تعطیلات بازارچه های مرزی خراسان جنوبی تمامی ندارد

به گزارش سافاری رو، تعطیلات بازارچه های مرزی خراسان جنوبی چند سالیست رونق مالی را از تجار گرفته است.

تعطیلات بازارچه های مرزی خراسان جنوبی تمامی ندارد

به گزارش خبرنگار از ، یک تاجر سودآوریش در صادرات کالاست و زمانی که نتواند کالای خود را از مرز رسمی صادر کند، روال کاریش مختل می گردد. 4 سال و 5 ماه است تاجران خراسان جنوبی در انتظار بازگشایی مرز های مشترک با افغانستان برای صادرات کالاهایشان هستند.

بازارچه ماهیرود در شهرستان سربیشه در این سال ها فعالیت تجاری خود را لنگ لنگان ادامه داده؛ اما 3 بازارچه یزدان، گلورده و دوکوهانه با تعطیلی رونق خود را از دست داده اند.

بازارچه هایی که روزگاری رتبه های خوبی در زمینه های صادرات در کشور داشته اند. علیرضا خامه زر فعال بخش خصوصی می گوید: بسته شدن یک طرفه بازارچه ها از سوی کشور افغانستان باعث شد تعدادی از خرده فروشان نتوانند به فعالیت شان ادامه دهند و بیکار شدند.

به گفته او برای ترغیب مسئولان افغانستان در بازگشایی و رونق بازارچه ها باید در مرز های استانی تنها محصولات اساسی شان مانند مشتقات نفتی، آرد و سیمان تامین کنیم و هر بازارچه را مختص صادرات یک محصول قرار دهیم.

خامه زر معتقد است: افغان ها با بازارچه ولو بصورت نیمه تعطیل مشکل دارند. اگر این بازارچه ها به مرز رسمی ارتقا پیدا کند و امکانات گمرک مرزی مستقر گردد به بازگشایی مرز ها موافق خواهند بود.

مرز؛ فرصتی برای رونق مالی

مرز های شرقی کشور آنقدر اهمیت دارند که رئیس جمهور 7 آذرماه پارسال، در جلسه معارفه استاندار خراسان جنوبی در کابینه دولت، رسیدگی به مرز ها را مأموریت ویژه محمد صادق معتمدیان قرار داد وگفت: باید به منظور گسترش تبادلات مرزی و توسعه فعال تر کردن بازارچه های مرزی کوشش کنیم ، استان های مرزی به تامین نماینده و دپوی کالا های مورد احتیاج کشور به ویژه مواد اولیه مورد احتیاج کارخانه ها تبدیل شوند.

از سال 93 که بازارچه های خراسان جنوبی بسته شد مسئولین استانی کوشش های زیادی برای بازگشایی مزر ها داشتند، اما بی نتیجه مانده است. با تأکید رئیس جمهور دور جدیدی از پیگیری ها برای معبر های رسمی خراسان جنوبی شروع شد.

محمد صادق معتمدیان که در سومین روز کاری خود در سمت استاندار خراسان جنوبی، راهی منطقه ویژه مالی بیرجند شد و پای درد و دل سرمایه گذاران نشست، گفت: منطقه ویژه مالی بیرجند یکی از مراکز مهم تجاری در شرق کشور است که تاکنون اقدامات بسیاری برای توسعه آن اجرا شده است، اما باید با تأمین زیرساخت ها در منطقه وِیژه مالی بیرجند، این منطقه را به قطب صادرات کشور تبدیل کنیم.

یک ماه و سه روز پس از معارفه، معتمدیان راهی کابل شد و با مقامات افغانستان دیدار کرد. هدفش توسعه و تسهیل مراودات تجاری با کشوری است که بازارش بهترین بازار خارجی برای فروش تولیدات خراسان جنوبی است. معتمدیان معتقد است مرز برای ما فرصت است؛ اگر رها گردد تبدیل به تهدید خواهد شد. حجم واردات کالا از مرز های استان هم باید افزایش یابد.

نتیجه مذاکرات استاندار با مقامات افعانستان ایجاد شعبه ارزی بانک در مرز ماهیرود و یادآوری مسائل پیش آمده برای تجار ایرانی در بازارچه ها برای مسولان افغانستان بود.

19 روز پس از بازگشت استاندار، مدیرکل گمرک خراسان جنوبی دو موعد برای بازگشایی بازارچه های مرزی تعطیل استان خاطرنشان کرد. خاشی گفت: وزارت مالیه افغانستان به گمرک این کشور تکلیف نموده که تا شهریور 98 در بازارچه یزدان و تا سال 1400 در بازارچه های دوکوهانه وگلورده تاسیسات گمرک مستقر کند.

افغان ها در بیرجند/ وعده های سرخرمن

شهریور غیر از موعد وعده بازگشایی بازارچه یزدان، سالگرد یک سفر هم هست. عبد النصیر سالنگی والی پیشین ولایت فراه در 5 شهریور97 به خراسان جنوبی آمده بود.

او در این سفر چند روزه از رغبت بازار افغانستان به کالا های ایرانی و کوشش برای ایجاد اتاق مشترک فراه و خراسان جنوبی صحبت به میان آورد و خبر های خوشی مبنی بر باز شدن بازارچه های یزدان و دوکوهانه را به تجار داد.

در 10 مرداد سال جاری احمد رشاد پوپل رئیس عمومی گمرکات افغانستان به بیرجند سفر کرد.

احمد رشاد پوپل هم به مانند دیگر مقامات کشورش در سفر به خراسان جنوبی، علاقه مندی خود را بر توسعه روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران به وسیله مرز های قانونی و رسمی ابراز کرد و قول هایی مبنی بر باز شدن بازارچه ها داد.

بازگشایی بازارچه اگر چه خواسته دو طرفه است. اما تعیین نیست دولت افغانستان با ابراز علاقه مندی که نسبت به مراودات تجاری نشان می دهد چرا در این سال ها برای بازگشایی مرز های هنوز اقدامی انجام نداده و بازگشایی بازارچه ها را به شهریور ماه سال جاری موکول کردند.

بازارچه ها در انتظار یک سرانجام

موهبتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور مالی و بین المللی استانداری در گفت و گو با خبرنگار از ، در مورد آخرین وضعیت بازارچه های استان گفت: به منظور ایجاد امنیت اجتماعی و مالی نواحی مرزی، توجه به تکمیل و توسعه بازارچه های مرزی بسیار الزامی است.

او با اشاره به اینکه برای بازگشایی مرز های استان پیگیری های متعددی اجرا شده است اضافه نمود: دولت افغانستان موافق بر ایجاد معبر رسمی است و با بازارچه موافق نیست.

موهبتی گفت: بازارچه در حقیقت محلی است که دو طرف تجار در مرز حضور پیدا می نمایند و کالا های خود را عرضه می نمایند و یا اینکه کالا هایی که در طرف وجود دارد و تشریفات گمرکی آن موقع بر است در بازارچه مورد مراوده قرار می گیرد در حالیکه در مرز رسمی، گمرک افغانستان در مرز مستقر می گردد و داد و ستد شکل قانونی به خود می گیرد.

به گفته او دلیل اصلی افغان ها برای بستن یک طرفه مرزها، نبود کنترل و نظارت بر تشریفات گمرگی شان در محل مرز بوده و از آنجایی که بازارچه های ما عوایدی برای دولت مرکزی افغانستان نداشت، افغان ها بازارچه هایشان را یک طرفه تعطیل کردند.

البته شنیده ها حاکیست در مواردی کالا ها و سوخت نامرغوبی از بازارچه های خراسان جنوبی به افغانستان صادر و همین امر موجب شده دولت مرکزی افغانستان مرز ها را ببندند و خواهان ایجاد تشریفات گمرکی برای داد و ستد کالا ها شوند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور مالی و بین المللی استانداری با بیان اینکه بیش از 90 درصد کالا های صادراتی استان به کشور افغانستان صادر می گردد گفت: بار ها آمادگی خود را برای ارائه خدمات اجرایی، پرسنلی و حتی فیزیکی به نیرو های افغان اعلام نموده ایم و حتی قول این را داده ایم در نزدیک ترین شهر به مرز محلی برای اسکان شان تأمین کنیم و زیر ساخت گمرک در جوار بازارچه ها را برای افغان ها ساخته گردد.

موهبتی گفت: در حال حاضر با پیگیری هایی که اجرا شده دولت افغانستان اعلام نموده تا شهریور ماه یا نهایت تا سرانجام سال جاری معبر رسمی یزدان بازگشایی خواهد شد.

او در مورد بازارچه گلورده (میل 73) نیز گفت: دولت مرکزی افغانستان موافقت نموده است تا سال 99 این بازارچه هم به عنوان معبر رسمی بازگشایی گردد.

موهبتی با اشاره به اینکه آمادگی خود را به دولت افغانستان خاطرنشان کردیم تا مرز دوکوهانه را به عنوان بازارچه تخصصی سیمان، دام یاآاهن الات داشته باشیم. گفت: بنابراین امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد بازگشایی دو معبر رسمی (یزدان و گلورده) و بازارچه دو کوهانه در خراسان جنوبی باشیم.

به هر دلیلی که بازارچه های خراسان جنوبی بسته شده اما امیدواریم این بار دولت مرکزی افغانستان در مراوداتش ثبات نشان دهد و قفل چند ساله ای که بر بازارچه خراسان جنوبی زده را بازکند و انتظار تجار برای داد و ستد کالاهایشان به سرانجام رسد.

ط ا

گزارش از طیبه اکبرآبادی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 479

به "تعطیلات بازارچه های مرزی خراسان جنوبی تمامی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلات بازارچه های مرزی خراسان جنوبی تمامی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید