با پرسپولیسی های پشت در مانده چه کنیم؟

به گزارش سافاری رو، بهناز میرمطهریان ، اجرای قانون 90 درصد در شهرآورد 5 مهرماه احتیاج به افزایش نیروهای امنیتی دارد و همین موضوع ممکن است با مخالفت شورای تأمین روبرو گردد.

با پرسپولیسی های پشت در مانده چه کنیم؟

به گزارش خبرنگاران ، بهناز میرمطهریان ،اینکه قانون می گوید باید 90 درصد از صندلی های استادیوم به تیم میزبان برسد و 10 آن به تیم میهمان، کاملاً حرف به جایی است و اینکه بالاخره بعد از مدت ها قرار است این قانون در شهرآورد پایتخت اجرا گردد هم جای خوشحالی دارد اما سوال اینجاست که در تمام سال هایی که این قانون اجرا نمی شد، چه زیرساختی برای اجرای آن فراهم گردیده است؟ آیا تبعات احتمالی اجرای چنین قانونی در این شهرآورد، پیش بینی گردیده است؟ در این پیش بینی واقع بین بوده ایم؟ چه تضمینی وجود دارد که این قانون برای شهرآورد برگشت هم اجرا گردد و توقف احتمالی آن پرسپولیس را متضرر نکند؟ هزار و یک ابهام در پس اجرای این قانون وجود دارد و بدتر از همه اینکه نه باشگاه ها هنوز خود و طرفداران شان را برای این قانون آماده نموده اند و نه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال! با این وضعیت آیا شورای تأمین با اجرای این قانون موافقت می نماید؟

سازمان لیگ مدت هاست اعلام نموده قانون 90 درصد در شهرآورد 5 مهر اجرایی می گردد. در فاصله کمتر از دو هفته تا این رقابت حساس اما تعیین است که اقدامات انجام گردیده برای فراهم کردن زیرساخت های لازم، هنوز کافی نیست. آن هم بعد از جنجال هایی که اعلام رأی پیروزی سه بر صفر پرسپولیس مقابل استقلال برجای گذاشته و خشم استقلالی ها را نسبت به رقیب دیرینه برانگیخته است.

بلیت فروشی الکترونیکی و دریافت کدملی طرفداران برای فروش بلیت به آن ها، تا حدود زیادی می تواند برگزارنمایندگان شهرآورد را به امکان شناسایی طرفداران دلگرم کند. از نظر مسوولان همین موضوع از تخلفات احتمالی کم می نماید. به خصوص در مسابقه ای که قرار است برای نخستین بار قانون 90 درصد در آن اجرایی گردد.

با این حال اما آن ها قطعاً می دانند که همه طرفداران بلیت خود را به صورت الکترونیکی نمی خرند و مشکل اصلی همان 30 تا 40 درصدی هستند که برای خرید حضوری اقدام می نمایند. طرفداران پرسپولیسی که از شب قبل یا صبح روز دربی مقابل استادیوم آزادی چادر می زنند و در نهایت به خاطر پر شدن 10 درصد از سهم این تیم، محکوم به ماندن پشت درها می شوند و به هر کاری دست می زنند تا بتوانند وارد استادیوم شوند.

این همان نگرانی بزرگی است که به نظر می رسد مانع اصلی بر سرراه اجرای این قانون باشد! مانعی که شاید حتی شورای تأمین را مجاب کند که فعلاً با اجرای این قانون در این شهرآورد موافقت نکند. ---

حسام مهدوی، مدیرعامل شرکت مبنا توسعه مبین که بلیت فروشی دو تیم استقلال و پرسپولیس را انجام می دهد، درباره زیرساخت هایی که برای اجرای قانون 90 درصد فراهم گردیده این طور شرح می دهد: با توجه به اینکه طرفداران برای خرید بلیت الکترونیکی باید کد ملی خود را در سایت گیشه سه وارد نمایند، تا حدودی امکان شناسایی طرفداران آسان گردیده و همین موضوع از بروز یکسری تخلفات جلوگیری می نماید اما اینکه چطور بتوانیم حواشی و جنجال های احتمالی را مدیریت کنیم، فقط و فقط با همکاری خود طرفداران امکان پذیر است. کار سختی است و عملی شدن آن یاری جدی طرفداران را می طلبد.

مهدوی درباره مشکلاتی که ممکن است در خرید حضوری بلیت پیش بیاید، این طور می گوید: 20 تا 30 درصد از طرفداران احتمالاً پشت در استادیوم آزادی خواهند ماند. ممکن است بابت اینکه نتوانسته اند به استادیوم راه پیدا نمایند ناراحت شوند و همکاری لازم را نداشته باشند. حتی ممکن است مأموران را مجبور نمایند که درها را به روی شان باز نمایند. به همین خاطر ما احتیاج به نیروهای امنیتی بیشتری خواهیم داشت و باید ببینیم شورای تأمین با افزایش نیروهای امنیتی موافقت می نماید یا نه. همه این ها به جلسه شورای تأمین بستگی دارد.

با شرحات مدیرعامل شرکت مبنا، این احتمال وجود دارد که شورای تأمین با اجرای قانون 90 درصد برای شهرآورد 5 مهر موافقت نکند. هرچند که سازمان لیگ مدعی است که همه زیرساخت های لازم برای اجرای این قانون وجود دارد و حتی سعید فتاحی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ چند روز پیش در مصاحبه ای احتمال خرید بلیت استقلالی ها از سوی پرسپولیسی ها را بعید دانسته و گفته بود: اگر یک پرسپولیسی بلیت استقلالی بخرد باید برود وسط استقلالی ها بنشیند یا برعکس.

یک یادآوری ساده از سال گذشته نشان می دهد که حتماً الزامی برای نشستن طرفداران پرسپولیسی در میان استقلالی ها نیست. سال گذشته، پرسپولیسی ها که بلیت صندلی های شان به فروش رفته بود از صندلی های خالی استقلالی ها بلیت خریده بودند که همین اتفاق باعث شد تا در زمان بازی صندلی آبی ها خالی بماند!

این البته بهترین حالت ممکن است. حالا تصور کنید پرسپولیسی ها تصمیم بگیرند، بلیت بخرند و اتفاقاً در میان استقلالی ها هم بنشینند. می توانید تصور کنید که از بین رفتن مرز بین پرسپولیس و استقلالی ها، باعث ایجاد چه تنش ها و درگیری هایی روی سکوها خواهد شد؟ این همان موضوعی است که لزوم افزایش نیروهای امنیتی در این شهرآورد را ثابت می نماید. ---

ضمن اینکه اگر همه این خطرات به جان خریده گردد و با یک ریسک بزرگ، قانون 90 درصد اجرا گردد، در صورت بروز هر حادثه ای آیا سازمان لیگ تضمین می نماید که قانون در بازی برگشت هم اجرا گردد؟ آیا به این موضوع فکر نموده است که اگر قانون اجرا و به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها، متوقف گردد، چه جنجال بزرگ تری از سوی پرسپولیسی ها به وجود خواهد آمد؟

البته همه این ها دلیل موجهی برای فرار از اجرای قانون نیست. اصلاً اصرار سازمان لیگ به اجرای این قانون هم از آنجا آغاز شد که احتمال رویارویی استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا وجود داشت و اگر این اتفاق می افتاد براساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، راهی جز اجرای قانون 90 درصد در آن بازی وجود نداشت! آنجا بود که سازمان لیگ به فکر این افتاد که هرچه زودتر این قانون را در لیگ داخلی اجرایی کند تا نواقص رفع گردد و برای اجرای این قانون در بازی های آسیایی هم آماده شویم. تأمین زیرساخت ها اما از اجرای قانون اهمیت بیشتری دارد و این چیزی نیست که بتوانیم نادیده اش بگیریم.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 8 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 67

به "با پرسپولیسی های پشت در مانده چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با پرسپولیسی های پشت در مانده چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید