقعیت این است که صرف نظر از اینکه تابستان است یا زمستان، باید از ضدآفتاب بهره ببرید. ضدآفتاب از پوست شما در برابر اشعه های مضر فرابنفش خورشید محافظت می کند.

از ضدآفتابی بهره ببرید که SPF آن دست کم 30 باشد. همچنین هنگام خرید ضدآفتاب محصولی را انتخاب کنید که روی آن عبارت طیف گسترده نوشته شده باشد .

ضدآفتابی که طیف گسترده باشد، از پوست هم در برابر اشعه های UVA و هم اشعه های UVB محافظت می نماید. ضدآفتاب خود را هر دو ساعت یک بار تجدید کنید.

5. در محصولات مراقبت از پوست به دنبال ترکیبات کلیدی باشید

زمانی که در دهه سوم زندگی قرار می گیرید، پوستتان به ترکیبات ویژه ای نیاز پیدا می نماید. در این مرحله از زندگی است که کم کم نشانه های پیری روی پوست بروز می کنند. باید با توجه به نوع پوست و مسائل پوستی که دارید، مناسب ترین محصول را انتخاب کنید.

هنگام خرید تونر، کرم ، سرم و سایر محصولات مراقبت از پوست به دنبال ترکیباتی مثل آلفاهیدروکسی اسیدها (از جمله اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک) و آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C و رزوراترول باشید.

سایر ترکیبات مهم شامل نیاسینامید، رتینول و سرامید می شود. این ترکیبات به مراقبت از پوست، لایه برداری، بهبود فرآیند تبدیل سلول های پوستی مرده به سلول های جدید و حفظ جوانی و درخشش پوست کمک می کنند.

6. مکمل ها را درست انتخاب کنید

بعد از 30 سالگی باید مواد مغذی لازم بدن را با دقت تأمین کنید. این موضوع شامل پوست هم می شود. یعنی باید اطمینان حاصل کنید که پوستتان مواد مغذی لازم را دریافت می نماید.

ممکن است نیاز شود ویتامین ها و مکمل هایی را مصرف کنید که سلامت پوست و خاصیت کشسانی آن را بهبود می بخشند. برای اینکه مکمل های لازم بدن و پوست را به درستی انتخاب کنید، با پزشک مشورت کرده و از مصرف خودسرانه مکمل ها اجتناب کنید.

7. از ماسک صورت و فیشال غفلت کنید

استفاده از ماسک صورت می تواند در رفع مسائل پوستی و حفظ سلامتی و شادابی پوست مفید باشد. لازم نیست پول زیادی زیادی را صرف خرید ماسک های صورت گران قیمت کنید، چون خودتان می توانید با مخلوط کردن مواد مختلف یک ماسک خانگی عالی تهیه کرده و با استفاده از آن پوستتان را تغذیه کنید. فقط کافی ست یک جست وجو در اینترنت بکنید تا ماسک صورت خانگی متناسب با نوع پوست خود را پیدا کنید.

فیشال هم یک روش درمانی است که به حفظ سلامت و درخشندگی پوست کمک می نماید. این روش درمانی شامل مراحلی مثل پاکسازی، بخور، اسکراب، لایه برداری و… می شود.

فیشال باعث بهبود جریان خون در پوست می شود و زمانی که همراه با استفاده از محصولات ضدپیری شود، ممکن است بروز نشانه های پیری را به تأخیر بیاندازد. می توانید برای دریافت فیشال به مراکز تخصصی مراجعه کنید یا خودتان در خانه این کار را انجام دهید.

8. از کرم دور چشم بهره ببرید

ورود به سی سالگی می تواند با مسائلی مثل پف زیر چشم ، سیاهی دور چشم و خشکی اطراف آن همراه باشد. برای مبارزه با این مسائل، باید از یک کرم دور چشم ویژه بهره ببرید. پوست اطراف چشم نسبت به پوست سایر قسمت های صورت ظریف تر است و استفاده از کرم دور چشم ممکن است در رفع تیرگی و پف زیر چشم اثرگذار باشد.

9. از بدنتان مراقبت کنید

روتین مراقبت از پوست را نباید فقط به پوست محدود کنید. پوست بقیه بدنتان هم به مراقبت و توجه نیاز دارد . همان طور که از کرم صورت یا سرم استفاده می کنید، مقداری از آن را به گردن خود بمالید . از کرم مرطوب کننده برای دستان خود استفاده کنید.

پوست پشت دست نازک تر است و می تواند سریع تر پیر شود. هفته ای یک بار با اسکراب بدن یا کیسه، بدنتان را به خوبی لایه برداری کنید. به طور مرتب از لوسیون بدن بهره ببرید و آن را روی پوست نم دار خود بمالید تا بهتر جذب پوست شود.

توصیه هایی برای مراقبت از مو

مو نقش بسزایی در زیبایی ما دارد. برای اینکه موهایی لطیف و درخشان داشته باشید، باید به توصیه های متخصصان درباره مراقبت از مو توجه کنید. در ادامه به چند توصیه مهم و کاربردی برای مراقبت از مو اشاره می کنیم.

10. از روغن های تقویت کننده بهره ببرید

استفاده منظم از روغن ها می تواند از مو در برابر آسیب دیدن محافظت کند. روغن می تواند جلوی ورود سورفکتانت (ترکیب موجود در شامپو و سایر محصولات مراقبت از مو که باعث آسیب دیدن موها می شود) به مو را بگیرد. روغن نارگیل بهترین روغن برای مو است. این روغن به ساقه مو نفوذ کرده و از دست دادن پروتئین را کاهش می دهد.

11. در استفاده از شامپو زیاده روی نکنید

شامپوها معمولا حاوی سورفکتانت هایی مثل سدیم لوریل سولفات (SLS) هستند. به همین دلیل استفاده زیاد از شامپو می تواند مو را ضعیف کند. زمانی که از شامپو استفاده می کنید، آن را با مقداری آب رقیق کنید.

به هیج وجه از ناخن هایتان برای شست وشوی کف سر استفاده نکنید. موهایتان را هر روز نشویید، چون چربی طبیعی شان از بین می رود و خشک می شوند. این موضوع باعث می شود مو درخشندگی خود را از دست دهد.

12. از نرم کننده به د رستی بهره ببرید

استفاده از شامپو به تنهایی کافی نیست. باید از نرم کننده هم بهره ببرید تا موهایتان نرم و لطیف شوند. نرم کننده را فقط به نوک مو (و نه کف سر) بمالید.

13. نوک موها را به طور مرتب کوتاه کنید

موخوره عارضه رایجی است که بسکمک از افراد دچار آن هستند. برای اینکه دچار موخوره نشوید، هر شش تا هشت هفته یکبار نوک موهای خود را کوتاه کنید. اگر به طور مرتب دچار موخوره می شوید، با کمک روش های خانگی گفته شده در این مقاله 18 روش خانگی ساده برای اینکه از شر موخوره خلاص شوید به رفع این عارضه بپردازید.

14. موهایتان را به طور مرتب رنگ نکنید

بیشتر رنگ های مو حاوی ترکیبات شیمیایی هستند . اگر به هر دلیلی نمی توانید از رنگ کردن مو اجتناب کنید، دست کم از رنگ مویی بهره ببرید که فاقد آمونیاک است. از آمونیاک معمولا برای نفوذ رنگ به ساقه مو استفاده می شود. این ترکیب می تواند باعث آسیب دیدن ساقه مو شود .

بعد از اینکه موهایتان را رنگ کردید، روتین مراقبت موی رنگ شده را دنبال کرده و از شامپو و نرم کننده مخصوص بهره ببرید تا موهایتان آسیب بیشتری نبینند.

15. زیاد از سشوار استفاده نکنید

موهایتان را مرتب با سشوار خشک نکنید. بعد از اینکه موهایتان را شستید، ابتدا اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی و در هوای آزاد خشک شوند. بعد از اینکه 60 تا 70 درصد موها خشک شدند، از سشوار بهره ببرید و برای خشک کردن از ریشه به سمت نوک مو بروید. این کار از وز شدن مو جلوگیری می نماید. همچنین حتما سشوار را حدود 15 سانتی متر از موهای خود فاصله دهید.

16. همیشه از اسپری محافظ حرارتی مو بهره ببرید

اگر از لوازم حرارتی حالت دهنده مو استفاده می کنید، قبل از حالت دادن به مو استفاده از اسپری محافظ حرارتی را از قلم نیاندازید. این اسپری از مو در برابر آسیب ناشی از حرارت محافظت می نماید.

توصیه هایی برای استفاده از لوازم آرایشی

بسکمک از خانم ها به آرایش کردن علاقه زیادی دارند. باید اصول آرایش کردن را بلد باشید تا بتوانید با لوازم آرایشی زیبایی صورتتان را دو چندان کنید. البته نباید در استفاده از لوازم آرایشی زیاده روی کنید، وگرنه پوستتان آسیب می بیند. توصیه های مرتبط با لوازم آرایشی به شرح زیر است.

17. از پرایمر بهره ببرید

همیشه آرایش کردن را با استفاده از پرایمر شروع کنید، چون این کار پوست را نرم کرده و زمینه را برای استفاده از سایر لوازم آرایشی فراهم می نماید.

18. از پودر استفاده نکنید

استفاده از پودر آسان است، اما اگر دچار خطوط ظریف باشید، پودر به آن ها نفوذ کرده و کاری می نماید که بیشتر به چشم بیایند. به جای پودر از کرم بهره ببرید.

19. حواستان به ابروهایتان باشد

از ابروهایتان غفلت نکنید. با لوازم آرایشی مخصوص، به خوبی به ابروهایتان حالت دهید و کاری کنید که پر جلوه کنند.

توصیه های مرتبط با رژیم غذایی و سبک زندگی

دنبال کردن یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم برای حفظ سلامتی بدن و البته سلامتی پوست ضروری است. در ادامه چند نکته مهم درباره رژیم غذایی و سبک زندگی را در اختیارتان قرار داده ایم.

20. مواد مغذی لازم بدن را تأمین کنید

دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل که شامل غذاهای دریایی، گوشت ماکیان، سبزیجات تازه، میوه و غلات غنی شده است، به دریافت مواد مغذی لازم بدن کمک می نماید. مواد غذایی ذکر شده حاوی کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، توکروفل ها، همچنین ویتامین های A، C، D و E هستند که پوست را سالم و درخشان نگه می دارند.

ویتامین C خواص ضدپیری دارد و به تولید کلاژن کمک می نماید. ویتامین E هم از پوست در برابر اشعه های مضر فرابنفش خورشید محافظت می نماید. کاروتنوئیدهای موجود در مواد غذایی مثل انبه، سیب زمینی، کدوحلوایی و هویج به محافظت از پوست در برابر پیری ناشی از آفتاب کمک می کنند. این موضوع در حفظ جوانی پوست اثرگذار است.

21 . تا جای ممکن از استرس دوری کنید

بدون شک همه ما در برهه از زمان استرس کوتاه مدت یا بلندمدت را تجربه کرده ایم. این روزها بیشتر از قبل به تأثیرات منفی استرس روی سلامت جسم و روح پرداخته می شود. قبلا در خبرنگاران مگ هم در این مقاله تأثیرات وحشتناک و باورنکردنی استرس بر پوست و مو به این موضوع پرداخته ایم.

زمانی که استرس دارید و ناراحت هستید، خواب و زندگی اتان مختل می شود. این موضوع می تواند اثرات مخربی روی پوستتان داشته باشد. استرس ممکن است باعث افزایش التهاب، کاهش جریان خون به پوست و همچنین پیری پوست شود.

بنابراین جهت حفظ سلامتی پوست باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش استرس باشید. از جمله این راهکارها می توانیم نوشیدن دمنوش های آرام بخش، یوگا، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی، پیاده روی کردن و… را نام ببریم.

22. از استعمال دخانیات اجتناب کنید

همیشه شنیده ایم که استعمال دخانیات برای سلامتی بدن مضر است. در واقع مضرات این موضوع خیلی بیشتر از آن چیزی است که شما فکرش را می کنید. استعمال دخانیات نه فقط بدن، بلکه پوست را هم تحت تأثیر قرار می دهد .

سیگار کشیدن نه تنها شما را در معرض سرطان های مختلف از جمله سرطان ریه قرار می دهد، بلکه باعث پف زیر چشم و بروز خطوط ظریف هم می شود. از جمله سایر مضرات سیگار کشیدن برای پوست می توانیم به پیری زودرس پوست، سرطان پوست، پسوریازیس، به تأخیر افتادن فرآیند بهبود زخم و… اشاره کنیم.

23. به اندازه کافی بخوابید

این واقعیت را قبول کنید که دیگر به اندازه قبل جوان نیستید و باید به خواب خود توجه بیشتری کنید. اگر به اندازه کافی نخوابید، بدن اتان دچار استرس می شود. در بالا اشاره کردیم که استرس اثرات منفی روی پوست می گذارد. علاوه بر این زمانی که خواب هستید، بدنتان به ترمیم خود می پردازد. برای اینکه پوستتان درخشان و شفاف شود، باید خواب کافی داشته باشید.

24. از استحمام با آب داغ خودداری کنید

استحمام و دوش دریافت با آب داغ به نظر آرام بخش می آید و باعث می شود خستگی از تنتان بیرون بیاید. اما این کار می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد و پوست را خشک و دهیدراته کند. بنابراین از آب گرم برای شست وشوی خود بهره ببرید. مدت زمان استحمام و دوش دریافت را هم کوتاه کنید.

25 . حواستان به حساسیت غذایی یا ناتوانی در تحمل بعضی مواد غذایی باشد

ناتوانی در تحمل بعضی از مواد غذایی یا حساسیت به بعضی خوراکی ها می تواند منجر به بثورات (راش) پوستی، پف و… شود. حساسیت ها معمولا خود را به روش های ذکر شده نشان می دهند. اگر به طور ناگهانی دچار این مسائل پوستی شدید، احتمالا دچار آلرژی هستید.

از جمله مواد غذایی رایج که باعث حساسیت غذایی می شوند، می توانیم محصولات لبنی، مغزها، عسل، تخم مرغ، سویا و گندم را نام ببریم. ببینید کدام ماده غذایی باعث تحریک پوستتان شده و از آن دوری کنید.

26. ورزش کردن را در اولویت قرار دهید

حتی اگر ورزش کردن را دوست ندارید یا وقت انجام آن را ندارید، با این حال باید آن را جزء روتین خود قرار دهید. ورزش کردن هم سلامت جسم و هم سلامت روح را بهبود می بخشد و باعث کاهش استرس و اضطراب و بهبود جریان خون به قسمت های مختلف بدن از جمله پوست می شود. ورزش کردن منظم باعث می شود اندامتان فیت و پوستتان سالم و جوان شود.

کلام آخر

بسکمک از افراد در دهه سوم زندگی خود مشغول بچه داری، شغل، زندگی مشترک و… هستند و ممکن است حتی برای استراحت کردن هم وقت کافی نداشته باشند. با این حال باید سعی کنید بین زندگی کاری و زندگی خصوصی خود تعادل ایجاد کنید و حتما مدت زمانی را برای رسیدگی به خود و انجام فعالیت های دلخواهتان اختصاص دهید.

برای مراقبت از پوست و موی خود باید از محصولات ویژه ای بهره ببرید و حواستان به سبک زندگی و رژیم غذاییتان باشد. در این مقاله از خبرنگاران مگ خانم ها را برای مراقبت از پوست و مو راهنمایی کردیم. توصیه های ذکر شده در این مقاله را به کار بگیرید تا درخشندگی و سلامت پوست و مویتان حفظ شود.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1778

به "26 نکته مهم برای حفظ زیبایی خانم های بالای 30 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "26 نکته مهم برای حفظ زیبایی خانم های بالای 30 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید