آنالیز ب ام و M5؛ نجیب زادهٔ آلمانی

به گزارش سافاری رو، ب ام و M5 نسخهٔ اسپرت و پرقدرت سری 5 ب ام و است. این نسخه را بخش ورزش های موتوری این کارخانه برای اولین بار در سال 1986 ساخت. ب ام و مدل 535i، با موتور M1 در آن موقع پرسرعت ترین اتومبیل تولیدی آن ها بود که این مدل تازه به صورت دست ساز روی شاسی اش به جهان آمد. این ماشین پرطرفدار که بر پایه اتاق سری ای28 ساخته شده بود، در سال 1984 در نمایشگاه اتومبیل آمستردام رونمایی شد.

آنالیز ب ام و M5؛ نجیب زادهٔ آلمانی

در دنیای اتومبیل های آن موقع، جای خالی ماشینی چهار در احساس می شد که در عین حال، قادر به حمل تعداد بیشتری سرنشین باشد و ظاهری اسپرت و عملکردی خوب داشته باشد. به این ترتیب، طراحان خودرو درصدد برآمدند این جای خالی را پر نمایند و درنهایت تا سال 1986 طرح خود را آماده کردند. در همان سال و درست قبل از تعطیلات تابستانی کارخانه در شهر مونیخ آلمان، نسل اول این خودرو پا به دنیای اتومبیل ها گذاشت.

موتور بی نظیر M1 با شش سیلندر و 3.5 لیتر حجم موتور و حداکثر سرعت 260 کیلومتر سرعت روی شاسی سبک ای28 نتیجهٔ فوق العاده ای داشت، طوری که ب ام و ام5 از همان نسخهٔ اول تا امروز از پرطرفدارترین مدل های اسپرت این کمپانی است.

ب ام و M5 نسل اول

ب ام و M5 نسل اول

نمای پشت ب ام و M5 نسل اول

نمای داخل ب ام و M5 نسل اول

نمای داخل ب ام و M5 نسل اول

ب ام و ام5 از زوایای مختلف

ب ام و ام5 از زوایای مختلف

قبلی 1 از 7 بعدی

نسل دوم با شش سیلندر و 311 اسب بخار قدرت، از سال 1989 تا 1995 و روی شاسی سری ای34 فراوری شد که باز هم کاملاً دست ساز بود. مونتاژ و تکمیل هر دستگاه آن به دست یک متخصص از گروه ام یا بعضاً یک تیم از گروه ام صورت می گرفت و حدود دو هفته وقت می برد. در نیمهٔ دوم سال 1991 با تغییر حجم موتور به 3.8 لیتر قدرت آن به 335 اسب بخار افزایش یافت. جعبه دنده دستی شش سرعتی نیز از انتها سال 1995 در تمام مدل های بعدی جای گرفت.

نسل سوم این سری از سال 1999 تا 2003 ساخته و روی شاسی ای39 طراحی و عرضه شد. این نسل با اولین مدل خود نشان داد که در ام5 تغییراتی اساسی به وجود آورده است. افزایش قابل توجه قدرت به علاوه مهندسی بی بدیل ب ام و در قدرت مانور، این نسل را از زمان تولد تا امروز برای همه دوستداران ماشین های خاص در لیست برترین ها قرار داده است.

این سری در کارخانه ب ام و واقع در شهر دینگولفینگ آلمان فراوری می شد. به همین دلیل زمان فراوری کوتاه تر و هزینه آن کمتر بود. این ماشین در نمایشگاه اتومبیل ژنو 1998 رونمایی شد. این ماشین به موتور قوی تری نسبت به مدل های قبلی تجهیز شد. این موتور هشت سیلندر با قدرت 394 اسب بخار و 4900 سی سی حجم حداکثر سرعت نسل سوم را به 300 کیلومتر در ساعت رساند.

ب ام و M5 مدل 2022

نمای پشت ب ام و M5 مدل 2022

نمای روبه رو ب ام و M5 مدل 2022

نمای داخل ب ام و M5 مدل 2022

نمای داخل ب ام و M5 مدل 2022

نمای داخل ب ام و M5 مدل 2022

قبلی 1 از 6 بعدی

نسل چهارم آن هم از سال 2005 تا 2010 فراوری شد. سری شاسی های ای60 پایه و اساس سری تازه M5 را تشکیل دادند. این بار موتور بزرگ 10 سیلندر و جعبه دنده هفت سرعتی (قابل تعویض متوالی دستی بدون کلاچ است و مانند ماشین های مسابقه ای عمل می نماید) انقلاب بزرگی در عرصه اتومبیلرانی به راه انداخت. البته این نسل با دنده معمولی دستی شش سرعتی هم قابل سفارش بود.

موتور این خودرو با حجم پنج لیتر و با شتاب صفر تا 100 فقط 4.2 ثانیه و حداکثر سرعت 340 کیلومتر از پیروز ترین موتور های استفاده شده در سری M5 بود. تا آن جا که بعدها از همین موتور در سری ام6 نیز استفاده شد.

و اما نسل امروزی M5 مدل 2022 آن است که به تازگی معرفی گردید. نسخه 2022 این خودرو از یک موتور تویین توربو V8 بهره می برد که توانایی فراوری 627 اسب بخار را دارد که باعث می گردد ب ام و M5 به اعداد دست نیافتنی برسد.

موتور قوی 10 سیلندری سری قبل خاطره ای خوش و فراموش نشدنی به جای گذاشته که باعث شده مدل های قدیمی M5 اکنون از ماشین هایی بگردد که بسیار در پی بازسازی و نگهداری از آن در کلکسیون ها هستند.

اگر خواندن این مطلب برایتان مجذوب کننده بوده پیشنهاد می کنیم مطلب آنالیز ب ام و M1 را هم مطالعه کنید.

آگهی های خرید و فروش ب ام و سری 5 سدان

***

شما می توانید در خبرنگاران نگاهی به آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

منبع: دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 2219

به "آنالیز ب ام و M5؛ نجیب زادهٔ آلمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز ب ام و M5؛ نجیب زادهٔ آلمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید