تور گرجستان: توافق ساخت کریدور ترانزیتی تازه ایران، ارمنستان، گرجستان

به گزارش سافاری رو، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با ارمنی ها برای احداث یک کریدور نو اطلاع داد و گفت: ارمنستان در پی ساخت جاده ترانزیتی نو از ایران تا گرجستان است که برای مشارکت در ساخت این جهت نو که کشورمان را به گرجستان می رساند، اعلام آمادگی نموده ایم.

تور گرجستان: توافق ساخت کریدور ترانزیتی تازه ایران، ارمنستان، گرجستان

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: البته این کریدور تازه ترانزیتی جدا از ساخت راستا جایگزین گوریس- قاپان است و درباره ساخت راستا جایگزین یا همان جاده تاتو هم به توافقاتی رسیدیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در سفری که بنا به دستور وزیر راه وشهرسازی از راستا جایگزین قاپان- گوریس بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان و راستا مستقل ایران به ارمنستان انجام شد، با وزیر زیرساخت این کشور و معاونان مربوطه در حوزه احداث زیرساخت ها جلساتی فشرده و موثری برگزار کردیم و برای زمان بندی رفع مشکل به وجود آمده مذاکراتی داشتیم خوشبختانه به تصمیمات خوبی هم رسیدیم.

خادمی گفت: در حال حاضر یک راستا ارتباطی از مرز نوردوز در آذربایجان شرقی تا مرکز کشور ایروان به طول حدود 400 کیلومتر وجود دارد که این راستا به اسم کریدور شمال- جنوب به مرز گرجستان می رسد و عملا این راستا بخشی از کریدور شمال- جنوب کشورمان محسوب می گردد که از این راستا به وسیله ارمنستان و گرجستان به حوزه قفقاز و در نهایت به اروپا متصل می شویم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل ادامه داد: در محدوده نوردوز به ایروان که حدود 400 کیلومتر است، حدود 21 کیلومتر از آن راستا با توجه به تحولات اخیر، جزو خاک اذربایجان به حاسب می آید که در حال حاضر کشور اذربایجان برای همین راستا کوتاه برای ناوگان ایرانی عوارض سختگیرانه ای در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه آذربایجان برای همین محدوده که تنها یک پست وجود دارد و راستا کوتاهی است، مانند ورود به یک کشور با راستا طولانی عوارض دریافت می نماید، گفت: مسافت عبوری برای کامیون های ایرانی برای عبور از آذربایجان کمتر از 20 کیلومتر است. همین موضوع اخذ عوارض سختگیرانه و علاوه بر این موانعی هم برای عبور ناوگان ایرانی ایجاد نموده اند باعث شده که برای ساخت کریدور تازه و راستا جایگزین با ارمنستان وارد مذاکره شویم.

خادمی تاکید نمود: معتقدیم کشور آذربایجان عوارض بیشتری از ناوگان و مسافران ایرانی دریافت می نماید و این موضوع تحمیل عوارض اضافه مورد اعتراض ایران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات اجرا شده با طرف ارمنی گفت: درباره دو موضوع با کشور ارمنستان وارد مذاکره شدیم. اول اینکه باید سریعا یک راستا جایگزینی ایجاد گردد که دیگر از خاک آذربایجان ترددی انجام نگردد و این موضوع برای ارمنی ها هم حایز اهمیت و خواست آن ها هم است؛ بنابراین احداث راستا جایگزین در دو واریانت موضوع مورد توافق بود و در برنامه کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: واریانت اول عملا از قاپان به سمت تاتو است و از تاتو به سی سیان می رود. از آنجایی که شهر تاتو یک شهر تفریحی است، جاده ای آسفالت شده دارد، اما با جاده آنتی پس از حدود 21 کیلومتر از منطقه گوریس به این راستا می رسیم که طول این جاده جایگزین، حدود 30 تا 35 کیلومتر و بخشی از آن جاده اسفالته است و مسئله ای در آن محدوده وجود ندارد. بخش به جای مانده آن حدود 20 کیلومتر بوده که 10 کیلومتر آن آسفالت به جای مانده و تا سه هفته آینده عملیات آسفالت این محدود را به انتها می رسد البته باید توجه داشت که در این منطقه در آستانه فصل سرما، بارندگی ها شروع شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل ادامه داد:بنابراین با تکمیل این جاده یک راه جایگزینی موازی جاده قبلی ایجاد خواهد شد تا بدون عبور از اذربایجان به ارمنستان متصل شویم.

خادمی با بیان اینکه تا سه هفته آینده مرحله اول راستا جایگزین احداث خواهد شد، گفت: مشکل اصلی، بخش گردنه های سخت این راستا و واریانت تازه است که تریلی ها به سختی ازاین محدوده عبور می نمایند. البته پس از رفتار آذربایجان بخشی از ترافیک خودرو های سبک و کامیون های 6 چرخ به این راستا منتقل شدند، اما همانطور که گفته شد 10 کیلومتر از این راستا خاکی است تا سه هفته آینده عملیات آسفالت آن به انتها می رسد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به جزییات واریانت دوم مرحله دوم، گفت: احداث واریانت دوم از تاتو به سی سیان برای رفع گردنه های مذکور است که عملیات ساخت ان شروع شده و دو پیمانکار در حال فعالیت در این راستا هستند که عملیات احداث و تکمیل این راستا در چند ماه آینده به انتها می رسد.

وی با تاکید بر اینکه با ساخت این راستا مشکل این محور به طور دائمی رفع می گردد و کاملا به اسم یک راستا جایگزین کار خواهد نمود، اضافه کرد: ایران به وسیله شرکت های بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت راستا جایگزین اعلام آمادگی نموده است.

خادمی درباره جزییات ساخت راستا تازه ترانزیتی ایران- ارمنستان- گرجستان گفت:، اما موضوع بسیار مهم که یک کار اساسی برای کریدور مهم ترانزیتی است برنامه ارمن ها ایجاد یک کریدور تازه است که اساسا ارتباطی هم با مناقشه آن ها با ارمنستان ندارد.

وی گفت: برنامه ارمنستان این است که یک محور تازهی از کاجاران به سی سیان احداث نمایند که طول محور فعلی را به نصف کاهش می دهد. ارمنی ها محور جنوبی ایروان به سمت مرز ایران را طراحی کردند که بخشی از راستا سخت فعلی را به نصف کاهش می دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل اضافه کرد: این راستا تحت اسم قطعه شماره 4 کریدور شمال به جنوب ارمنی ها محسوب می گردد که هدف این است که راستا ایران به سمت گرجستان را در قالب یک راستا استاندارد داشته باشند و یک راستا ترانزیتی با استاندارد های بالا ایجاد نمایند.

خادمی ادامه داد: این راستا در 5 قطعه طراحی شده است که قطعه شماره 4 در قسمت جنوبی محسوب می گردد و در نزدیکی مرز ایران، حد فاصل سی سیان تا کاجاران واقع شده و 64 کیلومتر طول این راستا است که ایران برای اجرای این پروژه هم اعلام آمادگی نموده است.

منبع: فرارو
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: safariro.ir شناسه مطلب: 1937

به "تور گرجستان: توافق ساخت کریدور ترانزیتی تازه ایران، ارمنستان، گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان: توافق ساخت کریدور ترانزیتی تازه ایران، ارمنستان، گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید