امیدواریم رشته حقوق و محیط زیست دردانشگاه تهران ایجاد شود

به گزارش سافاری رو، تهران- خبرنگاران- رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: امیدواریم هر چه زودتر و در آینده ای نزدیک، رشته حقوق و محیط زیست در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تاسیس شود.

امیدواریم رشته حقوق و محیط زیست دردانشگاه تهران ایجاد شود

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، محمدرضا تخشید روز یکشنبه در همایش فرصت های حقوقی حفاظت و احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه تهران، اضافه نمود: دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران علاقه مند است نقش قابل توجهی در رابطه با مسائل مربوط به محیط زیست داشته باشد و این همایش با موضوع دریاچه ارومیه نیز به این علاقه برمی شود.

وی تأکید کرد: علاقمند هستیم تا رشته حقوق و محیط زیست در این دانشکده ایجاد شود، همچنین تلاش می کنیم تا یک گروه تحقیقاتی در خصوص مسائل زیست محیطی در این دانشکده شکل گیرد.

تخشید گفت: دیدگاه های مختلفی در خصوص مسائل محیط زیستی در دنیا مطرح است که بیشتر آنها را می توان در دو گروه گنجاند.

وی اضافه نمود: یک گروه از دانشمندان مربوط به حقوق محیط زیست بر این باورند که مسائل ایجاد شده در محیط زیست اعم از تغییرات اقلیم، گرم شدن زمین و ذوب شدن یخ ها که بیشتر ساخته دست بشر است، به علت استفاده بی رویه از منابع طبیعی، نابودی جنگل ها و استفاده از نفت و گاز بوده که به محیط زیست آسیب وارد کرده است.

وی اضافه نمود: در جامعه آمریکا بیشتر افرادی که در این گروه قرار می گیرند، با تحصیلات بالاتر و روشنفکر هستند.

تخشید ادامه داد: تفکر دیگری مقابل این ایده قرار گرفته و معتقد است تغییرات اقلیمی و خرابی هایی که در محیط زیست ایجاد شده، یک روند طبیعی در کره زمین است. بیشتر افراد این گروه در آمریکا کسانی هستند که رابطه نزدیک با شرکت های چند ملیتی ،شرکت های نفت و گاز و کارخانجات تولیدی دارند که بیشتر جمهوری خواه هستند.

وی گفت: زمانی که ترامپ از حزب جمهوری خواه بر روی کار آمد، ابتدا از معاهده پاریس که یک توافق محیط زیستی بود خارج شد و در بسکمک موارد نیز قوانین و دستورالعمل هایی که حافظ محیط زیست بودند را لغو کرد.

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران اضافه نمود: به عنوان مثال در زمان اوباما قرار بود خط لوله ای نفتی از کانادا از طریق دریا به آمریکا منتقل شود که مورد مخالفت قرار گرفت اما دولت ترامپ مجوز اجرای آن را صادر کرد.

تخشید گفت: گفته می شود 97 درصد جامعه علمی بر این باورند که بشر در مسائل محیط زیستی نقش داشته است ولی برخی این درصد را قبول ندارند اما در یک تحقیق علمی معین شد که 80 تا 90 درصد جامعه علمی بر این باورند که بی تدبیری دولت ها و مردم باعث شد تا به این نقطه از محیط زیست در دنیا برسیم که در ایران نمونه شاخص آن وضعیت دریاچه ارومیه است.

وی گفت: دریاچه ارومیه تا چند سال اخیر به سمت نابودی کامل پیش می رفت اما با ایجاد ستاد احیای دریاچه ارومیه و انجام یک سری کارها و همچنین بارش های امسال روند رشد قابل توجهی در تراز آب این دریاچه را شاهد هستیم.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان گفت: بارندگی های اخیر خسارت های زیادی به برخی استان های کشور وارد کرده اما به افزایش تراز آب دریاچه ارومیه کمک زیادی کرده است و این بارندگی ها باعث شد تا دریاچه به بیش از یک دهه قبل خود برشود. امیدواریم دستاوردهای این همایش بتواند راهگشای مجریان محیط زیست در کشور باشد.

علمی ** 9014**1485

منبع: ایرنا
انتشار: 16 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 252

به "امیدواریم رشته حقوق و محیط زیست دردانشگاه تهران ایجاد شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدواریم رشته حقوق و محیط زیست دردانشگاه تهران ایجاد شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید