تشخیص زوال عقل با فناوری تشخیص چهره و صدا

به گزارش سافاری رو، زوال عقل، خِرَدسودگی یا دمانس(dementia)، در پزشکی و روانپزشکی٬ به اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز، که با تغییر شخصیت و موقعیت ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است، گفته می گردد. امروزه حدود 12 میلیون نفر در دنیا دمانس دارند و انتظار می رود که این تعداد در سال 2040 به 25 میلیون برسد بنابراین پیشگیری و تشخیص این بیماری امری حیاتی است.

تشخیص زوال عقل با فناوری تشخیص چهره و صدا

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدگجت، در بسیاری از بیماران، دمانس می تواند به آرامی ایجاد و بدون علائم خاصی پیشرفت کند. نظارت بر این تغییرات آسان نیست و تنها کارشناسان حرفه ای می توانند از طریق پرسشنامه های استاندارد برخی از علایم را تفسیر و ارزیابی نمایند.

اکنون پژوهشگران دانشگاه اوساکا(Osaka University) و موسسه علم و فناوری نارا(Nara Institute of Science and Technology) در ژاپن یک رویکرد مشابه همان تست اما مبتنی بر کامپیوتر توسعه داده اند که سیستم مذکور از کاربران چند سوال پرسیده و سپس به طور جامع پاسخ های آنها را تحلیل و آنالیز می نماید.

همانطور که کاربر به سوالات پاسخ می دهد، نرم افزار پارامترهای مختلف گفتار مانند تن، سرعت، زیر وبمی صدا و استفاده از افعال و اسم هایی که کاربر به کار می برد را مورد آنالیز قرار می دهد. در همان زمان، یک دوربین نیز چهره فرد را آنالیز می نماید و تعدادی از پارامترهای بصری نیز را اندازه می گیرد.

تمام این داده ها در یک سیستم یادگیری ماشین که برای تشخیص افراد مبتلا به زوال عقل توسعه داده گردیده، قرار داده می شوند و این سیستم تشخیص می دهد که چه افرادی مبتلا به این بیماری هستند و چه افرادی در معرض زوال عقل قرار ندارند.

در یک آزمایش که پژوهشگران بر روی 12 فرد مبتلا به زوال عقل و 12 فرد سالم انجام دادند، سیستم مذکور تنها با پرسش شش سوال که هر کدام آنها 2 الی 3 دقیقه طول می کشید، موفق به شناسایی وجود یا عدم زوال عقل با دقت 90 درصد در افراد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 49

به "تشخیص زوال عقل با فناوری تشخیص چهره و صدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص زوال عقل با فناوری تشخیص چهره و صدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید