با عرضه مسکن در بورس قیمت خانه ارزان می گردد؟

به گزارش سافاری رو، به گزارش خبرنگاران، موضوع املاک مازاد و واگذاری آنها توسط دولتمردان موضوع تازه ای نیست. واگذاری املاک مازاد نه فقط در دولت فعلی، بلکه در سه دولت نهم، دهم و یازدهم نیز همیشه مطرح بوده و در همه این سال ها روسای جمهور و معاونان اول ریاست جمهوری در مقاطع مختلف، به دستگاه ها درباره واگذاری املاک مازاد فرمان مکتوب داده اند و حتی استانداران موظف شدند جهت اجباری فروش املاک مازاد را با شناسایی املاک دستگاه ها در هر استان و معرفی آنها به دولت، در پیش بگیرند.

با عرضه مسکن در بورس قیمت خانه ارزان می گردد؟

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

اخیرا اما عرضه مسکن به بورس کالا خبرساز شده است و سناریوهای مختلفی در این رابطه مطرح می گردد. دنیای اقتصاد در این رابطه نوشته است: در سناریوی خوش بینانه این طرح، نهادهای دولتی که قرار است املاک خود را در قالب این صندوق ها عرضه نمایند، بهترین زمین و ساختمان های خود را که هیچ مشکل قانونی، سند و معارض ندارد را پای کار می آورند و مردم نیز با خرید متری این املاک از صندوق های مذکور استقبال می نمایند. در این صورت دستگاه ها و نهادهای دولتی با تامین مالی اجرا شده در زمینه های فراوری حقیقی کالا و خدمات اقدام خواهند کرد و مردم نیز از محل افزایش قیمت و ارزش اضافه کرده املاک و مستغلات منتفع می شوند.

اما در سناریوی بدبینانه، نهادهای دولتی تمام زمین هایی که دارای تعارض، مشکل قانونی و اختلاف سندی است را پای کار خواهند آورد و ممکن است با تامین مالی اجرا شده از این محل، به سوداگری در بازارهای دیگر ورود نمایند و منافع سنگینی به جیب آنها سرازیر گردد، اما مردم از سرمایه گذاری های مذکور انتفاع قابل توجهی پیدا ننمایند. بنابراین جنس مشارکت نهادهای دولتی در موفقیت یا عدم موفقیت صندوق های زمین و ساختمان در مهار شدت تورم ملکی بسیار مهم است.

حال فعالان بازار مسکن می گویند دولت برای تامین بخشی از کسری بودجه خود و منابع مورد احتیاج سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی در شرایطی که درآمد نفتی کاهش یافته، از ظرفیت عرضه مسکن در بورس استفاده نموده است. بر این اساس بنای دولت این است که املاک مازاد و غیرقابل استفاده و البته مستعد فروش خود را واگذار کند.

متوسط قیمت مسکن رو به فرونی است

در همین رابطه یک کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه مسکن به بورس قیمت خانه را ارزان می نماید؟ به خبرنگاران گفت: عرضه مازاد مسکن در بورس قیمت مسکن را ارزان نخواهد کرد. معتقدیم که این برنامه دولت جهت فراوری مسکن اقدام مناسبی است به شرط آنکه ساختار مالی در بورس ساختار قابل قبولی باشد. در این برنامه بخش خصوصی باید به طور منسجم و تشکلاتی وارد گردد.

بیت الله ستاریان اضافه کرد: چنانچه قرار باشد سهم شرکت های دولتی و خصولتی بیشتر از شرکت های خصوصی باشد، این طرح با شکست روبرو خواهد شد.

او اظهار کرد: چنانچه ساختار عرضه مسکن مازاد ارگان ها به درستی شکل گیرد این طرح به توسعه ساخت و ساز منجر خواهد شد. در نهایت فراوری مسکن در کشور افزایش می یابد و قیمت مسکن فرایند مناسب تری خواهد گرفت.

ستاریان در پاسخ به این پرسش که آیا متوسط قیمت مسکن تا سرانجام تابستان افزایش خواهد یافت یا خیر؟ گفت: آنچه تعیین است، متوسط قیمت مسکن در تهران فرایند صعودی دارد. احتمالا متوسط قیمت مسکن در تهران مجددا افزایش یابد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1127

به "با عرضه مسکن در بورس قیمت خانه ارزان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با عرضه مسکن در بورس قیمت خانه ارزان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید