اختلاف در جمهوری آذربایجان بر سر نتیجه جنگ قره باغ

به گزارش سافاری رو، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه با امضای توافقی در روز 10 نوامبر به جنگ بر سر منطقه قره باغ که از اواخر تابستان شروع شده بود خاتمه دادند، اما کاربران شبکه های اجتماعی در جمهوری آذربایجان مواضع مختلفی نسبت به این توافق صلح اتخاذ نموده اند.

اختلاف در جمهوری آذربایجان بر سر نتیجه جنگ قره باغ

جهت دریافت خدمات ویلا سازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به نقل از بی.بی.سی بر اساس این توافق، نیروهای ارمنی باید از سه منطقه که از سال 1994 در اشغالشان بوده است خارج شوند، و جمهوری آذربایجان نیز بخش هایی از قره باغ و نواحی اطرافش را که در این جنگ گرفته، نگه می دارد. ارمنستان همچنین باید از دالان لاچین که جهت ارتباطی مهمی بین ارمنستان و قره باغ است صرف نظر کند. حدود 2 هزار نیروی پاسدار صلح روس هم برای نظارت بر این توافق در منطقه مستقر می شوند.

سه واکنش مختلف در جمهوری آذربایجان

کرامت بویوکل، نویسنده مخالف، می گوید که سه واکنش مختلف نسبت به نتیجه جنگ در بین مردم دیده می گردد. برخی ها شادمانند چون فکر می نمایند کشورشان قره باغ را پس گرفته است، برخی دیگر می دانند که قره باغ پس گرفته نشده است اما مسئله ای با آن ندارند و شادمانند، و گروه سوم شامل کسانی می گردد که نمی توانند شادمان باشند چون می دانند که هدف این توافق نه اخراج سربازان ارمنی از قره باغ، بلکه دعوت خرس (روسیه) به منطقه جنگی است.

او می گوید جمهوری آذربایجان در واقع نتوانسته است قره باغ را پس بگیرد و دلیل شادمانی درک اشتباه از واقعیت است، در حال که ارمنستانی ها دارند بابت از دست دادن قره باغ شیون و زاری می نمایند.

به گفته بویوکل روسیه کاری نموده است که مردم به دلیل اشتباه گریه می نمایند و به دلیل اشتباه شادمانی.

پیروزی عظیم

دیگر مفسران پیروزی جمهوری آذربایجان را تحسین نموده اند و روسیه را به خاطر منع باکو از تصرف کامل قره باغ مقصر می دانند.

توفیق شاه مرادف، گزارشگر امور نظامی، می گوید کشورش پیروزی بسیار بسیار عظیمی کسب کرد که مقیاسش واقعا قابل سنجش نیست.

او می گوید جمهوری آذربایجان درسی به ارمنی ها داد که تا قرن ها یادشان نخواهد رفت و کشورش ظرف 40 روز مناطقی را پس گرفت که در اوایل دهه 1990 ظرف 4 سال از دست داده بود.

او الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، را به خاطر این موفقیت می ستاید و می گوید ما توانستیم کار غیرممکنی بکنیم. ما حتی در خواب هم نمی دیدیم که شوشا را پس بگیریم، ولی گرفتیم.

او در عین حال می گوید واقعیت این است که قره باغ مال ماست، هر چند که آن طور که می خواستیم نشد و ارمنستان مثل همواره از عمویش روسیه یاری دریافت نموده بود.

به گفته او پس دریافت این اراضی کار راحتی نبود. او همچنین تشکر مخصوصی از ترکیه کرد که تا آخر کنار آذربایجانی ها ایستاد.

جوانشیر حسنلی، خبرنگار پژوهشی، نظر مشابهی دارد و می گوید پیروزی ما قطعا از این کاملتر نمی توانست باشد... بخش عظیمی از وطنمان آزاد شده است. نمی توان این دستاورد را کوچک کرد. شکی نیست که در جایی که امپراتوری روسیه منافعی دارد، پیروزی کامل ممکن نیست. من این واقعیت را می پذیرم. من حق ندارم بابت این توافق از دولت انتقاد کنم، هیچ کس دیگری نمی توانست در این شرایط دستاورد بیشتری داشته باشد.

او در توضیحات خود می گوید که این روسیه بود که مانع از ورود ارتش به خانکندی (استپاناکرت، مرکز قره باغ) شد. او مطمئن است که وقتی روسیه نهایتا از منطقه خارج گردد، جمهوری آذربایجان به حق کامل خود در قره باغ خواهد رسید.

به گفته او نیروهای پاسدار صلح روس اشغالگرند، چه در قره باغ، چه در آبخاز، یا در اوستیای جنوبی یا اوکراین. او همچنین می گوید که شرایط قره باغ همچنان ناتعیین است، و پاسخی برای پرسش هایی نظیر این که کدام پرچم در مرکز قره باغ به اهتزاز در خواهد آمد یا ارمنی های ساکن قره باغ چه پاسپورتی خواهند داشت وجود ندارد.

یکی از کانال های تلگرامی مطلبی منتشر کرد که گفته می شد نوشته یک سرباز است و ظاهرا پاسخی بود به اعتراضاتی که در پی توقف عملیات نظامی در پی تصرف شوشا به دولت شد. این سرباز که می گفت در فاصله سپتامبر تا نوامبر 2020 در جبهه بوده است از مردم خواسته بود که در این پیروزی تاریخی تردید ننمایند و بابت چیزهایی که دارند شاکر باشند.

جمهوری آذربایجان در مخاطره

آذر کاظمزاده، خبرنگار و وبلاگ نویس تالش تبار ساکن آلمان، بابت برپایی جشن و سرور وقتی هزاران نفر از سربازانمان کشته شده اند و پرچم کشور نیز بر فرار قره باغ به اهتزاز درنیامده است، و پیروزی تمام و کمال نبوده است از هم وطنانش انتقاد کرد. او همچنین گفت که ارتش ارمنستان در خانکندی (استپاناکرت)، خواجه لی (آسکران)، آق دره (مارتاکرت) و خوجاوند (مارتونی) باقی خواهد ماند و نیروهای پاسدار صلح روس بین ارتش ارمنستان و ارتش جمهوری آذربایجان مستقر خواهند شد. واقعیت جز این نیست.

عقیل سمدبیلی، تحلیلگر سیاسی، گفت که توافق 10 نوامبر مانند مینی زیر پای نسل های بعدی است.

ایلغار محمدف، رهبر حزب مخالف آلترناتیو جمهوری خواه، گفت در توافق 10 نوامبر اختلافات حل نشده زیادی وجود دارد که ممکن است مانع از دستیابی به یک معاهده نهایی و فروپاشی این توافق گردد. نتیجه این اتفاق ادامه عملیات های نظامی توسط جمهوری آذربایجان برای تصرف اراضی دیگر خواهد بود. او گفت به همین خاطر باید از تحولات به نفع خودمان استفاده کنیم و اضافه نمود که بعید می داند الهام علی اف بتواند چنین کاری بکند.

زمان تعیین خواهد نمود

روزنامه مستقل بیزیم یول جمهوری آذربایجان گفت که خیلی از مردم از ورود ارتش روسیه به این کشور نارحتند، و حق دارند که احساس ناکامی نمایند. هیچ کس از ورود ارتشی که رد پای خونینش در تاریخ کشور دیده می گردد شادمان نیست. اما همه در عین حال الزام ژئوپلیتیک این اتفاق را درک می نمایند.

این روزنامه در ادامه به تحلیلگرانی در خارج از کشور ارجاع می دهد که عقیده دارند ترکیه برنده اصلی جنگ قره باغ بوده است و می گوید این مساله از آنچه که ما فکر می کنیم پیچیده تر است و هنوز برای عزاداری به خاطر ورود روس ها به قره باغ زود است. زمان تعیین خواهد نمود که این اتفاقی مصیبت بار است یه نه. کاری که ما باید بکنیم حمایت از رهبری کشور است، همان کاری که تا امروز نموده ایم.

نظرسنجی ها

مردم جمهوری آذربایجان در عین حال در نظرسنجی های اینترنتی نیز شرکت نموده اند.

در یکی از این نظرسنجی ها از شرکت نمایندگان خواسته شده بود درباره ورود نیروهای پاسدار صلح روس به قره باغ اظهار نظر نمایند. 49 درصد گفته بودند خیلی بد است، 22 درصد بد، 23 درصد معمولی، 3 درصد خوب و 3 درصد نیز عالی. در زمان نوشتن این مطلب 15.400 نفر در این نظرسنجی شرکت نموده بودند.

در یک نظرسنجی دیگر، از کاربران پرسیده شده بود که آیا از شرایط و مقررات توافق 10 نوامبر رضایت دارند یا نه؟ 51 درصد گفته بودند نه و 49 درصد گفته بودند بلی. تا به حال 4.003 نفر در این نظرسنجی رای داده اند.

و در نظرسنجی دیگری از پاسخ دهندگان پرسیده شده بود که به نظرشان ارمنستانی به این توافق پایبند خواهند ماند یه نه؟ 60 درصد شرکت نمایندگان گفته بودند نه، و 40 درصد بلی. تعداد شرکت نمایندگان در این نظرسنجی 1.054 نفر بود. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1410

به "اختلاف در جمهوری آذربایجان بر سر نتیجه جنگ قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف در جمهوری آذربایجان بر سر نتیجه جنگ قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید