5 علت برای استفاده از چراغ خیابانی ال ای دی به جای چراغ های قدیمی

به گزارش سافاری رو، اکنون چراغ خیابانی به اصلی ترین منبع تامین روشنای فضاهای باز از جمله بزرگراه، معابر، فضای سبز و غیره شده است. تامین امنیت فضای باز و شرایط عبور و مرور راحت مهم ترین دلایل برای استفاده از چراغ خیابانی است. کاهش طول عمر یا کیفیت نور چراغ خیابانی، می تواند باعث اختلال در رفت و آمد و یا افزایش خطرپذیری فضا گردد. امروزه دیگر مسئله تنها روشن کردن کوچه و خیابان نیست بلکه سیستم های مدیریت شهری به سمت افزایش بهره وری از مصرف انرژی و نورپردازی رفته اند. وقتی صحبت از افزایش راندمان در روشنایی می گردد، حتما باید به سراغ چراغ های ال ای دی رفت. در این مقاله به 5 علت بسیار مهم برای استفاده از چراغ خیابانی ال ای دی و جایگزینی آن ها به جای چراغ های خیابانی قدیمی از جمله چراغ خیابانی بخار سدیمی پرداخته ایم.

5 علت برای استفاده از چراغ خیابانی ال ای دی به جای چراغ های قدیمی
  • چراغ خیابانی ال ای دی، به صرفه ترین راه روشنایی معابر.

در نگاه ابتدایی ممکن است با مقایسه قیمت چراغ خیابانی ال ای دی با سایر چراغ های خیابانی به این نتیجه برسید که استفاده از چراغ خیابانی LED راه پرهزینه ای است. اما تخمین هزینه ها باید بعد از آنالیز تمامی نکات اجرایی و مربوط به نگهداری چراغ و نه فقط با مقایسه هزینه نهایی خرید صورت بگیرد. چراغ خیابانی ال ای دی به صورت کلی از سایر چراغ های خیابانی، طول عمر بالاتر داشته، فرایند نگه داری کم هزینه تری دارد و به همن علت هزینه های اجرایی و تعمیرات و نگهداری را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. بنابراین جایگزینی چراغ خیابانی ال ای دی می تواند یک تصمیم هوشمندانه مدیریتی به شمار رود.

  • مصرف کمتر و راندمان بیشتر در چراغ خیابانی ال ای دی

در نکاه اول ممکن است تفاوتی بین مصرف برق یک چراغ خیابانی 500 وات ال ای دی با یک چراغ خیابانی 500 وات بخار سدیمی به نظر نرسد اما شاید اگر با نگاه تحلیلی و آماری به این ماجرا نگاه کنیم، بیشتر متوجه تفاوت شویم. به طور کلی جایگزینی کردن چراغ خیابانی ال ای دی به جای چراغ خیابانی بخار سدیمی و سایر انواع چراغ های خیابانی، تا 80 درصد اتلاف را کاهش خواهد داد. این اتلاف مربوط به تیرگی لنز و طلق جلوی چراغ خیابانی قدیمی است که باعث کم شدن نور و اتلاف انرژی می گردد اما در چراغ خیابانی ال ای دی این اتفاق رخ نمی دهد. شاید این عدد در پیش گیری از خاموشی های گسترده بسیار موثر باشد!

  • چراغ خیابانی قدیمی (بخار سدیمی)، افت نور خیلی زیادی دارد!

همانطور که در بخش قبل ذکر شد، چراغ خیابانی بخار سدیمی دچار افت نور می گردد. این چراغ در ابتدا و آغاز به استفاده راندمان نسبتا بالایی دارد اما پس از مدتی، پوشش جلوی منبع نور و یا به اصطلاح دیفیوزر لامپ خیابانی تیره شده و باعث اختلال در پخش نور می گردد. با این اتفاق راندمان نوری به نصف مقدار اولیه رسیده و بخش زیادی از نور دچار اتلاف می گردد. طبیعتا هر اتلاف انرژی نیز هزینه بر است. علاوه بر این تغییرات دمایی نیز بر افت نور چراغ خیابانی تخلیه گازی اثر زیادی دارد. مثلا دمای بسیار پایین و زیر صفر درجه زمستان ممکن است موجب افت 30 تا 70 درصدی در نور چراغ خیابانی گردد. بنابراین خرید چراغ خیابانی LED این مشکل را به شکل قابل توجهی رفع می نماید.

  • حداکثر روشنایی چراغ خیابانی ال ای دی بدون اتلاف زمان

یکی از نکاتی که ممکن است موقع خرید چراغ خیابانی کمتر به آن توجه گردد، مسئله زمان مورد احتیاج چراغ خیابانی برای رسیدن به حداکثر روشنایی است. در چراغ خیابانی قدیمی مثل چراغ تخلیه گازی، به صورت میانگین بین 7 تا 30 دقیقه برای رسیدن چراغ به حداکثر روشنایی زمان ضروری است و تغییرات دمایی یا عمر چراغ خیابانی نیز بر این زمان تاثیر خواهد گذاشت. با این اتفاق، با یک بار قطعی برق زمان بسیار زیادی برای رسیدن چراغ خیابانی به حداکثر نور قابل پخش صرف می گردد. این مسئله درباره چراغ خیابانی ال ای دی صدق نمی نماید زیرا در چراغ خیابانی فاصله ای بین روشن شدن تا رسیدن به حداکثر روشنایی وجود نداشته و بلافاصله پس از برقراری جریان، چراغ خیابانی ال ای دی با بیشترین راندمان کار می نماید.

  • اگر کیفیت نورپردازی برایتان مهم است، باید از چراغ خیابانی ال ای دی بهره ببرید.

یکی از مهم ترین رویکردها در روشنایی فضای باز، زیباسازی و حفظ جذابیت بصری در شب است که با المان های مختلفی مورد سنجش قرار می گیرد. به عنوان نمونه شاخص نمود رنگ یا CRI نمایش دهنده مقدار رنگ اجسام زیر نور چراغ به رنگ واقعی آن زیر نور خورشید است. با چراغ های خیابانی قدیمی همه چیز تقریبا به یک رنگ دیده می گردد و شاید حتی قادر نباشید رنگ ماشین های بزرگراه را تشخیص دهید. اما چراغ های خیابانی ال ای دی شاخص نمود رنگ بالاتر (CRI>80) داشته و این موضوع به تفکیک رنگی اجسام و زیبایی فضا یاری بسیاری می نماید. بعلاوه در چراغ خیابانی LED لنزهای پخش نماینده نور به گونه ای طراحی شده اند که نور را به اصولی تری حالت ساطع نمایند تا از ایجاد خیرگی جلوگیری گردد.

موارد بالا مهم ترین دلایل برای انتخاب چراغ خیابانی ال ای دی به جای چراغ خیابانی تخلیه گازی و بخار سدیم است. پس اگر در پی این کار هستید به صفحه چراغ خیابانی اکووات مراجعه کرده و یا برای مشاوره بیشتر در مورد انتخاب چراغ خیابانی، با ما به وسیله مشاوره آنلاین واتساپ در تماس باشید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2362

به "5 علت برای استفاده از چراغ خیابانی ال ای دی به جای چراغ های قدیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علت برای استفاده از چراغ خیابانی ال ای دی به جای چراغ های قدیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید